SEMASA seorang kanak-kanak bermain permainan video, dia menggunakan banyak kemahiran; fakta dan maklumat menjadi elemen penting untuk menyelesaikan masalah dalam konteks, dan dia mendapat maklum balas yang boleh digunakan untuk memenangi permainan.
Jika dia gagal naik ke tahap berikutnya, dia tidak berputus asa tetapi terus bermain sehingga dia berjaya. Dia juga akan mencari maklumat dalam talian bagi membantunya.
Bagaimanakah kita boleh menggunakan ketekunan dan dedikasi dalam permainan video untuk merekabentuk semula dan menambah pengalaman pembelajaran? Berikut ialah lima cara untuk meningkatkan penglibatan, kerjasama dan pembelajaran dalam kelas.
1. Sesuaikan permainan untuk kegunaan bilik darjah
Pemburuan scavenger, bingo, permainan dadu, Connect Four dan Scrabble telah wujud selama beberapa dekad dan boleh disesuaikan untuk pembelajaran di bilik darjah. Letakkan perbendaharaan kata pada kad bingo dan lihat sama ada pelajar boleh memadankan perkataan selepas mendengar definisi. Bekerja dalam kumpulan, pelajar boleh bermain Scrabble dengan mengeja jawapan kepada soalan khusus kandungan.
2. Bermain permainan digital
Pelajar suka bermain Kahoot!, Quizizz, Quizlet Live, Gimkit dan trivia serta permainan dalam talian terbaharu, Blooket. Ini adalah satu bentuk amalan yang berakar umbi dalam pembelajaran sains sebagai kaedah untuk membantu pelajar mengingat dan mengukuhkan kefahaman mereka. Analisis lebih 200 eksperimen yang dijalankan sepanjang 70 tahun menunjukkan apabila anda memaksa diri anda untuk mengingati; sama ada dalam kuiz, menerusi kad imbas atau permainan, ingatan anda lebih baik berbanding dengan hanya menyelak nota.
3. Laksanakan misi 'pencarian'
Pencarian ialah misi dengan objektif. Pelajar boleh terbabit dalam pengembaraan pencarian berdasarkan pembelajaran setiap minggu. Pelajar yang mendapat mata terbanyak selepas enam minggu memenangi hadiah. Pencarian juga boleh menjadi projek atau aktiviti bebas bagi pelajar yang telah menyelesaikan tugasan mereka.
4. Berlawan dengan 'bos'
Dalam permainan, "bos" ialah penjahat yang mesti dikalahkan. Fikirkan raksasa di penghujung setiap peringkat dalam Super Marios Bros mesti dikalahkan sebelum bergerak ke peringkat seterusnya. Pada platform Classcraft, guru boleh mencipta pertempuran dan pencarian 'bos' mereka sendiri menggunakan soalan daripada mana-mana kandungan silibus. Guru juga boleh menggunakan Borang Google atau Slaid Google, mencipta 'bos' fiksyen unik mereka sendiri.
5. Lencana mastery (penguasaan)
Pandu Puteri dan Pengakap mengiktiraf mastery dan pencapaian dengan lencana. Guru boleh melakukan perkara yang sama dengan memberi ganjaran kepada pencapaian dan penguasaan pelajar dengan lencana, yang melangkaui gred kerana ia mewakili lebih daripada sekadar pencapaian akademik. Pelajar berusaha untuk melengkapkan lencana yang berbeza untuk menunjukkan penguasaan konsep, standard atau kemahiran. Lencana boleh dipersembahkan secara digital menggunakan Lencana Kelas atau boleh dipaparkan untuk dilihat semua apabila pelajar.
Kesimpulan
Gamification ialah tentang mengubah persekitaran bilik darjah dan aktiviti biasa kepada permainan. Ia memerlukan kreativiti dan kerjasama. Jika guru ingin membawa aspek permainan ke dalam kelas mereka atau menggunakan platform permainan merentas kurikulum, mereka boleh menggunakan elemen gamifikasi untuk meningkatkan pembelajaran dan penglibatan pelajar serta dalam masa yang sama menepati piawaian silibus.
Agensi
Sun Apr 24 2022
Jika guru ingin membawa aspek permainan ke dalam kelas atau menggunakan platform permainan merentas kurikulum, mereka boleh menggunakan elemen gamifikasi untuk meningkatkan pembelajaran dan penglibatan pelajar. - Gambar hiasan
SDG: UTP lahir pelajar berkemahiran, tinggi tanggungjawab sosial
UTP berhasrat mendidik pelajar bukan sahaja untuk mahir dalam aspek teknikal tetapi juga untuk menjadi warganegara yang bertanggungjawab.
