Sejak pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada 1 April, Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) telah menerima kira-kira 600 aduan melalui pusat aduannya.
Setiausaha Agung FOMCA, Datuk Paul Selvaraj berkata antara aduan yang paling banyak diterima adalah berhubung keengganan pekedai untuk mengeluarkan resit.
"Apabila pengguna minta resit pun dia tidak bagi. Dan tidak jelas sekiranya mereka layak untuk tuntut GST. Ini adalah antara aduan-aduan yang diterima," katanya kepada Astro AWANI hari ini.
Selain itu, kekeliruan dalam kalangan pengguna tentang barangan yang dikenakan atau dikecualikan GST dimanipulasi pekedai yang tamak.
"Ada beberapa kedai pula, barangan yang tiada GST dikenakan GST. Ramai keliru antara 'standard rated' dan 'zero rated'.
"Kita juga mendapat dapat aduan dari luar bandar bahawa banyak kedai tiada tanda.
Paul berkata aduan yang diterima akan disalurkan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.
"Mereka ada pegawai penguatkuasa, ada undang-undang yang boleh dilaksanakan. Terpulang kepada mereka untuk mengambil tindakan seterusnya," katanya.
Sementara itu, semasa mengulas mengenai restoran dan hotel yang mengenakan caj perkhidmatan, Paul berkata ianya adalah sesuatu yang tidak adil untuk pengguna.
"Sudahlah kita bayar untuk makanan, takkanlah kita bayar dua kali untuk caj perkhidmatan. Tambah lagi, caj perkhidmatan pun kena GST. Maka kita setuju sepenuhnya caj perkhidmatan dihapuskan di semua tempat makan," katanya.
Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK) Datuk Seri Alias Ahmad berkata semua restoran dan hotel tidak lagi dibenarkan mengenakan caj perkhidmatan kepada pelanggan sekiranya tidak mempunyai perjanjian bersama di antara pekerja dan majikan.
Beliau juga dilaporkan berkata peniaga diwajibkan mempamerkan notis perkhidmatan yang diberikan kepada pelanggan sekiranya mahu mengenakan caj perkhidmatan.
Hari ini pula, Menteri KPDNKK, Datuk Seri Hasan Malek berkata kementeriannya bercadang mengeluarkan pensijilan khas untuk restoran dan hotel yang boleh mengenakan caj terhadap perkhidmatan mereka.
Hasan berkata, sijil berkenaan adalah langkah sementara bagi memastikan penyelesaian jangka panjang dapat diambil.
Menurutnya, tindakan itu dibuat berikutan wujudnya kekeliruan dalam kalangan pengguna yang tidak berpuas hati apabila terpaksa membayar caj servis termasuk caj GST.
T K Letchumy Tamboo
Tue Apr 07 2015
Sejak implementasi Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST)pada April 1, Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) telah menerima kira-kira 600 aduan melalui pusat aduannya.
SPRM: Reman pengurus akaun badan berkanun di Perlis disambung
Reman terhadap seorang pengurus akaun sebuah badan berkanun di Perlis yang berakhir hari ini, disambung tiga hari bermula esok.
Wujud unsur kecuaian pengasuh taska, tinggal bayi tanpa pemantauan - Polis
Terdapat unsur kecuaian atau pengabaian oleh pengasuh sebuah taman asuhan kanak-kanak (taska) berhubung kes kematian bayi lelaki berusia empat bulan, 3 Jan lepas.
Lelaki nekad buka pintu pesawat selepas bertengkar dengan kekasih
GARA-GARA bertengkar dengan teman wanita, seorang lelaki nekad membuka pintu pesawat yang bersedia untuk berlepas walau cuba dihalang penumpang yang lain.
DBKL arah henti penganjuran Havoc Food Festival di Setapak
Penganjuran Karnival Havoc Food Festival yang diadakan di tempat letak kereta Sama Square di Setapak sejak 9 Jan dan dijangka tamat esok (12 Jan), diarah dihentikan bermula hari ini.
