Konsortium penanggung insurans Penerbangan Malaysia (MAS) yang diketuai oleh Allianz bersedia untuk membuat pembayaran pampasan yang banyak berkenaan tuntutan insurans yang berkaitan dengan penerbangan MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing yang hilang sejak 8 Mac lalu.
Tuntutan pampasan penerbangan terbesar yang pernah dibuat sebelum ini ialah berkaitan dengan serangan 9 /11 di Amerika Syarikat, dengan pembayaran purata sebanyak US$2.13 juta untuk setiap penumpang.
Sebelum ini, salah satu bayaran insurans terbesar adalah untuk tuntutan penerbangan adalah bagi penerbangan American Airlines yang terhempas di Queens, New York pada tahun 2001.
Semua 265 penumpang dan anak kapal maut di dalam insiden itu dan syarikat insurans terbabit membayar sebanyak $600 juta bagi tuntutan insurans.
"Kehilangan MH370 bermakna beberapa syarikat insurans akan membuat pembayaran dengan jumlah yang banyak tahun ini," kata seorang penganalisis penerbangan di sebuah firma broker saham tempatan.
Penanggung insurans yang membuat konsortium untuk tujuan ini biasanya tidak mendedahkan jumlah insurans yang diambil kerana ia boleh membawa kepada tindakan undang-undang yang mahal.
"Biasanya, syarikat insurans dan syarikat penerbangan itu tidak akan mendedahkan nilai penaja jaminan (underwriting), memandangkan kebimbangan ke atas tuntutan yang sangat tinggi dari peguam, " kata Hao Yansu, dekan Pusat Pengajian Insurans di Universiti Central bahagian Kewangan dan Ekonomi yang dipetik oleh China Daily.
Allianz membuat pengesahan pada 11 Mac, bahawa ia adalah pembekal utama insurans untuk pesawat itu sendiri, dan juga liabiliti berkaitan penumpang dan kargo.
Walau bagaimanapun, syarikat itu enggan mengulas mengenai jumlah kerugian (exposure) oleh mereka dan syarikat insurans lain.
Nilai insurans pesawat boleh berjumlah kira-kira $100 juta, manakala liabiliti dan pampasan biasanya berjumlah jauh lebih tinggi, lapor Reuters.
"Pampasan ini juga akan menjejaskan prestasi kewangan penanggung insurans. Namun ia adalah situasi yang jarang berlaku, dan tidak akan memberi impak yang besar dalam jangka masa panjang," kata Hao.
Malaysia dan China adalah negara yang terlibat, dan kapal terbang yang hilang dilindungi oleh Konvensyen untuk Penyatuan Peraturan Tertentu Berkaitan dengan Pengangkutan Udara Antarabangsa.
Malaysia menjadi negara yang menandatangani Konvensyen Montreal yang mengawal perjalanan antarabangsa bertiket pada tahun 2008. China menandatanganinya pada tahun 2005.
Pampasan untuk kehilangan pesawat itu berkemungkinan banyak.
Untuk rekod, harga nilai semasa Boeing 777- 200ER ialah $361.5 juta, menurut laman web Boeing Co.
Sebarang pampasan dari Malaysia Airlines bergantung kepada sebab kemalangan itu. Jika ia menetapkan bahawa bencana itu adalah akibat daripada kesilapan oleh syarikat penerbangan, pampasan itu lebih banyak.
Terdapat 154 penumpang China di dalam penerbangan yang hilang dan sebahagian besar penumpang China telah membeli polisi insurans hayat dan insurans kemalangan, menurut syarikat insurans utama China.
Ping An Insurance mempunyai sekurang-kurangnya 38 penumpang yang membeli polisi insurans mereka, dan mungkin 15 lagi. China Life mengesahkan mempunyai 30 nama penumpang di bawah mereka. Kedua-dua syarikat tidak membuat komen mengenai jumlah pampasan yang terlibat.
China Pacific Insurance Life telah mengesahkan 16 pelanggan di dalam pesawat iti, dengan jumlah pampasan kira-kira 5.44 juta yuan.
"Jika ternyata ia adalah serangan pengganas, beberapa polisi insurans perjalanan mungkin dikenakan. Tetapi ahli keluarga penumpang yang membeli polisi insurans hayat dan insurans kemalangan akan mendapat pampasan tidak kira keadaan," kata Hao.
Sementara itu Malaysia Airlines berkata ia mempunyai perlindungan insurans yang mencukupi untuk melindungi sebarang liabiliti undang-undang yang timbul daripada Penerbangan 370.
Dalam temu bual menerusi emel, MAS mendedahkan bahawa ia telah meletakkan insurans dengan sebuah konsortium syarikat insurans terkemuka dan bereputasi dalam insurans penerbangan antarabangsa. Ini termasuk Lloyds dan syarikat-syarikat insurans terkenal di peringkat global.
MAS juga berkata ia mempunyai perlindungan insurans yang mencukupi untuk memenuhi apa-apa tuntutan yang bakal timbul. Ia telah membuat bayaran awal kepada ahli keluarga penumpang yang masih menunggu khabar. Bayaran ini bagaimanapun ditanggung sepenuhnya oleh MAS dan bukan sebahagian daripada apa-apa pampasan yang boleh dibayar.
