RIUH di media sosial tentang burung unta yang terlepas di Lebuhraya Persekutuan petang semalam nampaknya belum reda.
Bermula dengan video yang diambil oleh seorang pengguna Instagram, Jeff Sandhu, ia pantas mencuri perhatian dan viral dalam sekelip mata.
Video berdurasi 25 saat itu memperlihatkan burung unta itu berlari di lorong paling kanan, sambil kereta di belakangnya terpaksa memperlahankan kelajuan untuk mengelak daripada melanggarnya.
Namun apa yang menarik, banyak syarikat dan premis perniagaan mengambil kesempatan di atas 'nama' burung unta yang sedang popular, dengan menjadikannya maskot pemasaran dan promosi mereka.
Antara yang paling awal memulakan trend ini ialah syarikat pengeluar telefon, Huawei.
Ini diikuti dengan beberapa syarikat dan premis lain.
Pusat Pungutan Zakat dan SWCorp pula menggunakan wajah burung unta sebagai maskot kempen masing-masing.
Burung unta bernama Peekaboo itu kini selamat ditempatkan di sebuah ladang di Semenyih, dan berada dalam keadaan sihat.
Madiha Abdullah
Fri Jun 17 2016
Burung unta kini jadi pilihan banyak syarikat dan premis perniagaan untuk promosi perkhidmatan dan kempen mereka.Foto/FB Huawei MobileMY
Hulu Perak daerah terbaharu dilanda banjir kilat
Banjir kilat berlaku disebabkan hujan lebat berterusan selama dua jam di sekitar Gerik.
Kejayaan pembangunan Sabah jadi kayu ukur pada PRN, PRU16 - Rafizi
Rafizi berkata kerjasama antara parti adalah perkara yang terus dibincangkan dalam kerangka semangat Kerajaan Perpaduan.
88 badan pensijilan halal luar negara dapat pengiktirafan JAKIM
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah memberikan pengiktirafan kepada 88 badan pensijilan halal luar negara setakat Mei tahun ini.
eWarga Emas bentuk sistem penyampaian perkhidmatan berkesan, bersepadu - Noraini
Portal sistem warga emas (eWarga Emas) dibangunkan bagi membentuk sistem penyampaian perkhidmatan warga emas yang berkesan dan bersepadu.
MITRA lulus lebih RM95 juta untuk 11 program masyarakat India
Kesemua program yang dalam pelaksanaan itu memberi tumpuan kepada usaha memperkasakan sosioekonomi komuniti India dalam negara.
Kestabilan sosiopolitik Sabah bolehkan agihan ekonomi saksama - Juhar
Smber daya, kekayaan alam semula jadi dan potensi ekonomi dalam masyarakat dapat dibahagi dengan cara memberi peluang sama kepada rakyat.
Kenanga jangka OPR stabil 3.0 peratus pada 2025
Kenanga Investment Bank Bhd menjangka Kadar Dasar Semalaman (OPR) kekal stabil pada 3.0 peratus sepanjang 2025.
Johor sasar jumlah ternakan cecah 200,000 ekor pada 2027
Johor menyasarkan jumlah ternakan di negeri ini mencapai hingga 200,000 ekor pada 2027 setelah berjaya mencapai jumlah pengeluaran ternakan sebanyak 152,000 ekor hingga bulan lepas.
Hargai warga emas melalui penjagaan, hormat dan penglibatan - Lee Lam Thye
Lee Lam Thye menekankan keperluan mendesak untuk menghargai warga emas melalui penjagaan, hormat, dan penglibatan yang lebih baik.
Malaysia perlu bersedia penuhi keperluan TBB yang semakin meningkat - Fadillah
Keperluan tenaga boleh baharu (TBB) di negara ini semakin meningkat seiring dengan keyakinan pelabur asing khususnya untuk mewujudkan pusat-pusat data.
'Burung unta Federal Highway' jadi tarikan pemasaran sekelip mata
Antara yang terbabit menggunakan populariti burung unta ini ialah syarikat Huawei, Digi dan Pusat Pungutan Zakat.
Burung unta 'sesat' di Lebuhraya Persekutuan
Seekor burung unta kelihatan di Lebuhraya Persekutuan, berhampiran stesen LRT Universiti pada jam 3 petang tadi.