KUALA LUMPUR: Proton Holdings Bhd (Proton) terus diberi layanan istimewa termasuk diberi status sebagai pengeluar nasional kerana masih lagi memenuhi kriteria yang digariskan kerajaan.

Timbalan Menteri Perdagangan dan Industri, Liew Chin Tong berkata, ketetapan itu diambil di bawah Dasar Automotif Nasional 2020 (NAP 2020) dengan kriteria-kriteria yang ditetapkan sebagai Projek Kereta Nasional boleh dijadikan panduan mengenai status tersebut.

"Berdasarkan status semasa, Proton masih memenuhi kriteria-kriteria tersebut. Sebagai contoh, Proton telah menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan, iaitu sekitar 8,500 orang di mana 99 peratus adalah rakyat tempatan.

"Selain itu, Proton telah melantik lebih 180 syarikat tempatan Tahap-1 dalam rantaian pembekalan keseluruhannya, dan nilai purata perolehan tempatan adalah di antara 75 peratus sehingga 80 peratus terutamanya bagi model-model yang dibangunkan secara tempatan sepenuhnya.

"Proton juga telah menjalankan aktiviti  penyelidikan dan pembangunan (R&D)  tempatan bagi membolehkan Proton membuat platform, upper body dan enjin sendiri bagi model-model seperti Persona, Iriz, Exora, Saga dan pelbagai model lain sebelum ini," katanya di Dewan Rakyat, di sini, pada Isnin.

Beliau berkata demikian ketika menjawab pertanyaan Lee Chean Chung (PH-Petaling Jaya) yang memintanya menyatakan mengapa Proton masih diberikan pelbagai layanan istimewa memandangkan ia bukan lagi kereta nasional, malah miliknya juga hanya 51 peratus dikuasai rakyat tempatan.

Mengulas lanjut, Chin Tong berkata, selain Proton, Perodua juga adalah syarikat pengeluar kereta nasional yang memberi sumbangan kepada pembangunan ekosistem industri automotif tempatan seperti peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan, pembangunan rantaian pembekalan tempatan dan R&D.

"Seperti mana syarikat-syarikat pengeluar kenderaan tempatan yang lain seperti Perodua, Honda, Toyota dan Volvo, Proton juga diberi insentif cukai langsung berdasarkan aktiviti pengilangan yang dijalankan kerana melibatkan aktiviti yang digalakkan," jelasnya.

Di samping itu, beliau memberitahu, Proton dan syarikat-syarikat pengeluar kenderaan tempatan yang lain juga berpeluang menikmati insentif cukai tidak langsung seperti pengecualian duti import, duti eksais dan cukai jualan, bergantung kepada kaedah penilaian semasa, iaitu melalui analisis kos dan faedah.

Beliau memberitahu, berdasarkan kepada sumbangan Proton dan Perodua kepada industri automotif tempatan, kedua-dua syarikat masih diberi layanan sebagai pengeluar kereta nasional.

"Walau bagaimanapun, Proton dan Perodua hendaklah memastikan bahawa kriteria-kriteria yang digariskan di bawah NAP 2020 dipatuhi.

"Dengan adanya kriteria-kriteria yang ditetapkan di bawah NAP 2020, mana-mana syarikat selain Proton dan Perodua yang dapat memenuhi kriteria-kriteria tersebut juga layak dipertimbangkan untuk diberi layanan sebagai projek kereta nasional," jelasnya.

Pun begitu, Chin Tong berkata, kementeriannya sedia bersedia untuk mengemas kini dasar dari semasa ke semasa selaras dengan perkembangan industri automotif global.