ISKANDAR PUTERI: Pengusaha industri kraf tangan di Johor perlu kreatif dalam merancang strategi pemasaran produk khususnya dengan memanfaatkan medium dalam talian.

Pengerusi Jawatankuasa Perpaduan, Warisan dan Budaya negeri K. Raven Kumar berkata pengusaha mempunyai peluang untuk memajukan perniagaan mereka menerusi pembelian dalam talian yang kini menjadi pilihan ramai seiring teknologi.

"Pengusaha perlu lebih berusaha dan kreatif untuk pasarkan produk seperti di platform-platform media sosial yang ada.

"Kebanyakan pembeli, walau hanya barang keperluan harian rumah pun beli dalam talian. Jadi dengan ini, pasaran dalam talian ini tidak akan tertumpu kepada satu kawasan sahaja, ramai boleh mendapat akses untuk membeli produk," katanya kepada Bernama selepas program walkabout Festival Kraf Kebangsaan (FKK) 2024, di Sunway Big Box Retail Park, di sini semalam.

Turut hadir Pengarah Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia Cawangan Johor Noor Azima Mohd Alwi.

Raven Kumar dalam pada itu berkata industri kraf tangan Johor juga dilihat semakin meraih sambutan terutama dalam kalangan golongan muda.

"Kita lihat produk kraf tangan semakin menjadi fesyen (trendy) dan menarik minat orang ramai sebab pengusaha semakin kreatif membuat produk. Penglibatan golongan muda dalam industri ini juga sedikit sebanyak membantu meningkatkan lagi industri kraf tangan," katanya.

FKK 2024 di Johor bermula semalam di Sunway Big Box Retail Park dan dijadualkan berlangsung hingga 1 April ini.

Seramai 16 usahawan kraf tangan menyertai festival itu yang disertai pengusaha dari Johor, Pulau Pinang, Kelantan, Terengganu, Selangor dan Negeri Sembilan.

Pelbagai aktiviti menarik dianjurkan seperti Jualan Kraf, Pameran Produk Kraf dan My Craftshoppe serta pertandingan seperti ukiran kayu kreatif dan mewarna batik.

-- BERNAMA