Sejak pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada 1 April, Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) telah menerima kira-kira 600 aduan melalui pusat aduannya.
Setiausaha Agung FOMCA, Datuk Paul Selvaraj berkata antara aduan yang paling banyak diterima adalah berhubung keengganan pekedai untuk mengeluarkan resit.
"Apabila pengguna minta resit pun dia tidak bagi. Dan tidak jelas sekiranya mereka layak untuk tuntut GST. Ini adalah antara aduan-aduan yang diterima," katanya kepada Astro AWANI hari ini.
Selain itu, kekeliruan dalam kalangan pengguna tentang barangan yang dikenakan atau dikecualikan GST dimanipulasi pekedai yang tamak.
"Ada beberapa kedai pula, barangan yang tiada GST dikenakan GST. Ramai keliru antara 'standard rated' dan 'zero rated'.
"Kita juga mendapat dapat aduan dari luar bandar bahawa banyak kedai tiada tanda.
Paul berkata aduan yang diterima akan disalurkan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.
"Mereka ada pegawai penguatkuasa, ada undang-undang yang boleh dilaksanakan. Terpulang kepada mereka untuk mengambil tindakan seterusnya," katanya.
Sementara itu, semasa mengulas mengenai restoran dan hotel yang mengenakan caj perkhidmatan, Paul berkata ianya adalah sesuatu yang tidak adil untuk pengguna.
"Sudahlah kita bayar untuk makanan, takkanlah kita bayar dua kali untuk caj perkhidmatan. Tambah lagi, caj perkhidmatan pun kena GST. Maka kita setuju sepenuhnya caj perkhidmatan dihapuskan di semua tempat makan," katanya.
Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK) Datuk Seri Alias Ahmad berkata semua restoran dan hotel tidak lagi dibenarkan mengenakan caj perkhidmatan kepada pelanggan sekiranya tidak mempunyai perjanjian bersama di antara pekerja dan majikan.
Beliau juga dilaporkan berkata peniaga diwajibkan mempamerkan notis perkhidmatan yang diberikan kepada pelanggan sekiranya mahu mengenakan caj perkhidmatan.
Hari ini pula, Menteri KPDNKK, Datuk Seri Hasan Malek berkata kementeriannya bercadang mengeluarkan pensijilan khas untuk restoran dan hotel yang boleh mengenakan caj terhadap perkhidmatan mereka.
Hasan berkata, sijil berkenaan adalah langkah sementara bagi memastikan penyelesaian jangka panjang dapat diambil.
Menurutnya, tindakan itu dibuat berikutan wujudnya kekeliruan dalam kalangan pengguna yang tidak berpuas hati apabila terpaksa membayar caj servis termasuk caj GST.
T K Letchumy Tamboo
Tue Apr 07 2015
![GST: FOMCA terima 600 aduan pengguna GST: FOMCA terima 600 aduan pengguna](https://resizer-awani.eco.astro.com.my/tr:w-177,h-100,q-100,f-auto/http://img.astroawani.com/2012-12/71354675269_295x200.jpg)
Sejak implementasi Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST)pada April 1, Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) telah menerima kira-kira 600 aduan melalui pusat aduannya.
Kerajaan cadang perkenal pembiayaan swasta
Kerajaan menyasarkan untuk memperkenalkan pembiayaan swasta alternatif bagi memastikan kemampanan kewangan program sektor air, sekali gus mengurangkan kebergantungan pada perbelanjaan kerajaan dan mengukuhkan daya tahan.
Saya tak fitnah Guan Eng, cuma jelaskan siasatan SPRM - Muhyiddin
Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini bahawa beliau tidak memfitnah Lim Guan Eng berhubung isu pengecualian cukai terhadap Yayasan Albukhary
KPT alu-alukan dapatan, cadangan PAC - Zambry
Ini termasuklah cadangan pelaksanaan Garis Panduan Pelaburan dan Pembiayaan oleh Universiti Awam 2024 kepada anak-anak syarikat di bawah seliaan Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT).
Lebih 340,000 syarikat buat transaksi serah simpan maklumat pemunyaan benefisial
Sebanyak 340,637 syarikat telah membuat transaksi serah simpan maklumat pemunyaan benefisial (beneficial ownership) bagi tempoh 1 April hingga 14 Julai lepas.
