KUALA LUMPUR: Grab Malaysia hari ini menjelaskan bahawa caj tambang perkhidmatan e-hailingnya yang dilihat berubah tidak menentu baru-baru ini adalah berpunca daripada kekurangan pemandu yang bekerja ketika itu untuk memenuhi permintaan yang tinggi.
Grab Malaysia dalam kenyataan hari ini berkata pada pertengahan Mei lepas, jumlah pemandu di platform mereka masih dalam keadaan kurang 70 peratus daripada keadaan sebelum pandemik.
"Kami perlu terangkan dengan jelas, bahawa kami tidak membuat sebarang perubahan terhadap struktur tambang. Grab menerima pakai model harga dinamik bagi memastikan penumpang mendapat perkhidmatan penghantaran apabila mereka memerlukan, dan pemandu kami diberikan bayaran yang adil bagi tenaga dan masa mereka.
"Apabila jumlah yang menempah perkhidmatan terlalu ramai berbanding jumlah pemandu di sedia ada di kawasan tertentu , caj tambang akan melonjak bagi menggalakkan lebih ramai pemandu 'menghala' ke arah lokasi penumpang," menurutnya.
Grab Malaysia berkata keadaan permintaan dan penawaran yang tidak menentu itu didorong oleh beberapa faktor, termasuk disebabkan ramai rakan-pemandu tidak lagi aktif sejak dua tahun lepas akibat COVID-19.
Bagaimanapun menurutya susulan langkah kerajaan menarik balik pelbagai sekatan yang dikenakan sebelum ini dalam usaha memerangi pandemik baru-baru ini, tempahan perkhidmatan di platform mereka dilihat meningkat dengan pantas, dan ini juga disebabkan oleh tempoh perayaan baru-baru ini.
Selain itu respons dalam kalangan pemandu bagi memenuhi permintaan yang mendadak juga dilihat agak lambat, kerana para pemandu perlu memenuhi pelbagai peraturan terlebih dahulu.
"Akhir sekali, kita lihat munculnya kesesakan lalu lintas yang cukup luar biasa. Ini meningkatkan kos (dari segi masa dan bahan api) untuk melayan setiap tempahan, dan pada masa yang sama mengurangkan keberkesanan kapasiti pemandu untuk menerima lebih banyak tempahan.
"Sementara kami berusaha untuk membawa lebih ramai pemandu menyertai kami, masalah memenuhi tempahan terus berlaku, memandangkan peningkatan dalam permintaan jauh melebihi jumlah peningkatan pemandu.
"Dalam jangka panjang, kami tetap teguh dalam komitmen kami untuk menyediakan perkhidmatan penghantaran mampu milik untuk komuniti kita, bagaimanapun dalam jangka pendek, kami akan terus berusaha untuk memenuhi semua permintaan," katanya.
Grab Malaysia menjelaskan bahawa baru-baru ini, ia telah melaksanakan beberapa langkah untuk meningkatkan bekalan pemandu bagi memenuhi permintaan.
Antaranya ialah meningkatkan insentif untuk pemandunya kembali ke jalan raya semasa waktu puncak, memberi subsidi sehingga 100 peratus daripada keseluruhan kos pematuhan peraturan pemandu, di samping dan menawarkan bonus rujukan sehingga RM300 kepada pemandu sedia ada bagi merujuk dan membantu pemandu-pemandu yang baharu.
Ia juga mencadangkan supaya penumpang merancang perjalanan mereka, dan membuat tempahan perkhidmatan lebih awal daripada biasa.
Ahad lepas Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong dilaporkan telah mengarahkan penyedia perkhidmatan e-hailing tampil memberi penjelasan dan penjelasan berhubung dakwaan kenaikan tambang yang membebankan pengguna.
-- BERNAMA
Bernama
Tue May 24 2022
Grab Malaysia berkata keadaan permintaan dan penawaran yang tidak menentu itu didorong oleh beberapa faktor, termasuk disebabkan ramai rakan-pemandu tidak lagi aktif sejak dua tahun lepas akibat COVID-19. - Gambar/ Bernama
Tiada kenaikan tarif elektrik - TNB
Keputusan ini sejajar dengan yang diputuskan kerajaan pada 20 Dis lepas, untuk mengekalkan tarif elektrik bagi tempoh 1 Jan - 30 Jun 2025.
Jangan terlalu beri tekanan kepada saya - Justin
Prestasi pemain berusia 20 tahun itu menurun selepas mengalami kecederaan putus tendon Achilles kaki kirinya pada April 2023.
