Krisis air terbaru yang melanda Kuala Lumpur dan Selangor menjejaskan lebih daripada sejuta pengguna sehingga sejumlah besar daripada mereka tidak dapat melaksanakan aktiviti seharian seperti mandi.

Pengguna rata-rata marah dan kecewa kerana tidak dapat mandi dan membuat aktiviti lain apatah lagi di hari cuti umum, meluahkan perasaan di laman media sosial seperti Twitter.

air
Gambar memaparkan kesukaran pengguna pada krisis air yang lalu

Ramai daripada mereka meluahkan perasaan marah terhadap Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas).

Ini adalah antara luahan pengguna yang terjejas:










Gangguan bekalan air kali ini berlaku ekoran tumpahan diesel ke dalam Sungai Selangor, dan kira-kira 10 kilometer daripada kawasan loji rawatan air.

Kejadian itu memaksa Syabas mengaktifkan pelan kecemasan semalam.

Ekoran itu, empat loji rawatan air di Sungai Selangor Phase 1, 2 dan 3 dan Rantau Panjang ditutup untuk memudahkan kerja-kerja pembersihan dijalankan.

Menurut laporan Bernama, Syabas telah menggerakkan semua sumber yang ada bagi membantu pengguna menangani gangguan bekalan air pagi tadi.

Penolong Pengurus Besar Jabatan Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam Syabas Priscilla Alfred berkata pihaknya telah menghantar kesemua sumber di tujuh daerah yang terjejas iaitu Petaling, Kuala Lumpur, Klang dan Shah Alam, Gombak, Hulu Selangor, Kuala Langat dan Kuala Selangor.

Beliau menambah, dengan rizab kapasiti yang kecil dan kadar permintaan tinggi, pihak Syabas ingin memaklumkan bahawa hentitugas kali ini akan mengambil masa pemulihan yang lebih panjang walaupun kerja-kerja pembersihan sedang dilaksanakan.