Tujuh syarikat telekomunikasi yang menandatangani Ikrar Mesra Pelanggan perlu mematuhi Kod Amalan Pengguna yang dicadangkan di bawah ikrar itu yang mengutamakan penyelesaian aduan dan kualiti khidmat pelanggan, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo.
Tujuh syarikat yang menandatangani Ikrar Mesra Pelanggan itu adalah Celcom Axiata Bhd, Digi Telecommunications Sdn Bhd, Maxis Bhd, Telekom Malaysia Bhd, TIME dotcom Bhd, U Mobile Sdn Bhd dan YTL Communications Sdn Bhd.
Kod Amalan Pengguna yang dicadangkan menggariskan bahawa 60 peratus daripada aduan yang diterima perlu diselesaikan dalam tempoh tiga hari bekerja; 90 peratus dalam tempoh lima hari bekerja; dan 95 peratus dalam tempoh 15 hari bekerja, katanya.
Ia satu penambahbaikan berbanding taraf sedia ada iaitu 90 peratus daripada aduan yang diterima perlu diselesaikan dalam tempoh 15 hari bekerja, dan 95 peratus diselesaikan dalam 30 hari bekerja, katanya.
"Saya berharap dengan pelaksanaan ikrar ini, masalah yang dihadapi oleh pengguna perkhidmatan dapat ditangani dengan segera dan bilangan aduan pengguna berkaitan kualiti perkhidmatan akan berkurangan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Tujuh syarikat berkenaan melalui ikrar itu berjanji untuk melaksanakan pelbagai penambahbaikan antaranya menyediakan mekanisme yang lebih telus kepada pengguna untuk menyemak status aduan; mempromosikan proses pengendalian aduan yang lebih senang diakses; dan membolehkan penyelesaian aduan yang adil dan berpatutan.
BACA: Kerajaan pastikan saluran manfaatkan peluang seiring IR4.0 - Gobind
Menurut Gobind, penggunaan perkhidmatan jalur lebar tetap meningkat sehingga 21.7 peratus dalam jangka masa enam bulan lepas melalui inisiatif di mana harga jalur lebar dikurangkan sehingga 49 peratus dan kelajuan ditingkatkan lebih dua kali ganda namun masih banyak aduan yang diterima mengenai perkhidmatan itu.
Menurut statistik Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), lebih 18,000 aduan diterima mengenai masalah perkhidmatan jalur lebar pada suku akhir tahun 2018 manakala 14,000 aduan pula diterima pada suku pertama tahun ini.
Gobind berkata, Malaysia perlu membina satu sistem telekomunikasi digital yang kukuh dan bertaraf antarabangsa sekiranya hendak menjadi salah satu destinasi untuk menarik pelaburan asing bagi ekonomi digital yang bakal menjadi ekonomi yang besar di dunia dalam masa hadapan.
Dalam pada itu, beliau akan meminta SKMM untuk memantau semua aduan berkaitan perkhidmatan telekomunikasi dan kecekapan pihak penyedia perkhidmatan dalam menyelesaikan aduan-aduan itu menurut perjanjian itu.
"SKMM perlu memantau proses penyelesaian aduan yang dibuat dan memastikan bahawa janji ini dilaksanakan.
"SKMM berhak meletakkan syarat-syarat yang perlu melalui undang-undang sedia ada dalam bidang kuasanya untuk memastikan aduan ditangani dengan cepat dan cekap pada masa akan datang," katanya.
-- BERNAMA
Bernama
Fri Jun 28 2019
Malaysia perlu membina satu sistem telekomunikasi digital yang kukuh dan bertaraf antarabangsa sekiranya hendak menjadi salah satu destinasi untuk menarik pelaburan asing bagi ekonomi digital. - Gambar hiasan
Mahkamah Tinggi jadualkan empat hari dengar keterangan dua saksi dalam rayuan kes rogol Paul Yong
Mahkamah Tinggi menetapkan empat hari untuk mendengar keterangan dua saksi yang melibatkan bukti tambahan dalam rayuan kes rogol bekas ADUN Tronoh, Paul Yong.
Lapan sekolah di Terengganu berisiko banjir ketika SPM
Beliau berkata empat daripadanya di Kemaman membabitkan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Chukai, SMK Ayer Puteh, SMK Mak Lagam, dan SMK Bukit Mentok.
