Pegawai khidmat pelanggan diminta agar membantu semua golongan tanpa prejudis dalam menyalurkan perkhidmatan di kaunter dengan tidak memberi sebarang keistimewaan kepada mana-mana individu untuk melangkau giliran dalam sebarang urusan.
Presiden Kelab Pesara Kerajaan 1Malaysia (KUPEKMAS) Datuk Omar Osman berkata mereka seharusnya mengambil inisiatif melakukan pembaharuan dengan mengurangkan sikap pilih kasih berikutan bekerja di kaunter memerlukan mereka berhadapan dengan pelbagai lapisan masyarakat.
"Penjawat awam adalah nadi kepada negara yang melaksanakan dasar-dasar kerajaan, justeru mereka perlu bersikap adil dan saksama dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan oleh rakyat kepada mereka.
Jangan disebabkan pelanggan itu merupakan 'geng' yang mempunyai gelaran atau pangkat yang tinggi, mereka dilayan elok, manakala mereka yang bukan sesiapa dan tidak mempunyai gelaran atau pangkat dilayan sebaliknya," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita pada Program Lawatan dan Taklimat bersama anggota KUPEKMAS di Pusat Transformasi Bandar di sini hari ini yang turut dihadiri Naib Presiden KUPEKMAS Melaka Ismail Md Yusof.
KUPEKMAS dilancar pada 19 Julai 2012, merupakan pertubuhan yang memperjuangkan kebajikan dan kepentingan golongan bekas pesara kerajaan dari seluruh negara dan mempunyai lebih 10,000 anggota berdaftar.
Sementara itu, Omar yang juga merupakan bekas Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menyeru penjawat awam agar sentiasa berusaha bagi meningkatkan mutu perkhidmatan selain menjaga disiplin dan imej dengan mematuhi peraturan dan undang-undang yang ditetapkan.
"Kita tidak mahu perkhidmatan awam dicemari dengan gejala rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa, sebaliknya penumpuan diberikan kepada usaha meningkatkan mutu perkhidmatan bagi memastikan perkhidmatan awam bersih serta tidak dipandang serong oleh masyarakat.
Selain itu, peranan penjawat awam perlu diperkukuhkan agar integriti serta tadbir urus perkhidmatan awam hari ini dapat dipertingkatkan di samping mengurangkan ketirisan dalam usaha memastikan sistem penyampaian perkhidmatan awam mencapai pada satu tahap yang lebih memberangsangkan," katanya.
Dalam pada itu, beliau turut mencadangkan agar lebih ramai lagi pesara kerajaaan di seluruh negara mendaftar diri sebagai anggota KUPEKMAS dengan melayari laman sesawang http://www.kupekmas.com/. - BERNAMA
Bernama
Fri Dec 02 2016
Pegawai khidmat pelanggan diminta agar membantu semua golongan tanpa prejudis dalam menyalurkan perkhidmatan di kaunter. Gambar Bernama
UniMAP rangka Pelan Strategik 2026-2030, sasar penghasilan 37,500 bakat
Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) sedang merangka Pelan Strategik UniMAP 2026-2030 yang antara lain menyasarkan melahirkan seramai 37,500 bakat menjelang 2030.
UECL: Chelsea belasah Noah tanpa belas kasihan
Chelsea mengekalkan rekod sempurna dalam saingan Liga Persidangan Eropah (UECL) dengan membelasah kelab Armenia, Noah, 8-0.
Setel akan kenakan caj 1% untuk tambah nilai guna kad kredit
Setel mengatakan caj 1% ini tidak tertakluk kepada tambah-nilai automatik ke dompet digital berkenaan.
Pegawai kadet UPNM didakwa cederakan junior guna seterika wap panas
Seorang pegawai kadet UPNM mengaku tidak bersalahatas pertuduhan mencederakan juniornya menggunakan seterika wap panas.
Ringgit dibuka tinggi berbanding dolar AS berikutan penurunan kadar Fed
Ringgit dibuka pada 4.38 berbanding dolar AS pada Jumaat selepas Rizab Persekutuan Amerika Syarikat menurunkan kadar faedah sebanyak 25 mata asas.
Niaga SPOTLIGHT: GLC, GLIC Investments - Transparency and Accountability
Malaysia’s GLICs hold combined AUM valued at over RM1.8 trillion, roughly the size of Malaysia’s nominal GDP
Following the enactment of the Audit (amendment) Bill, which took effect on 1st November, the Auditor-General now holds the authority to audit the accounts of 1,856 entities, including GLCs.
If audits uncover just RM1 million in savings per company, the total could reach RM2 billion - resources that can be allocated towards transforming Malaysians’ lives for the better.
NIAGA SPOTLIGHT focuses on transparency and accountability for GLCs and GLICs to identify underperforming entities and improve Malaysia's overall economic landscape.
Following the enactment of the Audit (amendment) Bill, which took effect on 1st November, the Auditor-General now holds the authority to audit the accounts of 1,856 entities, including GLCs.
If audits uncover just RM1 million in savings per company, the total could reach RM2 billion - resources that can be allocated towards transforming Malaysians’ lives for the better.
NIAGA SPOTLIGHT focuses on transparency and accountability for GLCs and GLICs to identify underperforming entities and improve Malaysia's overall economic landscape.
14,000 penduduk dipindahkan akibat kebakaran hutan di California
Lebih 25 juta orang kini berada di bawah amaran 'Red Flag' kerana keadaan kebakaran yang "melampau dan mengancam nyawa."
Bursa Malaysia rendah sedikit dalam dagangan awal
Pada 9.05 pagi, FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) merosot 0.46 mata kepada 1,622.82 daripada 1,623.28 pada Khamis.
Peniaga rugi RM140,000 terima 'cek tendang' urusan jualan jam Rolex
Mangsa lelaki rakyat tempatan mengiklankan jam tangan miliknya di aplikasi Facebook dengan harga RM88,000 pada 27 Okt lepas.
Kerajaan ada rancangan sandaran jika MALBATT terpaksa berundur
Katanya, buat masa ini komitmen negara masih berterusan seperti negara-negara lain yang menghantar anggota tentera mereka ke Lubnan.
Pegawai khidmat pelanggan diminta bantu semua golongan tanpa prejudis
Pegawai khidmat pelanggan diminta agar membantu semua golongan tanpa prejudis dalam menyalurkan perkhidmatan di kaunter dengan tidak memberi sebarang keistimewaan kepada mana-mana individu untuk melan