KUALA LUMPUR: Penyelesaian pertikaian di antara pengguna dan syarikat automotif merupakan tumpuan utama kerajaan dalam mewujudkan skim ombudsman khas untuk industri automotif di Malaysia.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Datuk Armizan Mohd Ali berkata, selaras dengan objektif itu, kementerian kini giat berbincang dengan pihak industri dalam pelaksanaan skim tersebut.

Menurutnya, kerajaan juga akan mendapatkan maklum balas industri terhadap ketersediaan mereka untuk terlibat dalam skim ombudsman khas tersebut.

“Elemen penyelesaian pertikaian alternatif yang merupakan antara ciri utama dalam skim ombudsman kini sedang dirintis oleh KPDN sebagai kaedah penambahbaikan serta-merta dan langkah interim.

“Ini dilaksanakan melalui penubuhan Pasukan Rundingan Khas Berkaitan Aduan Kenderaan Bermotor di KPDN sebagai pemudah cara bagi aduan pengguna berkaitan kenderaan bermotor di Malaysia berkuat kuasa mulai 1 Jun 2024.

“Kaedah yang digunakan adalah rundingan ‘Tripartite’ antara Kementerian, pembeli kereta (pengguna), dan pengedar/pengilang,” katanya.

Tambah beliau, sasaran rundingan khas itu adalah untuk mencari solusi adil dan seimbang buat semua pihak.

“Ini sekali gus mengurangkan kos dan tempoh penyelesaian sebagai alternatif kepada proses mahkamah dan tatacara perundangan lain,” ujarnya.

Penubuhan ombudsman motor di Malaysia akan menyediakan platform yang lebih mudah dan kurang kos untuk pengguna mengemukakan aduan dan mendapatkan penyelesaian.

Ia juga boleh mengurangkan beban yang dihadapi Mahkamah Sivil dan Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM).

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan Ahmad Syahredzan Johan (PH - Bangi) di Kamar Khas Dewan Rakyat pada Selasa yang membahaskan tajuk “Ombudsman Motor untuk Memastikan Keberkesanan Lemon Law”.