KUALA LUMPUR: Keupayaan menguasai bahasa Mandarin memberi kelebihan kepada murid bukan Cina untuk melangkah ke alam pekerjaaan dan membina kerjaya.

Bukan menafikan kelebihan bahasa ibunda masing-masing, tetapi penguasaan bahasa lain juga mampu meluaskan pandangan terhadap sesuatu budaya.

Beberapa individu bukan Cina berkongsi bagaimana penguasaan bahasa Mandarin telah memberikan 'nilai tambah' kepada mereka.

Menurut Ketua Bahagian Perkhidmatan Pengurusan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros), Mohd Zakry Omar, walaupun jarang bertutur menggunakan bahasa Mandarin, tetapi penguasaan bahasa itu membantu dalam kariernya.

Lazimnya, dia bertutur dalam bahasa Melayu dan Inggeris bagi urusan kerja dan jarang menggunakan Mandarin dalam rutin harian.

"Walau bagaimanapun, bahasa Mandarin telah banyak membantu dalam kerjaya saya. Ia mewujudkan lebih banyak peluang untuk saya berbanding yang lain dari segi kelebihan bahasa.

"Ini adalah sijil tamat pengajian saya dari sekolah rendah dan walaupun saya sudah lupa sebahagian daripadanya, tetapi jauh di dalam hati saya tetap berbangga kerana telah mempelajari bahasa Cina.

"Saya merasa seperti ada hubungan dengan orang Cina dan bahasa Cina," katanya ketika ditemu bual baru-baru ini.

.

Asisten Superintendan (ASP) Hamizan Ismail, antara yang turut mempelajari bahasa Mandarin selepas menamatkan pengajian di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Chuang Cheng dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMKJ) Nan Hwa di Sitiawan, Perak.

Berpengalaman selama 11 tahun dalam pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM), ASP Hamizan berkata kelebihan menguasai bahasa Mandarin memudahkan beliau berurusan dengan mangsa yang berbahasa Cina.

"Sudah tentu lebih mudah untuk berkomunikasi apabila kami berdua menggunakan bahasa yang sama dan ia mungkin membantu untuk mendapatkan maklumat yang lebih terperinci untuk siasatan kes itu.

"Saya juga menghantar anak saya belajar di SJKC Chung Hua No.2 di Kuching. Pada mulanya, anak saya memang menghadapi beberapa kesukaran seperti masalah komunikasi dan membuat kerja rumah bahasa Cina.

"Oleh itu, kami (ibu bapa) lebih berusaha untuk membantu anak kami dengan menggalakkan dia melakukan lebih latihan menulis dan bertutur dalam bahasa Cina dalam kehidupan seharian," katanya.

.

Sementara itu, bagi dua beradik,  Monascree dan Yogendran Balu dari SJKC Kampung Merbau, Ayer Tawar, Perak, cabaran dalam mempelajari bahasa Cina tidak mematahkan semangat mereka.

"Jika saya mempunyai sebarang keraguan dalam kerja rumah bahasa Cina, saya akan mendapatkan bantuan daripada abang saya kerana dia pernah belajar di sini juga.

"Kadang-kadang saya juga akan meminta bantuan rakan-rakan saya," kongsi Yogendran yang merupakan murid Tahun 5.

.

Artikel ini merupakan kolaborasi antara media bagi meneliti pengalaman dan cabaran yang dihadapi murid bukan Cina  di sekolah rendah Cina menerusi Laporan Khas  bertajuk 'SJKC: Realiti bagi murid bukan Cina'.

Ia melibatkan kerjasama lima media arus perdana iaitu Sin Chew Daily, Astro AWANI,  Sinar Harian, The Star dan Malaysia Nanban.