KUALA LUMPUR: Dasar kabotaj telah lama dilaksanakan untuk melindungi industri perkapalan tempatan dan harus kekal praktikal, kata tokoh perkapalan Malaysia, Datuk Kapten Ahmad Sufian Abdul Rashid.

Beliau berkata bahawa dasar kabotaj bukan sesuatu yang eksklusif untuk Malaysia sahaja, ia telah diamalkan oleh negara-negara lain untuk melindungi perkapalan serta pertumbuhan perkhidmatan perkapalan mereka dan syarikat tempatan harus diutamakan apabila ia melibatkan kerja-kerja di perairan negara.

"Tidak menjadi kesalahan untuk melindungi industri tempatan. Bagaimanapun, pada masa lalu dan sepatutnya ia harus diteruskan, apabila terdapat keperluan untuk perkhidmatan khusus dan pengecualian, kebenaran diberikan kepada syarikat perkapalan asing yang memohonnya.

Ahmad Sufian ialah bekas pengerusi Global Maritime Ventures Bhd, Alam Maritim Resources Bhd dan Malaysian Bulk Carriers Bhd.

"Kebenaran harus diberikan jika keperluannya mendesak, syarikat asing seperti syarikat teknologi multinasional yang pakar dalam perkhidmatan dan produk berkaitan Internet, memerlukannya dengan segera. Dasar kabotaj tidak seharusnya terlalu ketat tetapi pada masa yang sama syarikat Malaysia harus diberi keutamaan, " katanya kepada Bernama.

Bagaimanapun, beliau berkata walaupun dasar kabotaj harus melindungi rakyat tempatan, kerajaan perlu memastikan perniagaan tempatan mempunyai keupayaan dan aset yang diperlukan.

"Kita tidak suka apabila syarikat tempatan menggunakan perkhidmatan asing jika kita tidak mempunyai aset untuk digunakan, jangan lakukan urus niaga pembrokeran kerana ia membawa kepada kos yang lebih tinggi. Dasar Kabotaj yang terlalu ketat mungkin akan menyusahkan kita pula nanti," katanya.

Memetik Akta Jones di Amerika Syarikat (AS), ia merupakan undang-undang persekutuan yang mengawal perdagangan maritim di Amerika Syarikat, Ahmad Sufian berkata sama ada AS, Indonesia atau beberapa negara lain, mereka mempunyai cara mereka untuk melindungi industri tempatan walaupun mungkin di bawah nama yang berbeza.

Akta Jones memerlukan barangan yang dihantar antara pelabuhan AS diangkut dengan kapal yang dibina, dimiliki dan dikendalikan oleh rakyat atau penduduk tetap negara itu.

Sementara itu, dasar kabotaj Malaysia yang menjadi perdebatan hangat di parlimen adalah dasar yang mengawal pengangkutan dan penghantaran barang atau penumpang antara dua tempat di sepanjang laluan perairan di negara yang sama oleh pengendali pengangkutan dari negara lain, ia diamalkan oleh kebanyakan negara di seluruh dunia termasuk negara maju.

Penguatkuasaannya sangat ketat di beberapa negara berkenaan sehingga tiada kapal milik asing dibenarkan beroperasi di perairan mereka.

Dasar tersebut telah dilaksanakan pada tahun 1980 dengan matlamat untuk meningkatkan pemilikan Malaysia dan perkapalan tempatan secara amnya dan bagi mengurangkan kebergantungan Malaysia kepada kapal asing dan pengaliran keluar pertukaran asing dalam bentuk pembayaran untuk penghantaran barangan.

Ia juga berfungsi sebagai batu loncatan bagi syarikat perkapalan tempatan untuk berkembang secara beransur-ansur ke perairan antarabangsa.

-- BERNAMA