Ombudsman Perkhidmatan Kewangan (OFS) kini boleh mengendalikan pertikaian sehingga RM250,000, had kewangan yang lebih tinggi berbanding skim sebelumnya.
Ketua Pegawai Eksekutif OFS Jeremy Lee berkata had baharu ini adalah untuk pertikaian yang melibatkan perkhidmatan kewangan atau produk yang dibangunkan, ditawarkan atau dipasarkan oleh penyedia perkhidmatan kewangan konvensional atau Islam, atau oleh penyedia perkhidmatan kewangan untuk atau bagi pihak orang lain.
"Perkhidmatan OFS ini percuma bagi pengguna kewangan, dan tidak melibatkan pelantikan peguam atau firma guaman.
"Kami akan cuba untuk menyelesaikan setiap kes dalam tempoh tiga hingga enam bulan, jika semua dokumen lengkap," katanya pada taklimat media mengenai peranan OFS sini hari ini.
OFS yang memulakan operasi pada 1 Okt 2016, sebelum ini dikenali sebagai Biro Pengantaraan Kewangan (dari 20 Jan, 2005).
"Menerusi skim terdahulu, had bagi perkhidmatan perbankan atau produk ialah RM100,000, had tuntutan insurans hayat dan takaful keluarga sebanyak RM100,000, manakala bagi tuntutan insurans/takaful permotoran dan kebakaran sebanyak RM200,000," kata Lee.
Lee berkata had kewangan ke atas tuntutan insurans/takaful permotoran bagi kerosakan harta pihak ketiga juga lebih tinggi iaitu sebanyak RM10,000 di bawah OFS berbanding RM5,000 sebelum ini.
Sementara itu, had kewangan bagi pertikaian yang melibatkan saluran seperti perbankan Internet, perbankan mudah alih, mesin juruwang automatik dan penggunaan cek yang tidak dibenarkan, kekal pada RM25,000.
OFS diluluskan oleh Bank Negara Malaysia di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 dan Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 bagi menyediakan ruang yang adil dan cekap kepada pengguna kewangan untuk menyelesaikan pertikaian terhadap penyedia perkhidmatan kewangan.
"OFS mendapat kuasa di bawah akta berkenaan yang membolehkan kami memberi arahan kepada penyedia perkhidmatan kewangan supaya mengambil langkah tertentu yang ombudsman fikirkan sesuai," kata Lee.
Beliau menasihatkan pengadu yang mahu mendapatkan khidmat OFS supaya memastikan dokumen mereka lengkap.
Maklumat lanjut mengenai senarai semak keperluan dokumentasi, skop skim ombudsman kewangan dan bidang tugas OFS, boleh diperoleh menerusi www.ofs.org.my - BERNAMA
Bernama
Wed Oct 26 2016
OFS yang memulakan operasi pada 1 Okt 2016, sebelum ini dikenali sebagai Biro Pengantaraan Kewangan (dari 20 Jan, 2005). - Gambar hiasan
AWANI Tonight: Addressing Malaysia’s literacy, numeracy gaps
As of October, nearly 74,000 Year 1 pupils have yet to master basic literacy and numeracy skills. Chan Soon Seng from Teach For Malaysia highlights the contributing factors and emphasises the need for more tailored approaches to support students.
AWANI Tonight: Honda, Nissan begin merger talks, set to form the world’s third-largest automaker
Honda and Nissan are officially exploring a merger to create a joint holding company, with a goal of reaching $191 billion in combined sales.
Tahun kedua pentadbiran: Rating kelulusan PM Anwar meningkat kepada 54 peratus
Rating kelulusan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim meningkat kepada 54 peratus dalam kalangan pengundi Malaysia pada tahun kedua pentadbiran Kerajaan MADANI, berbanding 50 peratus tahun lepas.
KPDN Perak rekod 13 kes tidak patuhi SHMMP sepanjang tahun ini
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Perak merekodkan 13 kes pelanggaran di bawah Skim Harga Maksimum Musim Perayaan (SHMMP) sepanjang tahun ini.
AIR 2040 perkukuh pengurusan air negara, transformasi sektor air lebih mampan
Empat fasa dalam pelaksanaan agenda AIR 2040 berpandukan Rancangan Malaysia Kedua Belas (RMK12) hingga Rancangan Malaysia Kelima Belas (RMK15).
AWANI Ringkas: Gangguan Seksual | Mahkamah
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas.
