Penonton pastinya tersentuh melihat iklan Tahun Baru Cina 2016 oleh Petronas bertajuk ‘Rubber Boy’ yang membawa cerita seorang ibu dan anaknya yang mengharungi suka duka kehidupan.
Namun, seorang pembikin filem mendakwa idea asalnya telah diciplak oleh syarikat pengiklanan Leo Burnett Malaysia yang menghasilkan iklan itu bagi pihak Petronas.
Perkara ini didedahkan oleh pembikin filem untuk Da Huang Pictures, Tan Chui Mui, menerusi beberapa kenyataan yang dimuat naik di Facebook.
Antaranya, beliau berkata idea itu berdasarkan pengalaman kawan beliau ketika kecil, di mana ibunya seorang penoreh getah.
“Pasukan saya telah memberikan kertas cadangan termasuk senarai pelakon, lokasi, filem rujukan, dan skrip penuh kepada pihak agensi (Leo Burnett). Cadangan itu untuk iklan Tahun Baru Cina Petronas tahun 2015.
“Tahun itu cerita kami tidak dipilih dan tiada iklan Tahun Baru Cina Petronas pada tahun itu.
“Namun, Leo Burnett menggunakan cerita kami untuk iklan Tahun Baru Cina Petronas 2016. Kami sangat terkejut. Ini lebih daripada mencuri jalan cerita kami,” katanya ketika dihubungi pihak Astro AWANI ketika diminta penjelasan lanjut.
Beliau turut menjelaskan bahawa penulis skrip John Cho We Jun dan penerbit Beatrice Leong ada berjumpa dengan pihak Leo Burnett pada bulan Februari.
“Saya tidak hadir ke mesyuarat itu kerana sedang hamil.
“Namun, pasukan saya diberitahu bahawa kami tidak boleh saman pihak Leo Burnett di bawah undang-undang Malaysia.
“Saya pun tidak berminat untuk mengambil tindakan undang-undang kecuali jika ia dapat mengubah industri kreatif.
Tambahnya, sesi pitching merupakan proses yang paling sukar kerana harus menghasilkan idea atau jalan cerita untuk dipersembahkan.
“(Pekerjaan) kami diambil mudah dan juga tidak dibayar ketika proses pitching,” katanya.
‘Idea asal tidak diiktiraf’
Penulis skrip John Cho We Jun meluahkan kekesalan Leo Burnett tidak mahu mengiktiraf bahawa video ‘Rubber Boy’ merupakan dari idea asal Chui Mui.
“Jika tidak silap, idea asal bertajuk ‘Growing Up’. Ia berkisah tentang seorang lelaki yang teringat kembali tentang hubungan beliau dan ibunya, seorang penoreh getah.
“Walaupun ada babak dan tema utama telah bertukar, ia tetap filem yang sama.
“Ia adalah adil untuk mendapatkan pengiktirafan yang sepatutnya untuk pekerjaan kami,” jelasnya.
Tindakan susulan Leo Burnett
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Leo Burnett Group Malaysia Tan Kien Eng telah membalas status Chui Mui.
Katanya, beliau mahu berjumpa Chui Mui untuk memahami situasi ini sebelum mengambil tindakan.
“Saya tidak menyokong plagiarisme. Saya telah menghubungi pasukan saya setelah diberitahu tentang status ini dan penulis Leo Burnett telah menjelaskan sisi beliau.
“Saya ingin berjumpa kedua-dua pihak untuk memahami situasi ini sepenuhnya sebelum mengambil sebarang tindakan,” katanya di Facebook.
Syafique Shuib
Sat Jun 25 2016

Tan Chui Mui berkata idea iklan itu berdasarkan pengalaman kawan beliau ketika kecil, dimana ibunya seorang penoreh getah. -Gambar: YouTube/"Rubber Boy"