Polis tunggu laporan makmal tentukan punca kematian Nur Farah Kartini
Polis sedang menunggu laporan makmal bagi menentukan punca kematian berhubung kes pembunuhan bekas penuntut Universiti Pendidikan Sultan Idris, Nur Farah Kartini Abdullah.
Mahkamah Persekutuan kekal hukuman mati ke atas bapa
Mahkamah Persekutuan di sini hari ini mengekalkan hukuman gantung sampai mati terhadap seorang bapa yang membunuh anak tiri lelakinya yang berusia enam tahun, 13 tahun lepas.
Keluarga mohon henti keluar kenyataan guris hati
Keluarga Nur Farah Kartini Abdullah yang ditemukan mati di sebuah ladang kelapa sawit di Kampung Sri Kledang, Hulu Selangor petang Isnin memohon pihak media dan orang ramai berhenti mengeluarkan kenyataan yang boleh mengguris hati keluarga.
Enam ditemukan maut di sebuah hotel di Bangkok
Enam orang ditemukan maut di sebuah hotel di Bangkok, Thailand pada Selasa.
Polis Thailand dalam satu kenyataan memaklumkan, pihaknya menerima panggilan kecemasan daripada kakitangan Hotel Grand Hyatt Erawan pada jam 5.30 petang yang memaklumkan mengenai penemuan mayat itu.
Jelas kenyataan itu lagi, kesemua mangsa merupakan warga asing.
Polis Thailand dalam satu kenyataan memaklumkan, pihaknya menerima panggilan kecemasan daripada kakitangan Hotel Grand Hyatt Erawan pada jam 5.30 petang yang memaklumkan mengenai penemuan mayat itu.
Jelas kenyataan itu lagi, kesemua mangsa merupakan warga asing.
Disyaki terima rasuah melebihi RM300,000, ketua pegawai operasi ditahan
Seorang Ketua Pegawai Operasi syarikat konsesi lebuh raya ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), kerana disyaki menerima rasuah melebihi RM300,000.
Mahkamah tolak rayuan Jason Lo
Bekas Ketua Pegawai Eksekutif syarikat telekomunikasi tempatan, Jason Jonathan Lo hari ini gagal mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi menolak samannya terhadap Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) berhubung dua artikel yang diterbitkan pada 2019 dan 2020.
![Kad akreditasi pemandu bas sedang diperinci - Loke Kad akreditasi pemandu bas sedang diperinci - Loke](https://resizer-awani.eco.astro.com.my/tr:w-177,h-100,q-100,f-auto/https://img.astroawani.com/2024-06/41719037630_AnthonyLoke.jpg)
Kad akreditasi pemandu bas sedang diperinci - Loke
Kad akreditasi kepada pemandu dan pengusaha bas membolehkan mereka dipertanggungjawabkan sekiranya berlaku aduan atau sesuatu insiden.
![Pukul OKU: Buat aduan kepada IPCC sekiranya ragu siasatan kes - Azalina Pukul OKU: Buat aduan kepada IPCC sekiranya ragu siasatan kes - Azalina](https://resizer-awani.eco.astro.com.my/tr:w-177,h-100,q-100,f-auto/https://img.astroawani.com/2024-05/61716025388_AzalinaOthman.jpg)
Pukul OKU: Buat aduan kepada IPCC sekiranya ragu siasatan kes - Azalina
Mana-mana pihak boleh membuat aduan kepada Suruhanjaya Bebas Tatakelakuan Polis (IPCC) yang diwujudkan untuk melindungi hak rakyat.
![Kenaikan cukai taksiran relevan - MPAJ Kenaikan cukai taksiran relevan - MPAJ](https://resizer-awani.eco.astro.com.my/tr:w-177,h-100,q-100,f-auto/https://img.astroawani.com/2024-05/41715490537_tblogoMPAJ.jpg)
Kenaikan cukai taksiran relevan - MPAJ
Kenaikan cukai taksiran dilihat sangat wajar jika dibandingkan dengan tempoh kali terakhir MPAJ menyediakan Senarai Nilaian Baharu pada 1997.
