Ketika negara berkabung atas tragedi yang menimpa pesawat Malaysia Airlines (MAS) - kehilangan MH370 dan MH17 yang telah ditembak di timur Ukraine - Malaysia masih dianggap sebagai destinasi menarik oleh ejen pelancongan Amerika Syarikat (AS).

Ini merupakan hasil kajian yang dijalankan Tourism Malaysia beribu pejabat di New York, agensi yang mempromosikan pelancongan ke Malaysia, ke atas agensi pelancongan AS dan pantai timur negara itu.

Persepsi amat menggagumkan diperoleh, iaitu Malaysia dan MAS tidak mempunyai sebarang kaitan dengan kedua-dua tragedi berkenaan.

"Ketika berlaku insiden kedua membabitkan pesawat penerbangan MH17, kami telah menjalankan kaji selidik dalam kalangan ejen pelancongan yang memaklumkan kita bahawa ia bukan kesalahan syarikat penerbangan Malaysia, MAS. Malah, ia boleh berlaku kepada mana-mana syarikat penerbangan lain.

MAS berada di tempat dan waktu yang salah. Mereka yang disoal selidik berkata, insiden berkenaan tiada kaitan dengan Malaysia atau MAS yang boleh menjejaskan sektor pelancongan.

"Ini adalah maklum balas yang kami peroleh daripada ejen pelancongan tempatan. Tetapi selepas kejadian berkenaan, ramai orang takut untuk terbang dengan syarikat penerbangan," kata Naib Presiden Tourism Malaysia di New York, Ahmad Johanif Mohd. Ali kepada Bernama dalam satu temu bual.

Katanya, pemain industri pelancongan AS berpendapat bahawa Malaysia sebenarnya harus memperhebatkan usaha mempromosi sektor pelancongan, bukan sahaja kerana ia sempena Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2014, tetapi juga kerana kedua-dua insiden tragis yang melibatkan pesawat MAS.

Sejak MAS tidak melakukan penerbangan ke AS, Tourism Malaysia bekerjasama dengan syarikat penerbangan lain seperti Singapore Airlines, Emirates dan Turkish Airlines.

Pada Jun, sebelum kejadian pesawat MH17 ditembak jatuh, Johanif telah mengiringi sekumpulan 32 ejen pelancongan ke Malaysia sebagai sebahagian daripada kerjasama Tourism Malaysia dan majalah Travel & Leisure.

Tiket perjalanan kumpulan berkenaan telah ditaja oleh Korea Airlines manakala penginapan hotel ditaja oleh hotel Majestic dan hotel Grand Hyatt di Kuala Lumpur dan Hotel Datai di Langkawi.

"Majalah Travel & Leisure mengendalikan seminar melibatkan beberapa operator tempatan di Malaysia.

Selepas lawatan ejen pelancongan itu, kami mengadakan satu seminar dengan agensi pelancongan dan mendapatkan maklum balas mereka mengenai tanggapan terhadap Malaysia. Maklum balas yang diterima adalah positif," kata Johanif.

Naib Presiden Tourism Malaysia New York itu juga mendedahkan bahawa pihaknya merancang untuk menjalankan kempen taktikal mempromosikan pakej pelancongan Malaysia pada suku keempat tahun ini.

Kempen taktikal itu diatur antara Tourism Malaysia dan operator pelancongan di pantai timur.

"Kami akan berkongsi kos pengiklanan di akhbar-akhbar, majalah, televisyen, dan lain-lain. Peranan kami adalah untuk memberikan publisiti kepada pengusaha pelancongan, " katanya.

Walaupun berlaku dua insiden yang melibatkan pesawat MAS, jumlah pelancong dari Amerika Syarikat yang melawat Malaysia, meningkat secara sederhana, menggesahkan persepsi ejen pelancongan dan pengusaha pelancongan, bahawa Malaysia masih merupakan destinasi yang baik.

"Kami yakin, boleh mencapai sasaran menghantar 250,000 pelawat dari Amerika Syarikat ke Malaysia pada tahun 2014. Kami mencatat sebanyak 245,000 pelawat dari AS di Malaysia pada tahun 2013, walaupun pada hakikatnya tiada penerbangan terus dari Malaysia ke Amerika Syarikat," kata Johanif.

Pejabat Tourism Malaysia di New York telah mengambil bahagian dalam beberapa acara promosi, terutamanya dengan tajaan terbaharu pasukan Drive M7 Aspar pasukan dan Ajo Moto Sports yang bersaing dalam kejohanan perlumbaan kereta lumba MotoGP dan Moto3, di Indianapolis.

Kedua-dua pasukan ini, di bawah tajaan Tourism Malaysia, memaparkan logo TMM 2014 pada pakaian penunggang, motosikal, petak pit dan kenderaan pengangkutan pasukan.

Kedua-dua pasukan telah bersetuju bekerjasama dengan Tourism Malaysia untuk mengukuhkan promosi TMM 2014 di semua acara perlumbaan yang akan datang.

Terdapat sembilan perlumbaan yang berlangsung di sekitar Amerika Syarikat, Republik Czech, Great Britain, Itali, Sepanyol, Jepun dan Australia. Pasukan akan menganjurkan 'sesi bertemu dan beramah mesra' dengan penunggang dan lawatan ke petak pit semasa perlumbaan.

"Tourism Malaysia New York juga sedang mempromosikan Grand Prix Malaysia yang akan diadakan di Sepang pada 26 Okt 2014. Kami sedang mengenal pasti dan bekerjasama dengan operator pelancongan di Amerika Syarikat yang menjual pakej MotoGP Malaysia.

Pengusaha pelancongan juga boleh menawarkan nilai tambah untuk pakej mereka, sebagai contoh dengan menganjurkan sesi bertemu dan beramah mesra dengan penunggang, lawatan ke petak pit, cenderamata pasukan dan hadiah serta barang-barang peribadi penunggang misalnya, hadiah cabutan bertuah," kata Johanif.

Pejabat Tourism Malaysia New York bekerjasama dengan pasukan pelumba Red Bull KTM AJO Motor Sport yang mempamerkan logo TMM 2014. KTM adalah nama motosikal dan pasukan diketuai, Marc Markesh.

Johanif berkata pejabatnya berurusan dengan Aki Ajo daripada Finnland yang memiliki Ajo Motor Sports menguruskan pasukan pelumba.