SUSULAN pengumuman Perintah Kawalan Pergerakan pada Isnin, pelbagai persoalan yang timbul ditujukan pada Kementerian Pertanian dan Industri Makanan ( MOA ).

Berikut adalah kesemua soalan lazim dijawab oleh MOA:

1. Adakah sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan ini, permohonan permit tidak dapat diteruskan?

Permohonan permit import dan eksport masih berjalan seperti biasa.

2. Bolehkah saya nak import/eksport barang pertanian dari/ke luar negara buat masa ini?

Ya, boleh. MAQIS tidak menerima sebarang arahan untuk menyekat apa-apa pengimportan dan pengeksportan barang pertanian.

3. Adakah pintu masuk negara masih beroperasi?

Ya, pintu masuk negara masih beroperasi seperti biasa dan pegawai MAQIS akan membuat pemeriksaan konsainan sewaktu barang tiba/keluar.

4. Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan ini, adakah permohonan permit saya tidak dapat diproses dan diluluskan oleh pegawai MAQIS?

Permohonan permit import dan eksport masih berjalan seperti biasa dimana untuk komoditi ikan dan pertanian akan diluluskan secara auto-approve sekiranya permohonan adalah lengkap.

Bagi komoditi haiwan dan mana-mana permohonan komoditi ikan dan pertanian yang diisi secara tidak lengkap,permohonan tersebut akan diproses secara manual oleh pegawai MAQIS yang bertugas.

5. Sebarang pertanyaan permohonan permit, di mana saya boleh ajukan?

Tuan/puan boleh ajukan pertanyaan dan aduan di feedback@maqis.gov.my atau terus berhubung dengan pejabat operasi MAQIS di pintu masuk seluruh negara.

6. Bagaimana untuk berhubung dengan pegawai MAQIS sepanjang tempoh kawalan pergerakan memandangkan Ibu Pejabat dan Pejabat Negeri tidak beroperasi sepanjang tempoh tersebut?

Sebarang pertanyaan boleh emelkan kepada feedback@maqis.gov.my atau melalui talian 03-8870 8000.

7. Adakah proses kelulusan permit masih dijalankan?

Proses kelulusan permit masih berjalan seperti biasa. Mengikut piagam pelanggan, tempoh kelulusan permit adalah dalam tempoh 24 jam.

Untuk komoditi ikan dan pertanian akan diluluskan secara auto-aprrove sekiranya permohonan lengkap dan hanya mengambil masa 1-3 minit.

Namun untuk komoditi haiwan akan diluluskan secara manual dalam tempoh 24 jam.

8. Adakah terdapat sekatan bagi kemasukan haiwan hidup ke dalam Malaysia?
MAQIS masih tidak mengenakan sebarang larangan kemasukan bagi haiwan hidup ke dalam Malaysia buat masa ini.

9. Adakah MAQIS telah mengenakan apa jua larangan pergerakan komoditi pertanian antara negara-negara yang bersempadanan dengan Malaysia?

MAQIS tidak mengenakan apa jua larangan pergerakan terutama yang melibatkan laluan darat, udara dan laut untuk komoditi tumbuhan, keluaran pertanian, tanih, mikroorganisma, haiwan, karkas atau daging, dan ikan.

Namun pengimport ataupun pengeksport perlu memohon permit import atau eksport daripada Jabatan MAQIS untuk tujuan tersebut melalui sistem epermit. Namun, arahan daripada Majlis Keselamatan Negara boleh mengatasi apa jua ketetapan yang ditentukan oleh pihak MAQIS.

10.Sekiranya terdapat kesalahan berlaku semasa pemeriksaan konsainan di pintu masuk, adakah permohonan rayuan bagi konsainan tersebut masih diproses mengikut tempoh masa yg telah ditetapkan?

YA, sebarang permohonan rayuan akan diberi maklumbalas dalam tempoh selewatnya 2 hari bekerja, dan keputusan bagi permohon tersebut akan dimaklumkan dalam tempoh 7 hari bekerja seperti yang dinyatakan dalam piagam pelanggan sedia ada.

11.Adakah aktiviti pemeriksaan konsainan masih dijalankan di pintu masuk di mana mass gathering tidak dibenarkan berikutan penyebaran wabak Covid-19?

Aktiviti pemeriksaan bagi pengimportan dan pengeksportan tetap diteruskan supaya barangan pertanian yang di bawa masuk atau keluar bebas daripada serangga perosak dan sebarang penyakit yang merbahaya serta memastikan bekalan makanan negara tidak terjejas.

Tindakan pencegahan dan keselamatan akan diambil selaras dengan arahan MKN dengan meminimakan
direct contact di antara pegawai MAQIS yang bertugas dan pengimport/pengeksport/ejen.

JABATAN PERKHIDMATAN VETERINAR (DVS)

12.Adakah bekalan daging dan telur ayam mencukupi untuk keperluan semasa?

Pengeluaran serta bekalan daging dan telur ayam yang kebanyakannya dihasilkan secara tempatan di Malaysia adalah mencukupi untuk menampung permintaan domestik.

Secara purata, pengeluaran ayam adalah antara 57 sehingga 59 juta ekor sebulan berbanding penggunaan dalam negara yang dicatatkan antara 43 sehingga 45 juta ekor sebulan. Manakala pengeluaran telur sebulan adalah sebanyak 800 juta biji berbanding penggunaan yang dicatatkan pada sekitar 620 sehingga 630 juta biji sebulan.

13.Adakah bekalan daging lembu dan daging kerbau mencukupi untuk keperluan semasa?