![Polis siasat dakwaan pusat keagamaan di Nilai lakukan aktiviti mencurigakan Polis siasat dakwaan pusat keagamaan di Nilai lakukan aktiviti mencurigakan](https://resizer-awani.eco.astro.com.my/tr:w-177,h-100,q-100,f-auto/https://img.astroawani.com/2024-04/71714396458_AhmadDzaffir.jpg)
Polis siasat dakwaan pusat keagamaan di Nilai lakukan aktiviti mencurigakan
Ketua Polis Negeri Sembilan Datuk Ahmad Dzaffir Mohd Yussof berkata pihaknya menerima laporan berhubung perkara tersebut Jumat lepas.
![Cuaca panas: Ibu bapa digalak buat aduan jika sekolah anjur aktiviti luar - Fadhlina Cuaca panas: Ibu bapa digalak buat aduan jika sekolah anjur aktiviti luar - Fadhlina](https://resizer-awani.eco.astro.com.my/tr:w-177,h-100,q-100,f-auto/https://img.astroawani.com/2024-03/71711536365_TBfadhlinasidek.jpg)
Cuaca panas: Ibu bapa digalak buat aduan jika sekolah anjur aktiviti luar - Fadhlina
Aduan boleh dibuat di Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA) Kementerian Pendidikan (KPM).
![EAIC perkenal talian aduan menerusi WhatsApp EAIC perkenal talian aduan menerusi WhatsApp](https://resizer-awani.eco.astro.com.my/tr:w-177,h-100,q-100,f-auto/https://img.astroawani.com/2024-02/71707823111_WhatsApp.jpg)
EAIC perkenal talian aduan menerusi WhatsApp
Selain itu, EAIC masih mengekalkan penerimaan aduan melalui saluran sedia ada iaitu SPAPS di Portal EAIC, e-mel dan secara bersemuka.
![KPDN Melaka terima 390 pelbagai aduan kepenggunaan KPDN Melaka terima 390 pelbagai aduan kepenggunaan](https://resizer-awani.eco.astro.com.my/tr:w-177,h-100,q-100,f-auto/https://img.astroawani.com/2023-12/61702744716_TBKPDN.jpg)
KPDN Melaka terima 390 pelbagai aduan kepenggunaan
Antara aduan diterima membabitkan transaksi dalam talian iaitu tidak menerima barang atau perkhidmatan serta barang atau perkhidmatan diterima tidak seperti ditawarkan termasuk pakej umrah.
![KKR terima 5,836 aduan menerusi aplikasi MYJalan, 1,203 diselesaikan - Nanta KKR terima 5,836 aduan menerusi aplikasi MYJalan, 1,203 diselesaikan - Nanta](https://resizer-awani.eco.astro.com.my/tr:w-177,h-100,q-100,f-auto/https://img.astroawani.com/2023-12/51702382417_AlexanderNantaLing.jpg)
KKR terima 5,836 aduan menerusi aplikasi MYJalan, 1,203 diselesaikan - Nanta
Kementerian Kerja Raya telah menyelesaikan sebanyak 1,203 aduan daripada keseluruhan 5,836 aduan yang diterima menerusi aplikasi MYJalan setakat 6 Dis lepas.
![HTAR siasat dakwaan dawai ditinggalkan dalam saluran darah pesakit HTAR siasat dakwaan dawai ditinggalkan dalam saluran darah pesakit](https://resizer-awani.eco.astro.com.my/tr:w-177,h-100,q-100,f-auto/https://img.astroawani.com/2021-07/81625758214_HospitalTengkuAmpu.jpg)
HTAR siasat dakwaan dawai ditinggalkan dalam saluran darah pesakit
HTAR memberi jaminan bahawa setiap aduan akan disiasat secara telus dengan mengikut prosedur yang telah ditetapkan tanpa mengabaikan hak-hak pelanggan.
![3,750 aduan jalan rosak diterima menerusi MYJalan setakat 30 Okt 3,750 aduan jalan rosak diterima menerusi MYJalan setakat 30 Okt](https://resizer-awani.eco.astro.com.my/tr:w-177,h-100,q-100,f-auto/https://img.astroawani.com/2023-10/41698753885_BangunanParlimen.jpg)
3,750 aduan jalan rosak diterima menerusi MYJalan setakat 30 Okt
Sejumlah 3,750 aduan diterima melalui aplikasi MYJalan bagi tempoh 1 Ogos hingga semalam (30 Okt), antaranya berkaitan masalah jalan berlubang, kerosakan papan tanda dan perabot jalan.