Pendigitalan perkhidmatan kerajaan dilihat dapat mempercepat urusan serta mengurangkan keperluan rakyat untuk berkunjung ke kaunter agensi kerajaan, kata Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Mohd Zuki Ali.
Justeru, beliau berkata pengurangan atau penutupan kaunter di agensi kerajaan dapat dilakukan kerana rakyat boleh mendapatkan perkhidmatan melalui dalam talian.
"Pendigitalan juga boleh mengenal pasti perkhidmatan yang boleh dinaik taraf kepada perkhidmatan dalam talian secara 'end-to-end' (hujung ke hujung) melalui penambahbaikan proses, proses peningkatan kemahiran, sumber manusia, kajian peraturan dan polisi seterusnya menggunakan teknologi digital.
"Penjawat awam yang terlibat dengan pengurangan atau penutupan kaunter dapat diberi kemahiran baharu dan dipertingkatkan kemahiran mengikut keperluan," katanya dalam wawancara bertulis semalam.
Tambah beliau, melalui pendigitalan proses kerja dapat dilaksanakan oleh penjawat awam secara dalam talian pada bila-bila masa dan di mana sahaja.
Jelasnya, sesetengah proses berkenaan boleh dilaksanakan secara automasi oleh sistem penyampaian perkhidmatan, sekali gus dapat memberi perkhidmatan yang cekap dan cepat kepada rakyat.
Sementara itu, Mohd Zuki berkata kerajaan telah menyasarkan untuk mencapai 40 peratus bagi perkhidmatan dalam talian secara 'end-to-end'.
"Kerajaan berpeluang untuk menyemak semula semua KPI (petunjuk prestasi utama) sedia ada sebagai usaha menyesuai dan mendayakan semua agensi sektor awam bagi mencapai hasrat mempercepat dan mempermudah perkhidmatan kepada rakyat mengikut kebiasaan baharu pasca pandemik COVID-19," katanya.
Katanya, inisiatif di bawah PENJANA (Pelan Jana Semula Ekonomi Negara) bertujuan untuk menggalakkan pembentukan lebih banyak kemudahan agar orang ramai dan ahli perniagaan dapat berurusan dengan pihak kerajaan dalam talian.
"(Sebagai contoh) ketika tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), kebanyakan perniagaan tidak dapat meneruskan aktiviti mereka akibat penutupan pejabat kerajaan.
"Ke arah meningkatkan mutu penyampaian perkhidmatan awam, kerajaan komited ke arah usaha yang lebih gigih untuk pendigitalan perkhidmatan dan proses kerja," katanya.
-- BERNAMA
Bernama
Sun Jul 12 2020
Mohd Zuki berkata kerajaan telah menyasarkan untuk mencapai 40 peratus bagi perkhidmatan dalam talian secara 'end-to-end'. - Gambar hiasan
Bomba Perak giat cari lelaki Orang Asli hilang ketika memancing
JBPM Perak sedang giat mencari seorang lelaki Orang Asli yang dipercayai hilang selepas keluar memancing di Sungai Tumboh, Kampung Gajah, dekat sini sejak petang semalam.
PDRM kutip lebih RM1 juta saman pada hari pertama program 2TM
PDRM berjaya mengutip RM1.03 juta pembayaran saman setakat 3 petang pada hari pertama penganjuran Program Dua Tahun Kerajaan MADANI (2TM) di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur di sini hari ini.
#AWANIRingkas 22 November 2024 | 9 PM
Berikut merupakan rangkuman berita setakat 9 malam, 25 November 2024
1️⃣ Bukit Aman belum terima maklumat tentang Jho Low
2️⃣ Dua beranak mengaku tidak bersalah
3️⃣ Harga antara AS65 dan AS75 dolar setong pada 2025
#awaniringkas
1️⃣ Bukit Aman belum terima maklumat tentang Jho Low
2️⃣ Dua beranak mengaku tidak bersalah
3️⃣ Harga antara AS65 dan AS75 dolar setong pada 2025
#awaniringkas
Bursa Malaysia ditutup tinggi
Bursa Malaysia mengakhiri minggu ini dengan prestasi tinggi pada Jumaat, didorong oleh pembelian berterusan dalam saham wajaran tinggi terpilih.
