KUALA TERENGGANU: Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL) yakin jajaran projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) sepanjang 665 kilometer selamat daripada bencana banjir.

Ketua Pegawai Eksekutif MRL, Datuk Seri Darwis Abdul Razak berkata, beberapa lokasi yang berisiko telah dikenal pasti membabitkan pembinaan di Kelantan, Terengganu, Pahang dan Selangor.

Katanya reka bentuk jajaran yang dibina itu juga berdasarkan 'Average Recurrence Interval' (ARI) 100 tahun dan strukturnya adalah lebih tinggi daripada paras banjir.

"Saya boleh ambil contoh umpamanya di negeri Pahang, sungai-sungai Pahang umpamanya, kalau mengikut statistik paras ketinggian banjir pada ketika itu iaitu 38 meter.

"Walau bagaimanapun, landasan yang kita bina adalah setinggi 51.2 meter. Jadi kita ada perbezaan 13 meter.

"Dari segi jajaran kita memang lebih daripada paras banjir yang telah berlaku sepanjang tempoh 100 tahun dan kita tambah lagi 20 peratus," katanya.

Dalam pada itu, Darwish menjangkakan pembinaan enam buah stesen di Terengganu akan bermula pada suku keempat tahun ini.

Menurutnya, kesemua kerja infrastruktur dijangka siap sepenuhnya pada 2024, sebelum diikuti dengan kerja-kerja penyediaan sistem dan ujian.

Rangkaian rel sepanjang 665 kilometer merangkumi 59 terowong dengan panjang keseluruhan 61 kilometer.

Projek yang dianggarkan menelan belanja RM50.27 bilion, dijadualkan siap pada Disember 2026.

Pembinaan membabitkan jajaran Seksyen A dari Kota Bharu, Kelantan ke Dungun, Terengganu manakala Seksyen B dari Dungun ke Mentakab, Pahang dan Seksyen C dari Mentakab ke Pelabuhan Klang, Selangor.