KUALA LUMPUR: Kajian yang dilakukan syarikat penyelidikan dan perundingan pasaran antarabangsa, Ipsos melibatkan lebih 1,000 responden berkongsi pendapat dan pengalaman mereka menggunakan platform e-dagang sepanjang pembukaan semula ekonomi dalam enam bulan terkini.
Kajian tersebut dibuat yang dibuat pada April 2022 mengambil kira faktor Malaysia kini telah berada kepada fasa peralihan pandemik ke endemik.
Berikut antara dapatan daripada kajian yang dibuat Ipsos:
1) Prestasi e-dagang sejak pembukaan semula ekonomi
Terdapat sedikit penurunan aktiviti melayari platform e-dagang iaitu sebanyak 3 peratus daripada 75 peratus kepada 72 peratus.
Bagaimanapun, peningkatan pembelian melalui platfom e-dagang dalam enam bulan terkini merekodkan sebanyak 1 peratus.
2) Kepelbagaian trend pembelian dalam talian
Antara peningkatan yang jelas adalah dari segi kumpulan umur pembeli iaitu peningkatan sebanyak 7 peratus iaitu 66 peratus pembeli terdiri daripada kalangan individu berumur 18 ke 34 tahun.
Golongan wanita pula memperlihatkan peningkatan sebanyak 3 peratus berbanding lelaki di mana kadar pembeliannya kekal.
3) Apa yang dibeli rakyat Malaysia melalui platform E-dagang?
Kajian mendapati, terdapat tiga kategori item tertinggi daya tarikannya dala kalangan pembeli iaitu fesyen, barang runcit dan penjagaan kesihatan.
Trend ini dilihat seiring dengan keadaan semasa iaitu lebih ramai individu mula keluar dari rumah dan melibatkan diri dalam aktiviti masing-masing menyebabkan kenaikan item fesyen.
Sementara kenaikan pembelian barang runcit secara dalam talian pula pada kadar 11 peratus.
Walaupun sektor ekonomi sudah dibuka dan operasi perniagaan secara fizikal sudah dibenarkan, namun, kajian mendapati rakyat Malaysia sudah selesa dengan kaedah pembelian secara elektronik khususnya ketika pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP).
Kategori penjagaan kesihatan juga menjadi pilihan pengguna bertitik tolak daripada kesedaran dan kebimbangan rakyat terhadap kes COVID-19 sejurus menjadikan pengguna lebih peka dengan tahap kesihatan yang baik.
4) Shopee merupakan platform e-dagang pilihan utama rakyat Malaysia
Terdapat pelbagai jenis platform e-dagang di pasaran dan Shopee menjadi pilihan tertinggi sebanyak 79 peratus.
Pilihan utama ini diikuti Lazada (21 peratus) dan Facebook (18 peratus).
5) Tarikan utama bagi tiga jenama platform e-dagang
Rata-rata pengguna platform e-dagang di Malaysia menyatakan sebab-sebab tarikan utama bagi setiap jenis platform yang digunakan khususnya dengan tagline mereka yang sangat dekat dengan pengguna.
Tiga tagline popular dalam kalangan pembeli secara dalam talian ialah:
Shopee: “Memberi nilai berbaloi”
Lazada: “Produk relevan dengan gaya hidup”
Grab: “Mengutamakan pelanggan”
Secara keseluruhan, kajian Ipsos mendapati, Shopee berjaya mengekalkan kedudukannya sebagai sebuah platform e-dagang yang mendominasi pasaran Malaysia seiring dengan taglinenya “memberi nilai yang berbaloi”.
Afiq Murad
Fri Jun 10 2022
Tiga kategori item yang mempunyai permintaan tinggi dalam kalangan pelanggan dalam talian ialah fesyen, barang runcit dan penjagaan kesihatan. - Gambar HP
KDN beri penjelasan lanjut di dewan rakyat Khamis ini
Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan memberikan penjelasan lanjut mengenai Rang Undang-Undang (RUU) baharu berkaitan hukuman tahanan di rumah di Dewan Rakyat Khamis ini.
Mahasiswa diseru tidak terpengaruh dengan ideologi Khawarij
Biar pun Khawarij secara mazhab sudah hampir pupus, namun ideologi dan fahamannya yang ekstrem masih wujud, baik daripada sekecil persaingan demokrasi di pilihan raya, sehingga pertumpahan darah yang berlaku di Timur Tengah.
Kementerian Pertahanan tiada kompromi, siasatan telus
Kementerian Pertahanan bersikap telus dalam siasatan kes buli dan penderaan melibatkan seorang pegawai kadet di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) baru-baru ini.
China akan naik taraf zon perdagangan bebas
Berucap pada Majlis Pembukaan Ekspo Import Antarabangsa China (CIIE) ke-7, Premier China, Li Qiang berkata pembukaan ekonomi adalah "kemestian" dalam memerangi peningkatan uni-lateralisme di seluruh dunia.
PM Anwar lancar Pavilion Malaysia, ACCCIM di Shanghai
Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini melancarkan Pavilion Malaysia sempena Ekspo Import Antarabangsa China (CIIE) ketujuh di Pusat Pameran dan Konvensyen Kebangsaan (NECC) di Shangai.
Hubungan China seperti 'sahabat yang hebat' - Anwar
Dalam pertemuan dengan Premier China, Li Qiang pada Selasa, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan Malaysia dan China kini seperti 'sahabat yang hebat'.
Satelit kayu pertama dihantar ke angkasa
Dinamakan LignoSat, ia mempunyai saiz sebesar tapak tangan dan ia ditugaskan untuk membuktikan kayu adalah bahan gred angkasa.
Dua warga China cedera ditembak di Karachi
Insiden tembakan di Karachi, Pakistan pada Selasa mengakibatkan dua warganegara China cedera. Perkara itu disahkan oleh pihak hospital dan kenyataan pihak polis yang mana ia dipercayai berkaitan dengan siri keganasan melibatkan warganegara China di negara itu baru-baru ini.
Apa yang kita perlu tahu tentang Electoral College?
Mari kita lihat keunikan Pilihan Raya Presiden Amerika Syarikat.
Kebangkitan sentimen persaingan 'populisma' rakyat
Timbalan Ketua Strategi Ibu Pejabat Asia UNSDSN (Universiti Sunway), Prof Wong Chin Huat berpandangan, persaingan dalam pilihan raya Amerika Syarikat kali ini menyuntik kelainan tersendiri kerana ia bukan lagi menunjukkan sokongan rakyat berdasarkan sayap parti di negara itu. Sebaliknya, keputusan itu nanti mencerminkan kebangkitan sentimen 'populisma terhadap pemimpin yang dilihat berupaya menyumbang secara terus kepada rakyat tanpa bergantung kepada sistem standard tadbir urus.
PKS tempatan rekod RM400 juta jualan e-dagang
Selain itu Lebih 30,000 MSMEs menyertai platform e-dagang di bawah kempen E-Dagang MSMEs PENJANA yang dilaksanakan Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC).