PUTRAJAYA: Inisiatif penubuhan Ombudsman Malaysia, yang menjadi platform untuk orang awam menyalurkan aduan terhadap sistem penyampaian perkhidmatan, merupakan satu milestone penting bagi negara dalam usaha menambah baik tadbir urus dalam sistem penyampaian perkhidmatan awam.
Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki Ali berkata Ombudsman ialah badan bebas yang mengamalkan kesaksamaan dalam menyelesaikan kes aduan salah tadbiran.
Beliau berkata Biro Pengaduan Awam (BPA) dengan kerjasama Jabatan Perdana Menteri, telah memulakan inisiatif penubuhan Ombudsman Malaysia itu di mana Draf Rang Undang-Undang Ombudsman Malaysia telahpun disediakan, dan kini dalam tindakan penambahbaikan sebelum dikemukakan kepada Jabatan Peguam Negara dan seterusnya dibentangkan di Parlimen.
"Saya berharap agar Ombudsman Malaysia yang bakal ditubuhkan nanti, akan menjadi penyambung legasi Biro Pengaduan Awam dan menjadi pelengkap kepada kerajaan, dalam menegakkan ketelusan dan akauntabiliti," katanya pada Majlis Anugerah Biro Pengaduan Awam di sini hari ini.
Teks ucapan beliau dibacakan Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (Operasi) Datuk Dr Anesee Ibrahim.
Pada 14 Jun lepas, Ketua Pengarah BPA S. Letchumanan berkata penubuhan Ombudsman Malaysia, bertujuan untuk menggantikan dan menambah baik fungsi Biro BPA, dalam menyelesaikan aduan awam dan menggalakkan tadbir urus yang baik dalam perkhidmatan awam.
Letchumanan berkata penubuhan Ombudsman Malaysia juga ialah untuk memastikan badan itu mempunyai kuasa yang jelas untuk menyiasat sesuatu aduan diterima.
Dalam pada itu, Mohd Zuki berkata sekiranya pengurusan aduan awam dijadikan sebagai teras strategik di kementerian dan agensi, perkhidmatan awam negara akan menjadi lebih baik dengan jumlah aduan yang diterima dapat dikurangkan.
"Jumlah aduan ini merupakan kayu pengukur terhadap keberkesanan perkhidmatan yang disediakan. Dalam pengurusan aduan awam yang efektif, pendekatan yang terbaik dan perlu ialah dengan menganggap aduan itu sebagai suatu hadiah.
"Agensi perlu melihat ia sebagai satu peluang untuk menambahbaik perkhidmatan kita dan bukan satu masalah yang menyusahkan," katanya.
Mohd Zuki berkata aduan yang substantif, yang mempunyai merit dan asbab yang munasabah perlu dimanfaatkan, untuk menambah baik sebarang kelemahan dalam prosedur, piagam pelanggan, pengurusan organisasi dan sistem penyampaian perkhidmatan agensi.
Beliau turut meminta pengurus aduan untuk menerapkan elemen lebih fleksibel, dalam mencari jalan penyelesaian.
"Pendekatan mesra pengadu boleh mengurangkan tekanan, tidak rigid dan perlu dalam pelbagai arah, memandangkan sebahagian penyelesaian juga memerlukan input dari pelbagai agensi," katanya.
Mengenai program naziran iaitu Raqib MADANI, Mohd Zuki meminta program yang telah dilaksanakan di semua kementerian tahun ini, turut diperluaskan ke pentadbiran kerajaan negeri.
Raqib MADANI dilaksanakan untuk memastikan pematuhan kepada pekeliling atau peraturan-peraturan pengurusan aduan awam, yang sedang berkuat kuasa.
Pada majlis itu, sembilan daripada 26 kementerian yang dinilai melalui program Raqib MADANI, menerima anugerah kerana memperoleh pencapaian cemerlang.