MAIWP agih RM1.85 juta kepada 14 hospital dan pusat perubatan
MAIWP menzahirkan penghargaan kepada pembayar zakat di Wilayah Persekutuan yang membolehkan program kebajikan seperti ini diteruskan.
#AWANIRingkas 14 Mac 2025 | 9 PM
Berikut merupakan rangkuman berita setakat 9 malam, 14 Mac 2025
1️⃣ Ismail Sabri keluar dari SPRM selepas hampir enam jam
2️⃣ Aliff Syukri diperintah bela diri
3️⃣ Akta lapuk sukarkan tindakan penguat kuasa
#awaniringkas
1️⃣ Ismail Sabri keluar dari SPRM selepas hampir enam jam
2️⃣ Aliff Syukri diperintah bela diri
3️⃣ Akta lapuk sukarkan tindakan penguat kuasa
#awaniringkas

Cabaran Malaysia di All England berakhir
Cabaran Malaysia dalam saingan badminton All England berakhir selepas dua wakil terakhir negara, tersingkir di peringkat suku akhir hari ini.

Terperdaya dengan pelaburan saham tidak wujud: Pesara rugi RM2.3 juta
Seorang pesara terpaksa berputih mata setelah mengalami kerugian RM2.3 juta apabila terpedaya dengan pelaburan tidak wujud yang menjanjikan keuntungan lumayan.

Malaysia perlu perkukuh keselamatan siber menerusi kepakaran tempatan
Usaha berkaitan keselamatan siber negara perlu diterajui pakar tempatan bagi mengurangkan ketergantungan terhadap kepakaran dan penyelesaian luar negara.
MAIWP agih RM1.85 juta kepada 14 hospital & pusat perubatan
Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan, MAIWP memberikan sumbangan sebanyak RM1.87 juta kepada 14 hospital dan pusat perubatan menerusi Tabung Kebajikan Hospital.
Dialog Poket Rakyat: RUUKP: Kawal selia ‘Buy now pay later’
Sejauh mana Rang Undang Undang Kredit Pengguna (RUUKP) mengawal selia industri kredit Malaysia terutamanya kegiatan pemberi kredit perkhidmatan BNPL sekaligus melindungi pengguna kredit daripada terma urus niaga yang berat sebelah dan tatacara pengutipan hutang yang berhemah? Diskusi dan analisis Dialog Poket Rakyat jam 9 malam ini.

FBM KLCI ditutup tinggi seiring bursa serantau
FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) mengakhiri minggu ini dengan meningkat sedikit, seiring dengan indeks serantau walaupun Wall Street mencatatkan prestasi lemah dalam tempoh semalaman.
Ismail Sabri keluar dari SPRM selepas hampir enam jam
Bekas Perdana Menteri ke-9, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob keluar dari Ibu Pejabat SPRM pada jam 5.42 petang, selepas selesai memberi keterangan hampir enam jam.
Aliff syukri diperintah bela diri kes video sumbang lagu raya
Datuk Aliff Syukri diperintah untuk membela diri oleh Makmah Sesyen hari ini atas empat pertuduhan berkaitan video raya berjudul 'Kelepok Raya'.

The Rubber Boy: Tarik balik kenyataan, tegas Leo Burnett kepada Tan Chui Mui
Leo Burnett Malaysia hari ini menyerahkan surat tuntutan kepada pengarah filem Tan Chui Mui dan syarikat produksi Da Huang Pictures susulan dakwaan plagiat skrip filem iklan The Rubber Boy.

LeoBurnett bertegas, idea iklan 'The Rubber Boy' bukan hasil ciplak
Pihak LeoBurnett dijadualkan bertemu Tan untuk satu sesi perbincangan, selain turut mendapatkan nasihat guaman.

Dakwa iklan diciplak: 'Rubber Boy kisah keluarga saya' - Pengarah Kreatif Leo Burnett
Pengarah Kreatif Leo Burnett Malaysia James Yap berkata Rubber Boy merupakan kisah peribadi yang tidak diketahui oleh pasukan kreatif Petronas, dan juga pengarah iklan itu.

Pembikin filem dakwa iklan Petronas 'Rubber Boy' ciplak ideanya
Tan Chui Mui berkata idea iklan itu berdasarkan pengalaman kawan beliau ketika kecil, dimana ibunya seorang penoreh getah.