Ranjit Singh
Wed Mar 19 2014
Semak semula penambahan tiga jam waktu bekerja bagi jururawat
Ahli Parlimen Bentong, Young Syefura Othman menggesa agar KKM dan JPA menyemak semula keputusan yang mewajibkan tambahan tiga jam bekerja seminggu untuk jururawat wad mulai 1 Disember ini.
#SisiTVParlimen #AWANInews #DewanRakyat
#SisiTVParlimen #AWANInews #DewanRakyat
Penamatan SSA DNB-TM: Akses 5G pengguna tidak terjejas - Gobind
Beliau berkata perjanjian akses 5G antara DNB dan TM yang dimeterai pada 30 Okt 2022 adalah masih terpakai.
Hamas nyatakan sokongan kepada usaha tamatkan konflik
Hamas menyatakan bahawa pihaknya menyokong usaha merealisasikan perjanjian gencatan senjata di antara Israel dan Hezbollah bagi menamatkan konflik yang berlarutan di Lubnan ketika ini.
Pihak berkuasa Indonesia perhebat operasi SAR di Sumatera Utara
Pihak berkuasa Indonesia terus memperhebat operasi mencari dan menyelamat (SAR) dalam usaha mencari 15 mangsa yang dilaporkan maut dalam tragedi tanah runtuh dan banjir kilat yang melanda Sumatera Utara pada Sabtu.
AWANI Ringkas: MetMalaysia keluar amaran hujan sangat lebat berterusan
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas.
Sanusi kata ada komplot gagalkan pelaburan, saya tetap sokong Hyundai masuk ke Kedah – PM
Perdana Menteri menegaskan adalah keputusannya untuk membawa masuk pelaburan syarikat permotoran gergasi Korea Selatan, Hyundai Motor untuk bertapak di Kedah.
Malaysia kutuk ujian peluru berpandu Korea Utara – PM Anwar
Malaysia mengutuk ujian peluru berpandu balistik yang dijalankan oleh Korea Utara pada 31 Oktober lalu.
[TERKINI] Luruan monsun kuat hingga hujung bulan, amaran hujan berterusan
MetMalaysia jangkakan luruan monsun kuat berlanjutan hingga hujung bulan ini, berpotensi sebabkan hujan sangat lebat dan berterusan
Enam lelaki bertopeng samun tiga klogram emas
Enam lelaki bertopeng melarikan kira-kira tiga kilogram emas dalam kejadian samun di hadapan sebuah premis pemprosesan emas di Jalan Bendahara, Ipoh.
Gunung Dukono di Indonesia meletus, amaran penerbangan dikeluarkan
Letusan berlaku pada 9.43 pagi waktu tempatan, memuntahkan awan mengandungi abu tebal berwarna putih hingga kelabu setinggi 4,600 meter ke udara.
MH370: Apa yang telah kita belajar daripada kehilangan pesawat ini?
Lebih dua minggu telah berlalu sejak kehilangan misteri pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370, pelbagai teori telah dibangkitkan.
MH370: Kerajaan siasat kekecohan sidang media di Beijing
Ahli keluarga penumpang rakyat China pesawat Malaysia Airlines MH370 mahu kerajaan Malaysia berterus terang bersama mereka.
MH370: Transkrip komunikasi, tiada yang pelik seperti didakwa
Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam Datuk Azharuddin Abdul Rahman turut menegaskan laporan The Telegraph tidak tepat.
#MH370 bukan lagi tajuk utama di garis masa media sosial - penganalisis
Walaupun ramai masih bersimpati namun perbincangan di media sosial pada minggu kedua sudah mula kembali seperti biasa.
MH370: Kapal Norway sudah tiba, misi SAR hanya boleh bermula pada Jumaat
Sebuah kapal milik Norway telah tiba di kawasan lautan Hindi berhampiran Australia di mana dua objek terapung.
Operasi AMSA diteruskan pada Jumaat, cuaca menjejaskan pencarian objek
Operasi mencari dan menyelamat (SAR) di kawasan Australia untuk pesawat Malaysia Airlines MH370 di kawasan Lautan Hindi disambung esok.
MH370: Inikah dia?
Lembaga Keselamatan Maritim Australia menerima imej satelit yang menunjukkan dua objek yang mungkin berkait dengan MH370.
MH370: India sambung semula pencarian
Malaysia telah membuat permohonan baharu untuk membantu dalam pencarian di kawasan baharu menjangkau 5,000 batu nautika ke arah selatan dari Jakarta, Indonesia.
MH370: Teknologi pemantauan setiap masa bukan sistem mandatori untuk penerbangan
Syarikat penerbangan mahu teknologi baharu betul-betul berkesan sebelum menggunakan sistem pengesahan terkini di dalam pesawat mereka.
MH370: Kelab Liverpool, peminat beri kata-kata semangat kepada anak ketua pramugara
Anak kepada ketua pramugara pesawat Malaysia Airlines MH370 kongsi bahawa beliau tidak pernah tinggal menyaksikan perlawanan bola melibatkan Liverpool.