MAA semak semula unjuran jualan kenderaan 2024 kepada 765,000 unit
Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah menyemak semula unjuran jualan kenderaan bermotor baharu bagi 2024 kepada 765,000 unit daripada anggaran sebelumnya sebanyak 740,000 unit.
RUU 355: Pindaan perlu untuk praktikaliti, keadilan
Apa sahaja pindaan terhadap akta itu perlu berjalan selari dengan persediaan mereka yang bertanggungjawab melaksanakannya.
Rasionalisasi RON95 dijangka beri impak lebih besar kepada PKS - SAMENTA
SAMENTA menjangkakan rasionalisasi RON95 akan memberi impak yang lebih besar kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS) berbanding pelarasan subsidi diesel.
Malaysia sasar pengeluaran 40 peratus sektor akuakultur menjelang 2030
Malaysia menyasarkan pengeluaran 40 peratus hasil sektor akuakultur menjelang 2030 dalam usaha membantu mengimbangi keperluan perikanan negara.
10 Berita Pilihan - (16 Julai 2024
Antara pelbagai berita dalam dan luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini.
PAC beri tempoh tiga bulan kepada HRD Corp
Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) memberi tempoh tiga bulan kepada Perbadanan Pembangunan Sumber Manusia (HRD Corp) untuk mengemukakan laporan tindakan susulan terhadap syor jawatankuasa itu.
Kylian Mbappe tandatangan kontrak dengan Real Madrid
Bintang bola sepak Perancis Kylian Mbappe menandatangani kontrak selama lima tahun dengan kelab Sepanyol Real Madrid pada Selasa.
Pelepasan ketujuh air sisa nuklear Fukushima ke laut selesai
Jepun telah menyelesaikan pusingan ketujuh pelepasan air sisa radioaktif yang dirawat dari loji kuasa nuklear Fukushima Daiichi ke Lautan Pasifik pada Selasa.
Empat termasuk kapten maut dalam pertempuran
Empat anggota tentera India termasuk kapten meninggal dunia akibat kecederaan selepas pertempuuran pada malam isnin di Hutan Desa.
Tiga pengendali makanan disyaki pembawa demam kepialu di sekolah
Semua pengendali makanan telah diberi rawatan dan tidak dibenarkan mengendalikan makanan sehingga satu tarikh yang akan dimaklumkan kelak.
LKAN: 337 sekolah masih guna teknologi broadband 4G
Sebanyak 337 sekolah masih menggunakan teknologi broadband (4G) atau satelit dengan limitasi capaian kelajuan sehingga 30 Mbps.
Pelajar Tingkatan 1 cedera jatuh dari tingkat tiga bangunan sekolah
Seorang pelajar lelaki berusia 13 tahun mengalami kecederaan selepas terjatuh dari tingkat tiga sebuah bangunan sekolah di Kajang semalam.
Sarawak peruntuk RM200 juta baik pulih sekolah, klinik daif
Jumlah itu diperuntukkan sebagai inisiatif pembiayaan terlebih dahulu oleh Sarawak bagi projek Persekutuan di negeri ini.
PBB kecam serangan udara Israel ke atas sekolah
Apa yang menyedihkan adalah ia berlaku pada saat rundingan pengantara mengenai gencatan senjata.
Serangan ke atas sekolah di Gaza 'sasar' pasukan pejuang Islam
Pengarah pejabat media kerajaan Gaza menolak dakwaan Israel bahawa sekolah PBB itu menyembunyikan pasukan pejuang Hamas.
Polis rujuk kertas siasatan video tular anak didenda guru ke pejabat TPR
Kes itu disiasat mengikut Seksyen 31 (1) Akta Kanak-Kanak 2001 merujuk kepada penganiayaan, pengabaian, pembuangan atau penderaan kanak-kanak.
Lapan pasangan kembar belajar sekolah sama
Persamaan dimiliki kembar tersebut sering kali mengelirukan guru-guru dan kadangkala mereka tersilap menghukum salah seorang pasangan kembar.
Konflik, bencana alam paksa lebih 4.1 juta kanak-kanak tidak bersekolah di Ethiopia Utara - PBB
Konflik dan bencana alam telah memaksa lebih 4.1 juta kanak-kanak tidak bersekolah di Wilayah Amhara Ethiopia.
Kes buli: Sekolah harus selamat untuk pelajar, kata Mahkamah Persekutuan
Guru dan petugas lain yang serupa mempunyai kewajipan untuk mengawasi para pelajar ketika mereka berada di kawasan sekolah, demikian putus Mahkamah Persekutuan.