KUALA LUMPUR: Urusniaga perbankan di kaunter perlu dibenarkan bagi memastikan keselamatan kewangan warga emas dan mengelakkan aktiviti penipuan, kata Pengerusi Alliance For A Safe Community Tan Sri Lee Lam Thye.

Beliau berkata dengan mengekalkan perkhidmatan perbankan tradisional untuk warga emas, ia juga boleh membantu merapatkan jurang digital dan memastikan semua segmen penduduk mendapat akses kepada perkhidmatan perbankan penting.

"Ramai individu warga emas mungkin tidak mengikuti perkembangan teknologi atau tidak didedahkan kepada penggunaan peranti digital seperti generasi muda.

"Tambahan pula faktor berkaitan usia seperti penurunan kebolehan kognitif atau batasan fizikal, boleh merumitkan lagi interaksi mereka dengan teknologi," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Kenyataan itu merujuk kepada laporan media tempatan mengenai seorang penipu yang menyamar sebagai 'warga prihatin' dan mencuri lebih RM100,000 daripada beberapa warga emas yang menghadapi masalah ketika mengeluarkan wang di mesin ATM, baru-baru ini.

Media melaporkan bahawa 'warga prihatin' yang baik hati itu, telah menukar kad ATM warga emas dengan kad yang rosak, selepas memperoleh kad dan nombor PIN mangsa, ketika menawarkan bantuan.

Oleh itu, Lee bersetuju dengan Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), yang dilaporkan berkata bahawa bank harus membenarkan warga emas melakukan transaksi di kaunter, kerana kumpulan itu terdedah kepada penipuan.

FOMCA, seperti dilaporkan media tempatan juga menyatakan bahawa bank harus membantu warga emas, apabila melibatkan transaksi digital yang kompleks termasuk penggunaan mesin ATM.

Dalam kenyataan yang sama, Lee mengakui bahawa pendigitalan dengan pantas mengubah cara penyampaian perkhidmatan penting lain, termasuk penjagaan kesihatan dan komunikasi.

Bagaimanapun, Lee berkata sebagai sebuah masyarakat kita perlu bersimpati dengan warga emas dan kerumitan yang mereka hadapi akibat pendigitalan dan meninggalkan mereka daripada kemajuan digital ini, boleh membawa kepada pengasingan sosial dan akses yang terhad kepada perkhidmatan kritikal.

"Empati terhadap kesukaran warga emas dengan teknologi boleh memupuk keterangkuman dan memastikan mereka tidak ketinggalan dalam dunia yang semakin digital.

"Penting untuk mengenali dan menangani cabaran yang mereka hadapi dan menyediakan sokongan dan pilihan alternatif untuk membantu mereka melalui landskap digital," katanya.

-- BERNAMA