Ringgit ditutup tinggi berbanding dolar AS
Ringgit mencatat pemulihan kukuh apabila ditutup lebih tinggi berbanding dolar AS pada Isnin berikutan kenaikan harga komoditi dan bacaan inflasi Amerika Syarikat (AS) yang lebih rendah.
AWANI 7:45 [23/12/2024] - Hab Digital Asia Tenggara | Kos rawatan kena munasabah | 47 peratus kurang puas hati | Ikut undang-undang
Malaysia tumpuan utama dunia, pelaburan digital lebih RM141 bilion tahun ini.
Wujudkan akta khusus kawal caj rawatan swasta terlalu tinggi.
Kajian dapati 51 peratus responden pusat hati prestasi kerajaan.
UM henti tugas pensyarah kaitan gangguan seksual.
Wujudkan akta khusus kawal caj rawatan swasta terlalu tinggi.
Kajian dapati 51 peratus responden pusat hati prestasi kerajaan.
UM henti tugas pensyarah kaitan gangguan seksual.
Polis analisis rekod telefon Presiden Yoon
Polis menganalisis rekod telefon peribadi Presiden Yoon Suk Yeol selepas mendapatkannya sebagai sebahagian daripada siasatan mereka terhadap pengisytiharan undang-undang tentera yang gagal awal bulan ini, kata pegawai.
Agenda AWANI: Pelan hala tuju transformasi AIR 2040
Ketahui cabaran pengurusan dan usaha mentransformasi sektor air negara menerusi pelan hala tuju transformasi AIR 2040 bersama YB Akmal Nasrullah Mohd Nasir, Timbalan Menteri Peralihan Tenaga dan Transformasi Air (PETRA) dalam Agenda AWANI 9 malam ini
Insurans kesihatan: Inisiatif BNM berisiko jika tiada pelan jangka panjang - Galen Centre
Inisiatif Bank Negara Malaysia (BNM) melaksanakan dua langkah interim bagi mengurangkan beban kewangan pemegang polisi insurans dan takaful kesihatan harus dipuji.
BNM umum dua langkah kurangkan beban kenaikan bayaran premium insurans
BNM melaksanakan dua langkah interim bagi mengurangkan beban kewangan kepada pemegang polisi insurans, susulan kenaikan pembayaran premium yang dialami baru-baru ini.
Rizab antarabangsa BNM susut kepada AS$118.1 bilion pada 13 Dis, 2024
Rizab antarabangsa Malaysia berjumlah AS$118.1 bilion (AS$1=RM4.50) pada 13 Dis 2024, berbanding AS$118.3 bilion pada 30 Nov, 2024.
Institusi kewangan sekat RM302 juta transaksi tidak sah, mencurigakan setakat Sept 2024
Institusi kewangan dalam negara berjaya menyekat sejumlah RM302 juta transaksi tidak sah dan mencurigakan setakat September lepas.
Tiga individu kerugian lebih RM5.4 juta terperdaya love scam, phone scam
Dua wanita dan seorang lelaki berputih mata selepas masing-masing terperdaya dengan sindiket Love Scam dan Phone Scam, mengakibatkan kerugian lebih RM5.4 juta dalam tiga kes berasingan.
BNM lantik semula tiga ahli Majlis Penasihat Syariah
Bank Negara Malaysia lantik semula Dr Anhar Opir, Dr Marjan Muhammad dan Dr Ahmad Basri Ibrahim sebagai ahli Majlis Penasihat Syariah.
BNM umum penyelesaian kenaikan kadar premium insurans perubatan tidak lama lagi - Fahmi
Bank pusat itu masih memerlukan sedikit masa sebelum membuat pengumuman.
BNM umum langkah atasi kenaikan kadar premium insurans minggu depan - Amir Hamzah
Bank Negara Malaysia (BNM) akan mengumumkan butiran lanjut mengenai langkah-langkah interim bagi mengatasi kenaikan kadar premium insurans pada minggu hadapan.
Kenaikan premium insurans perubatan harus munasabah, tidak membebankan - PM
Bank Negara Malaysia dan Kementerian Kesihatan akan menentukan kawalan supaya kenaikan premium insurans perubatan tidak terlalu tinggi, kata PM.
BNM masih berunding dengan pihak berkepentingan berhubung premium insurans perubatan - PM Anwar
Bank Negara Malaysia masih berunding dengan pihak berkepentingan berhubung cadangan kenaikan kadar premium insurans perubatan.