KRISIS wabak COVID-19 telah menjejaskan banyak pihak di seluruh dunia sama ada entiti pemerintahan sesebuah negara, syarikat, mahupun individu.
Malaysia turut terkesan secara langsung dengan krisis ini, lebih-lebih lagi apabila kerajaan mengambil keputusan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula 18 Mac yang lalu.
Menurut Perdana Menteri dalam perutusan khas sempena sambutan Hari Pekerja baru-baru ini, negara mengalami kerugian sekitar RM2.4 bilion sehari, menjadikan jumlah kerugian keseluruhannya dianggarkan RM63 bilion sepanjang tempoh pelaksanaan PKP.
Impak negatif ekonomi ini akan menjejaskan banyak sektor perniagaan khususnya sektor pengangkutan udara (pesawat komersial), pelancongan dan perusahaan kecil dan sederhana (PKS).
Desas-desus penutupan perniagaan dan pembuangan pekerja ekoran wabak COVID-19 ini semakin hangat diperkatakan terutamanya dalam media sosial.
Natijahnya, kita menyaksikan Ramada Plaza Hotel iaitu sebuah hotel bertaraf 5 bintang dan antara hotel tertua di Melaka telah mengumumkan penutupan operasi mereka bermula 30 Jun nanti kerana operasinya yang terjejas teruk.
Maka timbul persoalan apakah entiti perniagaan di negara ini tidak mempunyai sebarang perancangan untuk menghadapi situasi kecemasan seperti ancaman pandemik COVID-19 ini?
Berdasarkan Agensi Pengurusan Kecemasan Persekutuan (Federal Emergency Management Agency – FEMA) USA, terdapat empat fasa dalam pengurusan kecemasan iaitu pengurangan (mitigation), preparedness (persediaan), tindakan (response) dan pemulihan (recovery).
Oleh itu, bagi memastikan sesuatu organisasi mampu bertahan, mereka harus menyediakan pelan perancangan yang menyeluruh dalam menghadapi kesemua fasa tersebut secara efektif kerana sekitar 40 hingga 60 peratus PKS tidak dapat beroperasi semula selepas menghadapi sesuatu bencana atau krisis.
Secara dasarnya, boleh dikatakan kebanyakan entiti perniagaan di negara ini memang mempunyai pelan persediaan dan tindakan kecemasan (emergency preparedness and response plan – ERP) dalam menghadapi situasi kecemasan tertentu terutamanya ancaman kebakaran kerana ia menjadi salah satu syarat wajib yang ditetapkan oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) dan pihak berkuasa tempatan untuk memperolehi Perakuan Bomba dan lesen perniagaan sebelum premis mereka boleh mula beroperasi.
Namun kebanyakannya tidak menekankan fasa pemulihan (recovery) yang merupakan elemen terpenting bagi menentukan kelangsungan sesebuah perniagaan, di mana dalam fasa ini sesebuah perniagaan harus mengambil segala langkah yang perlu bagi membolehkan perniagaan mereka kembali beroperasi secara normal sesudah sesuatu krisis berlaku.
Secara ringkasnya, rata-rata entiti perniagaan tidak bersedia untuk menghadapi perintah kawalan pergerakan (PKP) akibat dari pandemik COVID-19 ini kerana gagal menyediakan pelan kelangsungan perniagaan (business continuity plan – BCP) iaitu satu pelan perancangan yang membolehkan sesebuah organisasi untuk bertindak balas, memulih, mengembalikan dan memulakan semula operasi mereka setelah berlakunya sesuatu gangguan (disruption) atau krisis.
Hal ini disahkan oleh Dr Edly Ferdin Ramly berdasarkan pemerhatian yang dilakukan oleh beliau melalui audit sistem pengurusan kualiti yang dijalankan pada 2019 terhadap lebih 70 syarikat yang beroperasi di Malaysia.
Beliau yang merupakan Pengarah Persijilan di EFR Certification dan Felo Kehormat Persatuan Antarabangsa Kejuruteraan Industri dan Pengurusan Operasi (IEOM Society International) menyatakan bahawa walaupun ada beberapa syarikat yang mempunyai BCP terutamanya syarikat multinasional, namun pelan tersebut tidak mengenalpasti ganguan dari pandemik yang menyebabkan PKP dikeluarkan kepada hampir semua syarikat dalam rantaian bekalan kecuali kepada perkhidmatan perlu (essential services).
"Kesan paling besar yang dihadapi oleh syarikat pada masa ini ialah kehilangan punca pendapatan dan berkemungkinan besar menghadapi pengurangan permintaan pada fasa pasca pandemik COVID-19 nanti," tambah beliau.
Sebagai cadangan bagi menghadapi krisis COVID-19 ini atau apa-apa wabak pandemik yang mungkin berlaku pada masa akan datang, Edly mencadangkan agar semua organisasi termasuk jabatan kerajaan, pihak berkuasa tempatan dan entiti perniagaan untuk membangunkan atau menambahbaik BCP sedia ada mengikut standard standard antarabangsa Sistem Pengurusan Kelangsungan Perniagaan – ISO22301 (Business Continuity Management System – BCMS), serta menjalankan pelbagai persediaan awal untuk mengurangkan risiko dan kesan terhadap apa-apa ganguan kepada kelangsungan penyampaian organisasi.