Semua lif Monorel akan diselenggara dan sedia digunakan menjelang April 2025
Mengambil maklum aduan orang awam, Kementerian Pengangkutan turut menyatakan bahawa pihaknya akan menyelenggara semua lif dan sedia untuk digunakan menjelang April 2025. #AWANInews
Kerajaan rancang tambah jumlah gerabak Monorel bagi tambah kekerapan
Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata pihaknya sedang dalam perancangan untuk menambah jumlah gerabak Monorel bagi menambah kekerapan.
#AWANInews
#AWANInews
Kerja-kerja naik taraf fasiliti pintu automatik akan siap akhir tahun
Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata pihaknya sudah melantik kontraktor untuk kerja-kerja naik taraf pintu di platform Monorel yang memisahkan platform dengan koc monorel.
"Ketika Itu arwah dalam keadaan duduk" - Anak Allahyarham Ahmad Nawab
Anak Allahyarham Ahmad Nawab, Nassier Khan sempat berkongsi dirinya terkejut dengan pemergian bapanya, pada Ahad.
MARA Inc beli hartanah terlebih nilai di UK, Australia - PAC
Pembelian berkenaan melibatkan Dudley International House di 51 Queen Street dan 333 Exhibition Street di Melbourne pada 2013 diikuti Beaumont House di London pada 2014.
Pemandu mabuk sebabkan kematian pasangan suami isteri didakwa di mahkamah
Seorang lelaki mdidakwa atas dua pertuduhan memandu dengan kandungan alkohol berlebihan dalam badan sehingga menyebabkan kematian sepasang suami isteri.
Sony bangunkan konsol mudah alih permainan PS5
Peranti konsol mudah alih baharu Sony ini mungkin mengambil masa beberapa tahun sebelum hadir ke pasaran.
'Tak payah anjur Anugerah Kredit Madani' - Mas Ermieyati
Ahli Parlimen Masjid Tanah, Datuk Mas Ermieyati Samsudin mengkritik pelaksanaan Anugerah Kredit Madani dan menggesa agar KPKT menyatakan makenisme sesuai pantau syarikat kredit komuniti yang mengenakan faedah tinggi.
#SisiTVParlimen #AWANInews #DewanRakyat
#SisiTVParlimen #AWANInews #DewanRakyat
Pusat Respons Scam Kebangsaan terima 122,603 panggilan aduan sehingga Ogos 2024 - MOF
Berdasarkan aduan yang diterima itu, jumlah kerugian yang dialami mangsa adalah sebanyak RM371 juta.
Pendekatan terbaik kerajaan negeri selesai isu peniaga Cameron Highland - Sultan Pahang
Sultan Pahang Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bertitah kerajaan negeri sudah mengambil pendekatan terbaik dalam menyelesaikan isu 32 peniaga di Cameron Highlands.
Kontinjen Great Britain kritik keadaan makanan di sukan Olimpik Paris
Antara aduan adalah tentang kekurangan makanan tertentu, selain soal kualiti, termasuk kes daging mentah yang dihidangkan kepada atlet.
Kad akreditasi pemandu bas sedang diperinci - Loke
Kad akreditasi kepada pemandu dan pengusaha bas membolehkan mereka dipertanggungjawabkan sekiranya berlaku aduan atau sesuatu insiden.
Pukul OKU: Buat aduan kepada IPCC sekiranya ragu siasatan kes - Azalina
Mana-mana pihak boleh membuat aduan kepada Suruhanjaya Bebas Tatakelakuan Polis (IPCC) yang diwujudkan untuk melindungi hak rakyat.
Kenaikan cukai taksiran relevan - MPAJ
Kenaikan cukai taksiran dilihat sangat wajar jika dibandingkan dengan tempoh kali terakhir MPAJ menyediakan Senarai Nilaian Baharu pada 1997.
Polis siasat dakwaan pusat keagamaan di Nilai lakukan aktiviti mencurigakan
Ketua Polis Negeri Sembilan Datuk Ahmad Dzaffir Mohd Yussof berkata pihaknya menerima laporan berhubung perkara tersebut Jumat lepas.
Cuaca panas: Ibu bapa digalak buat aduan jika sekolah anjur aktiviti luar - Fadhlina
Aduan boleh dibuat di Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA) Kementerian Pendidikan (KPM).
EAIC perkenal talian aduan menerusi WhatsApp
Selain itu, EAIC masih mengekalkan penerimaan aduan melalui saluran sedia ada iaitu SPAPS di Portal EAIC, e-mel dan secara bersemuka.
KPDN Melaka terima 390 pelbagai aduan kepenggunaan
Antara aduan diterima membabitkan transaksi dalam talian iaitu tidak menerima barang atau perkhidmatan serta barang atau perkhidmatan diterima tidak seperti ditawarkan termasuk pakej umrah.