Walaupun Malaysia mempunyai pengguna peranti telefon pintar tertinggi di dunia, ia juga tersenarai dalam negara tertinggi yang mempunyai peranti yang rosak.

Dalam satu kajian yang dilakukan oleh pengeluar aksesori telefon bimbit pintar OtterBox, satu per tiga pengguna peranti kemungkinan telah tidak sengaja merosakkan peranti telefon pintar mereka dalam tempoh tiga bulan pertama selepas pembelian.

Kajian itu turut mendapati bahawa 75 peratus rakyat Malaysia telah merosakkan peranti mereka sebanyak 2.8 kali dalam tempoh lima tahun.

Ia termasuk kerosakan kecil seperi calar di skrin sehingga kerosakan yang lebih teruk seperti kemasukan air.

Hanya 21 peratus akui telefon pintar mereka mengalami "kerosakan yang amat teruk".

Tentang penjagaan peranti mereka, dua faktor yang menjadi keutamaan: jika ia masih boleh berfungsi dan kos.

Sebanyak 68 peratus yang mengambil bahagian dalam kajian ini tidak peduli dengan skrin yang calar asalkan ia tidak menjejaskan operasi peranti mereka.

Kos yang tinggi untuk memperbaiki peranti membuatkan pengguna untuk tidak memperbaiki peranti mereka.

Hampir 24 peratus berpendapat kos RM500 secara amnya bagi memperbaiki peranti adalah terlalu tinggi.

Kajian dilakukan pada Ogos 2015 dengan penyertaan 500 rakyat Malaysia yang mempunyai peranti dan berusia lebih daripada 18 tahun.

KONGSI BERSAMA KAMI: Anda mempunyai peranti yang rosak dan belum diperbaiki? Kongsi gambar peranti anda bersama kami melalui Twitter (@501Awani) atau Facebook Astro AWANI.