Sabah Electricity terima RM161.7 juta subsidi ICPT tahun ini - Madius
Pembayaran diterima pada Isnin lepas untuk menggantikan semula wang yang telah dibelanjakan Sabah Electricity bagi menampung kos ICPT.
Portal rasmi Kerajaan Melaka, Tourism Melaka akan dilengkapi 'chatbot AI'
Penggunaan teknologi AI ini bukan sahaja mempercepat komunikasi, tetapi juga memberikan sokongan lebih cekap dan berkesan.
Empangan Hidroelektrik Nenggiri mampu kawal 40 peratus banjir di Kelantan
Projek itu juga berperanan sebagai kawasan tadahan air untuk menampung jumlah hujan yang mempengaruhi kenaikan paras sungai.
Pesawah di Melaka boleh sewa dron untuk aktiviti pertanian - Exco
Muhamad Akmal berkata, perkhidmatan dron tersebut ditawarkan pada harga berpatutan sejak Jun lalu.
Perkukuh keselamatan digital, hukuman lebih berat tangani isu kanak-kanak hilang, penderaan seksual
Lee berkata isu ini memerlukan tindakan segera memandangkan statistik mendedahkan ramai kanak-kanak hilang berisiko menjadi mangsa eksploitasi.
AZAL umum penangguhan penerbangan ke tujuh bandar di Rusia
Azerbaijan Airlines (AZAL) mengumumkan akan menangguhkan penerbangan ke tujuh bandar di Rusia.
3 maut, 4 parah dalam kemalangan bas di utara Norway
Tiga maut manakala empat lagi cedera parah selepas sebuah bas terbabas dari lebuh raya lalu terjunam ke tasik di utara Norway pada Khamis.
[TERKINI] Hospital terakhir di utara Gaza diserbu, dibakar
Hospital Kamal Adwan merupakan satu-satunya fasiliti kesihatan terakhir tinggal di utara Gaza.
Grab Malaysia cipta 10,000 peluang pekerjaan untuk rakyat Terengganu
Grab Malaysia telah membuka 10,000 peluang pekerjaan kepada rakyat, yang dikenali sebagai Rakan Grab, di Terengganu sejak mula beroperasi di negeri pantai timur itu pada 2017.
Grab Malaysia sumbang RM1 juta untuk Program Bantuan Kemanusiaan Gaza
Grab Malaysia menyalurkan bantuan kewangan bernilai RM1 juta bagi memenuhi keperluan mendesak penduduk di Gaza yang terkesan akibat kemelut Palestin-Israel yang terus meruncing.
Grab Malaysia sokong matlamat kerajaan bina negara kalis masa depan
Grab Malaysia dedikasi meningkatkan kemahiran dan pembangunan kerjaya rakan melalui inisiatif seperti GrabAcademy dan kerjasama strategik.
Pesawat terhempas di Elmina: Grab Malaysia bantu keluarga Sharipuddin
Grab Malaysia memaklumkan di samping faedah perlindungan insurans, pihaknya juga akan memastikan waris mangsa menerima lebih banyak bantuan lain.
Pemandu tidak cukup punca tambang tidak menentu - Grab Malaysia
Grab berkata pada pertengahan Mei lepas, jumlah pemandu di platform mereka masih dalam keadaan kurang 70 peratus daripada keadaan sebelum pandemik.
Vaksin COVID-19 untuk warga emas: Grab Malaysia tawar diskaun perjalanan
Program ini diperkenalkan susulan laporan yang menyatakan bahawa masalah pengangkutan menjadi punca utama warga emas tidak menghadiri janji temu vaksinasi mereka.
Grab Malaysia bekerjasama dengan Majlis Pekerjaan Negara untuk atasi pengangguran
Program #TechUntukSemua yang dibentangkan kepada Majlis Pekerjaan Negara merangkumi tiga teras utama untuk memperkasakan lebih ramai individu untuk mendapat peluang dari ekonomi digital.
Digitalisasi ekonomi ruang baharu PKS
Sebagai sebuah platform dalam talian dan penggerak teknologi di negara ini, Grab Malaysia terus menjadi medium membantu mereka yang kehilangan punca pendapatan akibat pandemik itu.
Ekonomi gig kurangkan kos 30 peratus, tingkat pendapatan 70 peratus - Grab Malaysia
Syarikat penyedia perkhidmatan e-hailing, Grab Malaysia menyambut baik sokongan kerajaan dalam meningkatkan dan merancakkan ekonomi gig di negara ini.
Inisiatif baharu Grab fokus bantu perniagaan kecil pada bulan Ramadan
Grab menyenarai masuk lima buah pasar raya di sekitar Selangor ke dalam perkhidmatan Pasar by GrabMart yang akan beroperasi pada 24 April.