Selain itu, organisasi tersebut juga digalakkan untuk mendapatkan persijilan ISO22301 untuk memastikan sistem pengurusan kelangsungan perniagaan tersebut dibangunkan dengan berkesan.
Menurut ISO22301 versi 2019, BCP dibangunkan melalui rangka kerja sistem pengurusan kelangsungan perniagaan termasuk mengenalpasti aktiviti utama (prioritised activity), mengenalpasti jenis-jenis ganguan (disruption) dan merangka strategi untuk bertindak balas selaras dengan matlamat kelangsungan perniagaan.
* Ts. Mohd Soffian Osman merupakan Perunding Keselamatan & Kesihatan Awam, Safety Management Academy Sdn. Bhd.
**Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI.
Ts Mohd Soffian Osman
Sat May 09 2020
Persijilan ISO22301 mampu memastikan sistem pengurusan kelangsungan perniagaan (BCMS) sesebuah organisasi dibangunkan dengan berkesan. Foto ihsan Dr Edly Ferdin Ramly
479 mangsa terjejas, 113 rumah rosak, roboh akibat ribut
Ribut yang melanda empat perkampungan atas air di sini semalam mengakibatkan 497 orang terjejas dengan 113 kediaman rosak serta roboh.
Consider This: Teens, Tech & Trust (Part 2) — Building Digital Resilience
In Malaysia, 75% of teenagers use social media daily—but with this constant connection comes a growing number of risks. A new report by the think tank SERI titled ‘Teens, Tech, and Trust’ reveals that fewer than half of Malaysian teens feel safe online— with cyberbullying, scams, and hacking being everyday realities. Meanwhile, questions are being raised about whether schools, parents, and even social media platforms are doing enough to protect our young digital citizens. On this episode of #ConsiderThis Melisa Idris speaks with Dr Benjamin Loh, senior lecturer at Taylor’s University School of Media and Communication and director of the Impact Lab for Peace, Justice and Strong Institutions.
AWANI Tonight 23 Dec 2024
#AWANITonight with @Hafiz_Marzukhi
1. Govt's,PM's approval ratings improve - Merdeka Center
2. Honda & Nissan begin merger talks, expected to form world's third largest carmaker
#AWANIEnglish #AWANINews
1. Govt's,PM's approval ratings improve - Merdeka Center
2. Honda & Nissan begin merger talks, expected to form world's third largest carmaker
#AWANIEnglish #AWANINews
Consider This: Teens, Tech & Trust (Part 1) — Building Digital Resilience
In Malaysia, 75% of teenagers use social media daily—but with this constant connection comes a growing number of risks. A new report by the think tank SERI titled ‘Teens, Tech, and Trust’ reveals that fewer than half of Malaysian teens feel safe online— with cyberbullying, scams, and hacking being everyday realities. Meanwhile, questions are being raised about whether schools, parents, and even social media platforms are doing enough to protect our young digital citizens. On this episode of #ConsiderThis Melisa Idris speaks with Vyshnavi Charrlotte, Researcher at the Social & Economic Research Initiative (SERI).
Polis tahan 10 pendatang Myanmar di Tumpat
Polis menahan 10 warga Myanmar termasuk tujuh lelaki, dua wanita dan seorang kanak-kanak di Tumpat semalam.
AWANI Tonight: Addressing Malaysia’s literacy, numeracy gaps
As of October, nearly 74,000 Year 1 pupils have yet to master basic literacy and numeracy skills. Chan Soon Seng from Teach For Malaysia highlights the contributing factors and emphasises the need for more tailored approaches to support students.
AWANI Tonight: Honda, Nissan begin merger talks, set to form the world’s third-largest automaker
Honda and Nissan are officially exploring a merger to create a joint holding company, with a goal of reaching $191 billion in combined sales.
Tahun kedua pentadbiran: Rating kelulusan PM Anwar meningkat kepada 54 peratus
Rating kelulusan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim meningkat kepada 54 peratus dalam kalangan pengundi Malaysia pada tahun kedua pentadbiran Kerajaan MADANI, berbanding 50 peratus tahun lepas.
KPDN Perak rekod 13 kes tidak patuhi SHMMP sepanjang tahun ini
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Perak merekodkan 13 kes pelanggaran di bawah Skim Harga Maksimum Musim Perayaan (SHMMP) sepanjang tahun ini.
AIR 2040 perkukuh pengurusan air negara, transformasi sektor air lebih mampan
Empat fasa dalam pelaksanaan agenda AIR 2040 berpandukan Rancangan Malaysia Kedua Belas (RMK12) hingga Rancangan Malaysia Kelima Belas (RMK15).
COVID-19: Syarikat terperangkap tanpa persediaan pelan kelangsungan perniagaan
Desas-desus penutupan perniagaan dan pembuangan pekerja ekoran wabak COVID-19 ini semakin hangat