KUALA LUMPUR: Orang ramai secara umumnya memuji pakej Rahmah bagi perkhidmatan servis kenderaan pada kadar harga berpatutan, malah sesetengahnya berpendapat ia merupakan inisiatif terbaik diperkenalkan kerajaan bersempena musim perayaan Hari Raya Aidilfitri.

Pegawai Kanan Pendidikan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) N.V. Subbarow berkata pakej itu merupakan hadiah terbaik kepada orang ramai kerana ia pastinya dapat meringankan beban ramai pemilik kenderaan.

Beliau bagaimanapun mengingatkan bahawa kerja-kerja membaiki atau menyenggara kenderaan hari ini membabitkan kos yang tinggi, dan pengguna perlu berhati-hati dalam soal caj perkhidmatan yang ditawarkan.

"Pemilik kenderaan perlu memeriksa harga sebelum memberi kebenaran untuk kenderaan mereka dibaiki. Jangan benarkan bengkel kenderaan memberikan perkhidmatan yang buruk semata-mata kerana ia pakej Rahmah. Pengguna perlu mendapat resit bagi setiap perkhidmatan. Pakej Rahmah bukan bermakna perkhidmatan yang buruk," katanya kepada Bernama ketika dihubungi baru-baru ini.

Beliau turut menggesa pihak berkuasa yang berkaitan meletakkan borang-borang maklum balas di semua bengkel kenderaan yang menyediakan pakej Rahmah berkenaan, bagi memeriksa pandangan ramai pemilik kenderaan berhubung perkhidmatan yang diberikan oleh bengkel terlibat, di samping caj yang dikenakan.

Seorang pemilik kereta Proton Saga Ezzaty Mastor berkata Pakej Rahmah akan membantu menjimatkan perbelanjaannya, sekali gus membolehkan beliau menyambut Hari Raya Aidilfitri dengan lebih selesa.

"Saya berterima kasih kepada kerajaan kerana memperkenalkan inisiatif ini bagi jenama kereta tempatan (Proton dan Perodua). Dalam suasana sambutan Hari Raya Aidilfitri yang masih terasa, kini saya boleh pergi servis kereta," komen akauntan berumur 27 tahun itu.

Pemilik Perodua Axia, Mohamad Azli Mohd Zarin, 30, pula berkata beliau melihat Pakej Rahmah ini sebagai inisiatif besar kerajaan, namun beliau berharap bengkel-bengkel kenderaan yang menyediakan perkhidmatan itu tidak mengambil kesempatan menerusi pakej ini untuk menawarkan alat ganti lama atau menjual aksesori kenderaan yang sebenarnya tidak diperlukan.

"Agak menjengkelkan jika kita lihat bagaimana mereka cuba meraih lebih banyak keuntungan apabila ada sahaja kesempatan. Saya faham bahawa masa sukar untuk semua pihak ketika ini, tetapi perbuatan mengambil kesempatan tidak akan meninggalkan kesan yang baik kepada pelanggan.

"Saya sangat berharap pihak bengkel kenderaan hanya menyediakan apa yang benar-benar diperlukan oleh pelanggan mereka sahaja, namun dari satu segi saya amat menghargai inisiatif kerajaan yang mengambil berat soal rakyat dalam aspek penyelenggaraan kenderaan," katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 13 April mengumumkan bahawa Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) bersama Proton dan Perodua telah melancarkan Pakej Rahmah untuk servis kenderaan bermotor pada harga yang lebih murah dan pakej itu sah sehingga 31 Mei.

Beliau berkata ini adalah usaha kerajaan Madani Malaysia, dan semua pihak terutamanya pemain dalam pelbagai industri seperti industri runcit, makanan dan minuman, tekstil, hospitaliti, pembuatan berasaskan makanan dan automotif; untuk membantu rakyat Malaysia.

-- BERNAMA