Pendigitalan perkhidmatan kerajaan dilihat dapat mempercepat urusan serta mengurangkan keperluan rakyat untuk berkunjung ke kaunter agensi kerajaan, kata Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Mohd Zuki Ali.
Justeru, beliau berkata pengurangan atau penutupan kaunter di agensi kerajaan dapat dilakukan kerana rakyat boleh mendapatkan perkhidmatan melalui dalam talian.
"Pendigitalan juga boleh mengenal pasti perkhidmatan yang boleh dinaik taraf kepada perkhidmatan dalam talian secara 'end-to-end' (hujung ke hujung) melalui penambahbaikan proses, proses peningkatan kemahiran, sumber manusia, kajian peraturan dan polisi seterusnya menggunakan teknologi digital.
"Penjawat awam yang terlibat dengan pengurangan atau penutupan kaunter dapat diberi kemahiran baharu dan dipertingkatkan kemahiran mengikut keperluan," katanya dalam wawancara bertulis semalam.
Tambah beliau, melalui pendigitalan proses kerja dapat dilaksanakan oleh penjawat awam secara dalam talian pada bila-bila masa dan di mana sahaja.
Jelasnya, sesetengah proses berkenaan boleh dilaksanakan secara automasi oleh sistem penyampaian perkhidmatan, sekali gus dapat memberi perkhidmatan yang cekap dan cepat kepada rakyat.
Sementara itu, Mohd Zuki berkata kerajaan telah menyasarkan untuk mencapai 40 peratus bagi perkhidmatan dalam talian secara 'end-to-end'.
"Kerajaan berpeluang untuk menyemak semula semua KPI (petunjuk prestasi utama) sedia ada sebagai usaha menyesuai dan mendayakan semua agensi sektor awam bagi mencapai hasrat mempercepat dan mempermudah perkhidmatan kepada rakyat mengikut kebiasaan baharu pasca pandemik COVID-19," katanya.
Katanya, inisiatif di bawah PENJANA (Pelan Jana Semula Ekonomi Negara) bertujuan untuk menggalakkan pembentukan lebih banyak kemudahan agar orang ramai dan ahli perniagaan dapat berurusan dengan pihak kerajaan dalam talian.
"(Sebagai contoh) ketika tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), kebanyakan perniagaan tidak dapat meneruskan aktiviti mereka akibat penutupan pejabat kerajaan.
"Ke arah meningkatkan mutu penyampaian perkhidmatan awam, kerajaan komited ke arah usaha yang lebih gigih untuk pendigitalan perkhidmatan dan proses kerja," katanya.
-- BERNAMA
Bernama
Sun Jul 12 2020
Mohd Zuki berkata kerajaan telah menyasarkan untuk mencapai 40 peratus bagi perkhidmatan dalam talian secara 'end-to-end'. - Gambar hiasan
TVET_ HRDCorp, Khazanah, GiatMARA, PERKESO turut dipertingkat
Khazanah menyediakan 200 juta ringgit melalui Program
Pembangunan Belia Khazanah (K-Youth) bagi membekalkan
11 ribu bakat tempatan kepada sektor utama seperti
semikonduktor #Belanjawan2025
#Belanjawan25
Pembangunan Belia Khazanah (K-Youth) bagi membekalkan
11 ribu bakat tempatan kepada sektor utama seperti
semikonduktor #Belanjawan2025
#Belanjawan25
KDN, MINDEF masing-masing terima RM19.5 bilion dan RM21.2 bilion
Kata PM, maruah dan kedaulatan negara perlu terus terpelihara daripada sebarang ancaman. Keharmonian dikecapi selama ini tidak boleh diganggu-gugat.
Belanjawan 2025: Ini 12 inisiatif penting untuk usahawan
Dengan landskap ekonomi yang semakin mencabar, kerajaan memperkenalkan pelbagai langkah untuk memastikan usahawan kekal relevan, berdaya saing, dan mampu berkembang di peringkat tempatan serta global.
“Kepada cinta aku bertanya…” - PM
PM berpuisi dengan tajuk kepada cinta sebagai akhirulkalam pembentangan #Belanjawan2025.
