Keluarga penumpang dan krew pesawat penerbangan MH370 hanya mempunyai baki masa lapan bulan lagi untuk memfailkan kes, sebelum tempoh dua tahun di bawah perjanjian penerbangan antarabangsa mengikut Konvensyen Montreal 1999 terbatal dan tidak sah.
Menurut Gerald C.Sterns, peguam penerbangan yang berpangkalan di Amerika Syarikat, harapan terbaik untuk keluarga adalah untuk memfailkan kes undang-undang untuk memastikan mereka mempunyai 'hak untuk ganti rugi' berikutan tragedi MH370.
"Tidak ada 'Plan B' atau undang-undang lain. Keluarga perlu memastikan kes itu difailkan untuk mempunyai kes undang-undang dalam tempoh dua tahun (mengikut Konvensyen) dan tidak berlengah dengan menganggap masa itu boleh atau akan dilanjutkan," kata Sterns dalam temu bual eksklusif melalui emel dengan Astro AWANI.
Mengulas mengenai tindakan beberapa keluarga yang mendapatkan khidmat peguam untuk 'melanjutkan' masa memfailkan tuntutan di mahkamah sehingga punca sebenar kehilangan MH370 ditentukan, Sterns berkata, "Di bawah peraturan yang sangat jelas dan sedia ada dalam Konvensyen, ini kemungkinan besar tidak boleh dilakukan.
"Perkara 35 (Konvensyen) memperuntukkan bahawa hak ke atas ganti rugi 'terhapus' melainkan jika tindakan undang-undang difailkan di Mahkamah yang mempunyai bidang kuasa, dalam masa dua tahun," katanya.
Tempoh dua tahun dirujuk bermula dari semasa pesawat itu gagal sampai ke destinasi yang dijadualkan.
Mengikut Fasal 35, masa yang dibenarkan untuk memfailkan kes undang-undang bermula bukan daripada waktu kerosakan atau kematian yang disahkan tetapi daripada waktu pesawat itu sepatutnya tiba di destinasi.
"MH370 adalah contoh terbaik bagaimana peruntukan ini boleh berkuat kuasa untuk 'menguji' hak untuk ganti rugi, dua tahun selepas masa ketibaan yang dijadualkan.
"Hakikatnya bahawa pesawat itu tidak ditemui, atau tidak akan ditemui, dan punca sebenar tidak dapat ditentukan, adalah undang-undang yang tidak relevan," kata Sterns yang juga pemilik firma undang-undang yang berpangkalan di San Francisco Bay Area.
Malaysia merupakan ahli konvenysen antarabangsa itu yang akan mengatasi mana-mana undang-undang tempatan mengenai tempoh masa untuk memfailkan kes undang-undang.
Malaysia menandatangani perjanjian tersebut pada tahun 2008.
"Ia adalah satu perjanjian antarabangsa yang mana Malaysia merupakan ahlinya, ia tidak boleh diubah atau 'lanjutkan' sama ada oleh kerajaan Malaysia atau syarikat penerbangan itu.
"Ini bukan bermakna syarikat penerbangan atau syarikat insurans yang mungkin dalam keadaan tertentu, bersetuju untuk lebih banyak masa, atau mendorong mereka berbuat demikian. Dan jika ia kekal status quo, semua hak keluarga akan 'terhapus' menjelang ulang tahun kedua pesawat itu nanti," katanya.
MH370 terputus hubungan dan hilang dari radar pada 8 Mac 2014 ketika dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing, China.
Sterns berkata cara yang paling berhemah dan sah bagi keluarga adalah untuk memfailkan kes itu secepat mungkin.
"Walaupun mereka boleh mendapatkan sedikit kelonggaran melalui perjanjian, mereka perlu memastikan bahawa kes undang-undang difailkan di mahkamah sebelum tempoh tersebut. Hakikat kes tersebut difailkan tidak bermakna ia boleh diselesaikan pada masa sama," tambah Sterns.