-- BERNAMA
Bernama
Tue Oct 10 2023
Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (Operasi), Datuk Dr Anesee Ibrahim (enam, kiri) bersama pengurusan tertinggi kementerian yang menerima Anugerah Biro Pengaduan Awam pada majlis anugerah itu hari ini. - Foto Bernama
AWANI Pagi: Pendayaupayaan Pembangunan Sosio Ekonomi
Ikuti temubual bersama YB Dr Zaliha Mustafa, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan) bersama AWANI Pagi jam 8.30 pagi di saluran 501 Astro AWANI.
#AWANIPagi
#AWANIPagi
AWANI Ringkas: Media sosial - Ini ingatan daripada KSN
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas.
Cukai Minuman Manis: Luas skop cukai, tarik semula subsidi gula - Pusat Galen
Menurut Azrul, jika kerajaan bercadang menaikkan cukai gula, maka sewajarnya subsidi kepada pengeluar dan pengilang gula juga perlu ditarik balik.
#AWANIRingkas 5 Oktober 2024 | 9 AM
Berikut merupakan rangkuman berita setakat 9 pagi, 5 Oktober 2024
1️⃣ Media sosial: Ini ingatan daripada KSN
2️⃣ Projek Lebuhraya Pan Borneo Sabah
3️⃣ Hasil lawatan PM ke Pakistan
1️⃣ Media sosial: Ini ingatan daripada KSN
2️⃣ Projek Lebuhraya Pan Borneo Sabah
3️⃣ Hasil lawatan PM ke Pakistan
Sultan Pahang perkenan fatwa pengikut GISB menyeleweng, sesat
Sultan Pahang memperkenankan fatwa pengikut GISB adalah menyeleweng dan sesat.
Gitar milik George Harrison dijangka cecah RM3.38 juta dalam lelongan
Gitar Futurama berkenaan dibeli di sebuah kedai alat muzik di Liverpool dan dimain oleh Harrison pada awal tahun 1960-an.
Lebih 800 maut akibat wabak mpox di Afrika
Sebanyak 34,297 kes direkodkan di seluruh benua itu sejak Januari lalu, termasuk 38 kes di Ghana.
AWANI Pagi: Ada apa dengan cinta ekspres?
7.30 pagi Sabtu bersama Dr. Norsafatul Aznin A.Razak, Pensyarah Kanan Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya dan Amni Sahira Muhammad Azam, Kaunselor Pelatih, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya membincangkan mengenai isu hubungan khususnya dalam soal memperjudikan hubungan dengan cinta ekspres.
Banjir Bosnia: Tiada rakyat Malaysia terkesan, Wisma Putra terus pantau rapat keadaan semasa
Setakat ini, tiada rakyat Malaysia dilaporkan terlibat atau terkesan dalam bencana alam tersebut.
19 terkorban akibat banjir, tanah runtuh di Bosnia
Sebahagian besar bandar dan kawasan pedalaman terputus hubungan akibat jalan raya yang ditenggelami air banjir.
Ombudsman Malaysia 'milestone' tambah baik perkhidmatan awam - KSN
Inisiatif penubuhan Ombudsman Malaysia merupakan satu milestone penting bagi negara dalam usaha menambah baik tadbir urus dalam sistem penyampaian perkhidmatan awam.
Penubuhan Ombudsman langkah tepat tangani penyelewengan - Lee Lam Thye
Lam Thye berkata, pewujudan tersebut juga adalah langkah progresif sekiranya diluluskan kerana boleh mendengar dan menyiasat kes penyelewengan dengan lebih telus.
Salah guna kuasa: RUU Ombudsman Malaysia di peringkat akhir
Rang Undang-Undang (RUU) Ombudsman Malaysia kini di peringkat akhir untuk dimuktamadkan dan dijangka dibentangkan di Parlimen pada Oktober ini.
'Ombudsman Malaysia' ditubuh bagi tangani aduan awam - Tun Mahathir
Kerajaan bersetuju menukar status Biro Pengaduan Awam sebagai Ombudsman Malaysia sebagai usaha memastikan tindakan ke atas pengaduan berkaitan kementerian dan agensi dapat ditangani dengan efektif.