Bekalan daging lembu dan kerbau sebanyak 18,000 tan metrik termasuk bekalan daging sejuk beku yang diimport dari negara luar seperti Australia dan India dianggarkan mencukupi untuk keperluan semasa.

14.Adakah selamat mengguna dan mengambil produk ternakan semasa COVID – 19?

Selamat untuk mengguna dan mengambil produk ternakan kerana DVS mengambil langkah waspada dengan menjalankan pemantauan terhadap produk haiwan yang diimport dan juga ternakan domestik bagi memastikan ia bebas dari COVID-19.

Sehingga kini laporan OIE – World Organisation for Animal Health tidak menunjukkan sebarang penularan wabak COVID-19 pada ternakan.

15.Adakah haiwan ternakan di Malaysia boleh dijangkiti COVID-19?

Sehingga kini DVS tidak menerima sebarang aduan atau laporan berhubung haiwan ternakan tempatan yang diancam COVID-19, sejak berlakunya penularan wabak penyakit ini.

Setakat ini juga masih tiada bukti yang jelas berhubung penularan wabak dan transmisi COVID-19 membabitkan haiwan ternakan.

16.Adakah kaunter Perkhidmatan Import Eksport di DVS Putrajaya, beroperasi sepanjang Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan?

Bagi urusan di Kaunter Perkhidmatan Import Eksport, DVS Putrajaya (pengambilan Sijil Kesihatan Veterinar sarang burung walit ke China dan penghantaran dokumen) dibuka pada tarikh tertentu dan masa pengambilan adalah bermula 9 pagi hingga 12 tengahari. Hari pengambilan Sijil Kesihatan
Veterinar (SKV) seperti berikut:

i. 18 Mac 2020 (Rabu);

ii. 20 Mac 2020 (Jumaat);

iii. 24 Mac 2020 (Selasa);

iv. 26 Mac 2020 (Khamis); dan

v. 31 Mac 2020 (Selasa).


17.Adakah kaunter permohonan untuk pemindahan ternakan dan sijil kesihatan di negeri beroperasi sepanjang Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan?

Ya, semua perkhidmatan kritikal Jabatan Perkhidmatan Veterinar seperti kawalan penyakit, perkhidmatan pengeluaran permit pergerakan antara negeri dan pengeluaran sijil kesihatan beroperasi secara berjadual. Sila rujuk Jabatan Perkhidmatan Veterinar terdekat untuk mendapatkan jadual perkhidmatan.


18.Adakah Kaunter Makanan Haiwan beroperasi sepanjang Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan?

Ya, kaunter perkhidmatan perlesenan di bawah Akta Makanan Haiwan dibuka seperti biasa.

19.Adakah semasa tempoh Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan, siasatan ke atas aduan-aduan berkaitan kes penganiayaan terhadap haiwan diteruskan?

Penguatkuasaan terhadap semua peraturan, perundangan, enakmen dan akta adalah berjalan seperti biasa. Setiap aduan akan diterima oleh pegawai yang telah ditugaskan.

20.Adakah perkhidmatan Klinik Veterinar DVS beroperasi sepanjang Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan?

Klinik veterinar DVS sama seperti klinik veterinar swasta hanya beroperasi terhadap kes-kes tertentu;

 Kes-kes kecemasan seperti kemalangan dan kecederaan haiwan;

 Kes rawatan atau pemvaksinan yang temujanji yang telah dimetrai sebelum 18/Mac/2020; dan

 Kes rawatan susulan yang telah berada di klinik/hospital (in patient).

21.Adakah Klinik Veterinar Swasta dibenarkan beroperasi sepanjang Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan?

Klinik veterinar swasta hanya beroperasi terhadap kes-kes tertentu;

* Kes-kes kecemasan seperti kemalangan dan kecederaan haiwan;

* Kes rawatan atau pemvaksinan yang temujanji yang telah dimetrai sebelum 18 Mac 2020;

* Kes rawatan susulan yang telah berada di klinik / hospital (in patient);

* Boarding sedia ada (yang telah diterima sebelum 18/03/2020).

22.Adakah Kedai Haiwan Kesayangan yang menjual makanan haiwan dibenarkan beroperasi sepanjang Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan?

Boleh beroperasi dengan kadar minima dengan melaksanakan langkahlangkah pencegahan sepertimana yang disarankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

23.Jika ternakan atau haiwan peliharaan saya mengalami kecemasan bolehkah saya memanggil Pegawai Veterinar untuk datang ke ladang atau ke rumah saya?

Boleh, kerana ia termasuk dalam rawatan untuk kes kecemasan.

24.Adakah Perkhidmatan Rumah Sembelih Jabatan beroperasi sepanjang tempoh Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan?

Ya, kerana penyediaan makanan adalah termasuk dalam perkhidmatan kritikal. Namun begitu ianya adalah secara berjadual.

25.Adakah terdapat sekatan perjalanan untuk pemindahan ternakan bagi tujuan penyembelihan?

Tiada, kerana ianya termasuk dalam penyediaan makanan merupakan perkhidmatan kritikal.

26.Jika saya sebagai penternak, ingin menghantar sampel jika berlaku kematian ternakan ke Makmal Veterinar DVS, adakah perkhidmatan makmal masih beroperasi?

Perkhidmatan diagnostic masih berjalan dengan cekap dan disusun secara berjadual.

Akan ada pegawai bertugas untuk menjalankan bedah post-mortem dan penerimaan sampel di semua makmal Jabatan Perkhidmatan Veterinar.