Dalam kelompok masyarakat berteknologi tinggi di Korea Selatan, kini adalah sudah menjadi kelaziman apabila jutaan telefon bimbit rakyat di negara itu berdering serentak dengan nada ‘bip’ berkali-kali diikuti pesanan dengan perkataan ‘Amaran Kecemasan’ tertera jelas.
Itu gambaran 'normal baharu' kehidupan buat warga negara itu tatkala berdepan krisis kesihatan 'terbesar' pandemik COVID-19 yang dijangka berpanjangan.
Mesej yang dikongsikan kepada rakyat negara itu jauh lebih terperinci dan bukan sekadar arahan mencuci tangan dan mengelak daripada berada di tempat yang sesak.
Pihak berkuasa negara itu juga menyalurkan maklumat berangkai berkaitan kes di sesebuah bandar, wad, termasuk lokasi terakhir seseorang pesakit COVID-19 itu pernah berada.
Contohnya, di Dongdaemun, kawasan bersejarah di Seoul yang sering dikunjungi mereka yang ingin membeli belah dan mendapatkan makanan, warga negara itu akan secara tiba-tiba menerima informasi berkenaan seorang pesakit.
“Pesakit (COVID-19) telah ke sebuah restoran Jung-yuk antara jam 7 ke 9 malam pada 29 Februari. Kami telah sanitasi restoran tersebut pada 3.50 petang, 1 Mac, dan restoran itu telah ditutup,” memetik teks mesej itu.
Sesiapa sahaja yang mempunyai telefon bimbit akan mendapat puluhan maklumat seperti itu, bersama nada ‘bip’ yang 'menjengkelkan' antara 40 hingga 60 desibel.
Itu antara antara usaha yang dilakukan Korea Selatan dalam menangani wabak COVID-19 di seluruh negara itu sehingga menjadikan jumlah kes harian di negara itu menurut dan sekitar satu digit ketika ini.
Memetik laporan ‘Melandaikan Lengkungan COVID-19: Pengalaman Korea’, perkhidmatan penyiaran oleh syarikat selular (CBS) itu antara langkah terbaik yang dilaksanakan negara itu dalam memastikan rakyatnya sentiasa berwaspada terhadap ancaman COVID-19.
Pada masa yang sama, pihak berkuasa tempatan (PBT) di Korea Selatan mempunyai hak sepenuhnya untuk menghantar mesej terus kepada penduduk di sesuatu kawasan itu tanpa perlu melalui pelbagai kerenah birokrasi.
Antara contoh mesej lain yang disampaikan kepada rakyatnya seperti:
“Kami mengesahkan seorang pesakit dari sebuah wad telah ke Restoran Jigai. Pesakit ini telah ke sana antara jam 9.30 hingga 11 malam. Kami telah sanitasi kawasan tersebut dan restoran itu telah ditutup. Sekiranya anda pernah ke restoran tersebut, sila hubungi pejabat wad,” memetik laporan itu lagi.
Seperti di Seongbuk, di mana lokasi para jutawan mengasingkan diri di kawasan pergunungan utara Seoul, “satu kes telah disahkan," memetik satu lagi contoh amaran dikeluarkan buat penduduk.
Walaupun tidak menyatakan secara terperinci, namun pesanan itu juga menggesa penduduk di situ sekiranya mengalami demam atau masalah pernafasan, menghubungi pejabat pihak kesihatan segera.
Konsep CBS ini telah lama digunapakai oleh Korea Selatan termasuk swaktu gempa bumi Gyeongju pada September 2016 dan kebakaran hutan di Gangneung pada May 2017.
Ini sekaligus menggambarkan pihak berkuasa Korea Selatan menggunakan sepenuhnya sistem yang ada secara efektif terutamanya ketika dunia sedang 'berperang' dengan wabak membunuh itu.
Harits Asyraf Hasnan
Tue Apr 21 2020
Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di Korea Selatan mempunyai hak sepenuhnya untuk menghantar mesej terus kepada penduduk di sesuatu kawasan itu tanpa perlu melalui pelbagai kerenah birokrasi. - Foto Reuters
Bangkai pesawat MH17 tanpa sayap imbau kekejaman tragedi menyayat hati
Keadaan serpihan pesawat MH17 Malaysia Airlines (MAS) yang cuba dibina semula tanpa sayap, tayar, ekor dan tempat duduk penumpang cukup menggerunkan sekali gus mengingatkan pada kekejaman yang meragut
VOP akan diselesaikan dalam tempoh sebulan - Ahmad
Pelaksanaan Syarat Perubahan Harga (VOP) susulan penyasaran subsidi diesel dijangka diselesaikan dalam tempoh sebulan lagi, kata Timbalan Menteri Kerja Raya Datuk Seri Ahmad Maslan.
Industri minyak sawit disaran guna semula sisa untuk bahan api penerbangan mampan - Liew
Industri minyak sawit perlu mengkaji penggunaan semula sisa sebagai stok suapan penting untuk bahan api penerbangan mampan (SAF), di luar penggunaan tradisional minyak sawit.
SDG: UTP lahir pelajar berkemahiran, tinggi tanggungjawab sosial
UTP berhasrat mendidik pelajar bukan sahaja untuk mahir dalam aspek teknikal tetapi juga untuk menjadi warganegara yang bertanggungjawab.
MAA semak semula unjuran jualan kenderaan 2024 kepada 765,000 unit
Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah menyemak semula unjuran jualan kenderaan bermotor baharu bagi 2024 kepada 765,000 unit daripada anggaran sebelumnya sebanyak 740,000 unit.
RUU 355: Pindaan perlu untuk praktikaliti, keadilan
Apa sahaja pindaan terhadap akta itu perlu berjalan selari dengan persediaan mereka yang bertanggungjawab melaksanakannya.
Rasionalisasi RON95 dijangka beri impak lebih besar kepada PKS - SAMENTA
SAMENTA menjangkakan rasionalisasi RON95 akan memberi impak yang lebih besar kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS) berbanding pelarasan subsidi diesel.
Malaysia sasar pengeluaran 40 peratus sektor akuakultur menjelang 2030
Malaysia menyasarkan pengeluaran 40 peratus hasil sektor akuakultur menjelang 2030 dalam usaha membantu mengimbangi keperluan perikanan negara.
10 Berita Pilihan - (16 Julai 2024
Antara pelbagai berita dalam dan luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini.
PAC beri tempoh tiga bulan kepada HRD Corp
Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) memberi tempoh tiga bulan kepada Perbadanan Pembangunan Sumber Manusia (HRD Corp) untuk mengemukakan laporan tindakan susulan terhadap syor jawatankuasa itu.
Seoul silap hantar amaran kecemasan selepas Korea Utara lancar jentera pelancar udara
Bagaimanapun, Kementerian Dalam Negeri menarik balik amaran itu pada 7.03 pagi, mengatakan amaran itu dihantar secara tidak sengaja.
COVID-19: Bunyi bingit telefon bimbit, antara kejayaan Korea Selatan beri amaran kecemasan
Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di Korea Selatan mempunyai hak sepenuhnya untuk menghantar mesej terus kepada penduduk di sesuatu kawasan itu tanpa perlu melalui pelbagai kerenah birokrasi.