Dialog Poket Rakyat: Subsidi - Antara Strategi, Realiti & Tingkah Laku Pengguna
Apakah realiti di akar umbi mengenai reformasi ekonomi berkaitan subsidi dan pelaksanaannya? Sejauh mana rakyat bersedia melepaskan kebergantungan mereka terhadap subsidi? Apakah strategi mengurangkan tekanan kewangan dan inflasi? Ini fokus diskusi dan analisis Dialog Poket Rakyat 8.30 malam ini.
Taufan Man-Yi: Bekalan kuasa di Benguet hampir pulih 100 peratus
Benguet Electric Cooperative (beneco) menyasarkan untuk memulihkan kuasa di Benguet yang sebelum ini terjejas akibat dibadai taufan itu. Setakat Khamis, kuasa telah dipulihkan hampir 99.54 peratus daripada 233,411 sambungan pengguna.
MyDigital ID: Memperluas integrasi, memastikan akses lebih cepat dan mudah
MyDigital ID akan terus memperluas integrasi dengan lebih banyak penyedia perkhidmatan dari pelbagai sektor, terutamanya dalam sektor kewangan dan e-wallet, untuk memastikan akses yang lebih cepat dan mudah kepada perkhidmatan kewangan untuk rakyat Malaysia.
PBB akan berusaha cari jalan berkomunikasi dengan Netanyahu
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) akan berusaha mencari jalan untuk berkomunikasi dengan Benjamin Netanyahu.
AWFF: Kemenangan filem 'Abang Adik' suburkan harapan tersenarai dalam Oscar
Ia menyuburkan harapan untuk melihat ia tersenarai dalam pencalonan lima terbaik di Anugerah Akademi atau Oscar ke-97 tahun depan.
Netanyahu sifatkan keputusan ICC sebagai antisemitik
Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu menyifatkan keputusan Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) untuk mengeluarkan waran untuk menangkapnya atas dakwaan jenayah perang sebagai antisemitik.
Pendigitalan ubah nasib PKS di Malaysia
Pendigitalan meningkatkan produktiviti keseluruhan PKS di Malaysia dan membolehkan mereka kekal berdaya saing.
ELMLAB, REKA bekerjasama bangunkan teknologi kenderaan pandu sendiri di Malaysia
ELMLAB akan mempercepat pembangunan teknologi pandu sendiri yang menyepadukan teknologi ke dalam sistem pandu sendiri.
Tiba masanya negara ubah strategi dasar industrialisasi - Tun Mahathir
Ini kerana jelasnya, negara kini tidak sepatutnya hanya menghasilkan bagi pasaran domestik tetapi pasaran antarabangsa.
Ledakan bisnes 'live streaming'
Penstriman langsung memiliki potensi interaksi lebih 'happening' berbanding konsep automasi bagi jualan dalam talian.
20 pekerjaan paling popular di Malaysia 2020/2021
Sekiranya anda berharap untuk mendapat pendapatan yang lebih tinggi, infografik berikut memaparkan senarai pekerjaan dengan gaji bulanan paling lumayan di Malaysia.
Pekerja menganggur perlu timbang bekerja di industri perladangan
Ini berikutan permintaan tinggi, terutamanya terhadap sarung tangan getah, ketika dunia memerangi pandemik COVID-19.
Pendigitalan percepatkan urusan rakyat dapatkan perkhidmatan k'jaan - KSN
Justeru, beliau berkata pengurangan atau penutupan kaunter di agensi kerajaan dapat dilakukan kerana rakyat boleh mendapatkan perkhidmatan melalui dalam talian.
Singapura henti terima Surat Perjalanan Kumpulan dari Malaysia bermula 1 Jan 2021
ICA republik itu memaklumkan ia bagi mengukuhkan keselamatan dan kecekapan pelepasan imigresen di pusat-pusat pemeriksaan di Singapura.