Kanak-kanak autistik dilapor hilang, ditemui lemas di Sungai Kedah
Kanak-kanak lelaki autistik berusia tujuh tahun yang dilapor hilang di Taman Tunku Tabor, semalam ditemui lemas di Sungai Kedah, hari ini.
Banjir Kota Tinggi: 10 jalan terputus hubungan
Sebanyak 10 jalan di daerah ini terputus hubungan susulan banjir yang melanda disebabkan hujan lebat sejak pagi Jumaat.
AWANI Ringkas: Sistem kod QR diperluas di lapangan terbang
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas.
'Minggu penuh bermakna dan produktif buat Malaysia' - PM Anwar
Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan tempoh sepanjang minggu ini sebagai penuh bermakna dan produktif buat Malaysia.
Tidak puas hati perlawanan kriket, lelaki Nepal parah ditikam di Melaka
Seorang lelaki warganegara Nepal parah selepas ditikam rakan senegaranya gara-gara tidak berpuas hati berkenaan sokongan perlawanan pasukan kriket negara tersebut pada awal pagi Khamis.
Tidak adil pekerja lama tanggung kos - Pakar
Sementara itu, pakar sumber manusia, Faizal Ridzuan berkata majikan perlu memastikan kebajikan pekerja lama yang telah berkhidmat bertahun-tahun tetap terbela, terutamanya apabila mereka menghidap penyakit khidmat akibat tugas harian mereka.
'Ini kali pertama dalam karier tidak terima gaji tujuh bulan'
Mohd Amer tidak tolak kemungkinan dia dan rakan sepasukan akan membuat aduan rasmi kepada pihak sepatutnya jika masih tidak ada jalan penyelesaian.
KPDN Pulau Pinang terima 115 aduan berhubung minyak masak paket sejak Januari
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Pulau Pinang menerima 115 aduan berkaitan minyak masak bersubsidi dalam tempoh Januari sehingga 22 Dis lepas.
99 aduan pelupusan bahan buangan terjadual secara haram direkodkan - Nik Nazmi
Nik Nazmi Nik Ahmad berkata daripada jumlah itu, 13 kes didapati mempunyai asas kukuh dan telah diambil tindakan penguatkuasaan.
Pemantauan pergerakan lori di seluruh negara diperketat
Menerusi aduan diterima, terdapat pemandu lori ini yang melanggar tempoh masa pergerakan dan membawa muatan berlebihan.
Pusat Respons Scam Kebangsaan terima 122,603 panggilan aduan sehingga Ogos 2024 - MOF
Berdasarkan aduan yang diterima itu, jumlah kerugian yang dialami mangsa adalah sebanyak RM371 juta.
Pendekatan terbaik kerajaan negeri selesai isu peniaga Cameron Highland - Sultan Pahang
Sultan Pahang Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bertitah kerajaan negeri sudah mengambil pendekatan terbaik dalam menyelesaikan isu 32 peniaga di Cameron Highlands.
Kontinjen Great Britain kritik keadaan makanan di sukan Olimpik Paris
Antara aduan adalah tentang kekurangan makanan tertentu, selain soal kualiti, termasuk kes daging mentah yang dihidangkan kepada atlet.
Kad akreditasi pemandu bas sedang diperinci - Loke
Kad akreditasi kepada pemandu dan pengusaha bas membolehkan mereka dipertanggungjawabkan sekiranya berlaku aduan atau sesuatu insiden.
Pukul OKU: Buat aduan kepada IPCC sekiranya ragu siasatan kes - Azalina
Mana-mana pihak boleh membuat aduan kepada Suruhanjaya Bebas Tatakelakuan Polis (IPCC) yang diwujudkan untuk melindungi hak rakyat.
Kenaikan cukai taksiran relevan - MPAJ
Kenaikan cukai taksiran dilihat sangat wajar jika dibandingkan dengan tempoh kali terakhir MPAJ menyediakan Senarai Nilaian Baharu pada 1997.