Tegasnya, kovensyen tersebut merupakan "penyelesaian khas" kepada penumpang atau mereka yang terselamat kerana tidak ada penyelesaian lain.
Sterns berkata bagi pihak yang menuntut di Malaysia, kes tersebut hanya boleh dibawa di mahkamah Malaysia melainkan mereka menaiki penerbangan sehala (dalam kes MH370 China sebagai destinasi akhir).
Sathesh Raj
Fri Aug 21 2015
Mengikut Fasal 35, masa yang dibenarkan untuk memfailkan kes undang-undang bermula bukan daripada waktu kerosakan atau kematian yang disahkan tetapi daripada waktu pesawat itu sepatutnya tiba di destinasi. - Gambar Fail
PM Perancis Francois Bayrou terselamat undi tidak percaya
Ahli Parlimen Perancis pada Khamis mengundi menolak usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Perancis Francois Bayrou, lapor Xinhua.
Hala tuju kerajaan adalah penggunaan bas EV - Anthony Loke
Menteri Pengangkutan, Anthony Loke memaklumkan bahawa 310 bas diesel ini merupakan batch terakhir sebelum mendapat 250 buah bas EV yang kini sedang dalam proses tender.
#AWANInews
#AWANInews
Ejen insurans kerugian lebih RM600,000 terperdaya pelaburan tidak wujud di FB
Seorang ejen insurans mengalami kerugian RM666,546 selepas terperdaya dengan tawaran skim pelaburan tidak wujud.
300 van baru akan mula beroperasi pada Mac - Anthony Loke
Tahun ini, Prasarana melalui Rapid Bus akan memperkenalkan sehingga 300 buah van baru di kawasan Lembah Kelang berdekatan stesen-stesen pengangkutan awam bagi menyelesaikan masalah "first mile and last mile", kata Menteri Pengangkutan, Anthony Loke. Tambah beliau, selepas beberapa bulan beroperasi dengan 20 van, ramai yang suka dengan perkhidmatan ini.
#AWANInews
#AWANInews
Umat Islam diseru terus hulur bantuan kepada rakyat Palestin - Mohd Na'im
Mohd Na'im menyeru umat Islam terus menghulurkan bantuan kepada Palestin sebagai tanda kesatuan hati dan jiwa menyokong rakyatnya.
Ubur-ubur api terdampar di Terengganu bukan dari perairan tempatan
Ubur-ubur api atau Portuguese Man of War yang terdampar di Terengganu mempunyai sengatan berbisa dan boleh mendatangkan kesan kecederaan teruk serta berbahaya.
Pantau Belanjawan: ASEAN 2025: Malaysia sebagai peneraju tenaga bersih serantau
Dalam menghadapi ketidaktentuan geopolitik global, Malaysia sebagai Pengerusi ASEAN 2025 berpeluang memainkan peranan penting dalam mempercepatkan peralihan kepada tenaga bersih di rantau ini. Perbincangan bersama Pengarah Urusan Gading Kencana, Guntor Tobeng ini akan membedah cabaran, peluang, dan langkah strategik untuk menjadikan Malaysia pemimpin utama dalam sektor tenaga bersih.
AWANI Ringkas: Jenayah | Sungai Kabul Merah Jambu
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas.
Hadiah Tahun Baharu Cina, 5 individu bebas kes pencemaran minyak Sungai Gong
Hakim Nor Rajiah Mat Zin memutuskan demikian selepas pihak pendakwaan gagal menimbulkan kes prima facie di akhir kes pendakwaan.
107 anak-anak bekas anggota GISBH tidak dituntut
Nancy berkata, seramai 448 kanak-kanak sudah diserahkan kepada keluarga mengikut Seksyen 30(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001.
Masa semakin suntuk untuk waris MH370 failkan kes mahkamah - Peguam Penerbangan
Harapan terbaik untuk keluarga adalah untuk memfailkan kes undang-undang untuk memastikan mereka mempunyai 'hak untuk ganti rugi' berikutan tragedi MH370.