Pembangunan sukan negara terima RM230 juta tahun depan
RM15 juta kepada Pasukan Harimau Malaya, Pasukan bawah 18 dan dan bawah 13 dengan kerjasama FAM bagi dapatkan jurulatih terbaik, ikuti sesi latihan terbaik serta diberi ganjaran kepada pemain.
Peruntukan hal ehwal Islam berjumlah RM2 bilion tahun depan - PM
Kata PM, Kerajaan bersetuju menambah kuota guru KAFA sebanyak 1,500 orang, selari dengan tuntutan pendidikan fardu ain untuk anak-anak.
#Belanjawan2025
#Belanjawan25
#Belanjawan2025
#Belanjawan25
RM500 pada guru KAFA, takmir, imam, bilal, tok siak, noja & marbut
Ia sebagai tanda penghargaan kepada golongan berkenaan kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Kadar bantuan kebajikan bulanan kepada rakyat miskin ditingkatkan
Kadar bantuan kebajikan bulanan kepada rakyat miskin akan
ditingkatkan termasuk Kadar Bantuan Warga Emas dinaikkan kepada RM600.
ditingkatkan termasuk Kadar Bantuan Warga Emas dinaikkan kepada RM600.
RM900 juta laksana 48 Program Residensi Rakyat (PRR) - PM
Hampir RM900 juta laksana 48 Program Residensi Rakyat (PRR) dan 14 projek Rumah Mesra Rakyat - Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim
Dalam masa sama, PM berkata, bagi menggalakkan pemilikan rumah pertama, Kerajaan bercadang memberikan pelepasan cukai individu sehingga RM7,000.
#Belanjawan2025
#AWANInews
Dalam masa sama, PM berkata, bagi menggalakkan pemilikan rumah pertama, Kerajaan bercadang memberikan pelepasan cukai individu sehingga RM7,000.
#Belanjawan2025
#AWANInews
Belanjawan 2025: Pemberian Khas Sabah, Sarawak dicadang dinaikkan RM600 juta
Kerajaan bercadang menaikkan Kadar Pemberian Khas Sabah dan Sarawak sekali ganda kepada RM600 juta.
Pendigitalan ubah nasib PKS di Malaysia
Pendigitalan meningkatkan produktiviti keseluruhan PKS di Malaysia dan membolehkan mereka kekal berdaya saing.
ELMLAB, REKA bekerjasama bangunkan teknologi kenderaan pandu sendiri di Malaysia
ELMLAB akan mempercepat pembangunan teknologi pandu sendiri yang menyepadukan teknologi ke dalam sistem pandu sendiri.
Tiba masanya negara ubah strategi dasar industrialisasi - Tun Mahathir
Ini kerana jelasnya, negara kini tidak sepatutnya hanya menghasilkan bagi pasaran domestik tetapi pasaran antarabangsa.
Ledakan bisnes 'live streaming'
Penstriman langsung memiliki potensi interaksi lebih 'happening' berbanding konsep automasi bagi jualan dalam talian.
20 pekerjaan paling popular di Malaysia 2020/2021
Sekiranya anda berharap untuk mendapat pendapatan yang lebih tinggi, infografik berikut memaparkan senarai pekerjaan dengan gaji bulanan paling lumayan di Malaysia.
Pekerja menganggur perlu timbang bekerja di industri perladangan
Ini berikutan permintaan tinggi, terutamanya terhadap sarung tangan getah, ketika dunia memerangi pandemik COVID-19.
Pendigitalan percepatkan urusan rakyat dapatkan perkhidmatan k'jaan - KSN
Justeru, beliau berkata pengurangan atau penutupan kaunter di agensi kerajaan dapat dilakukan kerana rakyat boleh mendapatkan perkhidmatan melalui dalam talian.
Singapura henti terima Surat Perjalanan Kumpulan dari Malaysia bermula 1 Jan 2021
ICA republik itu memaklumkan ia bagi mengukuhkan keselamatan dan kecekapan pelepasan imigresen di pusat-pusat pemeriksaan di Singapura.