Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) menerima sebanyak 41,963 aduan pada tahun 2012 merangkumi 22 jenis sektor yang berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan pengguna.
Jumlah aduan ini meningkat sebanyak 1.2 % berbanding tahun 2011.
Aduan berkaitan sektor telekomunikasi merupakan aduan tertinggi yang diterima, iaitu 5,985 aduan.
Dari segi nilai wang pula, aduan daripada sektor automotif mendahului jumlah aduan, iaitu berjumlah RM9,554,831.80 daripada keseluruhan nilai aduan yang dikendalikan oleh Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC).
Menurut Pengerusi NCCC, Datuk Dr. Marimuthu Nadason pada tahun 2012, sektor telekomunikasi mencatatkan jumlah aduan tertinggi diterima oleh NCCC, yang antaranya berkaitan dengan caj tersembunyi, khidmat pesanan ringkas yang tidak dilanggani, caj yang dikenakan terhadap panggilan yang tidak dijawab, dan kekerapan panggilan terputus, disebabkan oleh gangguan perkhidmatan.
Selain itu, aduan kedua tertinggi adalah produk pengguna, yang menerima 5,764 aduan, iaitu 13.7% daripada keseluruhan aduan.
Ketiga ialah penyedia perkhidmatan utiliti, seperti air dan elektrik, dengan jumlah aduan
sebanyak 5,568 aduan.
Kata Marimuthu, perhatian segera perlu diberikan terhadap aduan bagi sektor ini kerana ia merupakan keperluan asas bagi pengguna.
NCCC juga menerima 5,555 aduan bagi industri perbankan. Kebanyakan aduan adalah berkaitan perkhidmatan bank tempatan seperti amalan tidak beretika dan tindakan yang tidak sewajarnya terhadap pengguna.
Bank antarabangsa dikatakan lebih bersikap mesra pengguna dan berorientasikan etika perniagaan.
Pada Seminar Kebangsaan bagi Pengendalian Aduan 2012 pada 27 Ogos 2013 di Cititel Mid Valley, Kuala Lumpur, NCCC telah melancarkan Laporan Tahunan 2012, yang mengandungi 22 kategori aduan.
Laporan ini juga memuatkan cadangan serta syor kepada pengguna dan pihak berkuasa bagi mengelakkan masalah tersebut terus berulang, dan pada masa yang sama, memberikan kesedaran kepada pengguna.
Pelancaran laporan ini diikuti dengan pembentangan hasil dapatan daripada aduan yang diterima, sebagai keperluan untuk meningkatkan langkah proaktif kepada sektor perniagaan dalam mengendalikan aduan pengguna.
Marimuthu juga berkata NCCC berharap, dengan pelancaran Laporan Tahunan NCCC 2012 ini, semua pengeluar barang dan perkhidmatan dapat memberikan perhatian terhadap cadangan dan syor yang terdapat dalam laporan ini.
“Mereka perlu mengambil sikap bahawa -aduan adalah satu hadiah, yang jika digunakan dengan cara sebaik mungkin,dapat mengekalkan dan mengembangkan pasaran barang dan perkhidmatan mereka” tambahnya lagi.
Astro Awani
Tue Sep 03 2013
Setiausaha Agung Jawatankuasa Pusat Parti Komunis Vietnam lawat Petronas
Jawatankuasa Pusat Parti Komunis Vietnam mengadakan lawatan ke Petroliam Nasional Bhd (Petronas) di Menara Berkembar Petronas hari ini.
Sarawak labur RM100 bilion bangunkan prasara bertaraf dunia
Premier Sarawak, Tan Sri Abang Johari Tun Openg menjelaskan ia antara agenda meningkatkan pendapatan Sarawak yang akan dilaksanakan dalam fasa kedua PCDS bermula 2025.
ICU hospital baharu di Sarawak berdinding
Setiap hospital baharu di Sarawak bakal memiliki reka bentuk unit rawatan rapi (ICU) dengan dinding kaca yang membolehkan mereka memandang ke luar.
Menteri Kesihatan Awam, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Sarawak, Datuk Amar Dr Sim Kui Hian berkata, ini bagi membolehkan pesakit terdedah sinaran matahari dan membantu psikologi mereka.
Menteri Kesihatan Awam, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Sarawak, Datuk Amar Dr Sim Kui Hian berkata, ini bagi membolehkan pesakit terdedah sinaran matahari dan membantu psikologi mereka.
Inflasi meningkat 1.9 peratus pada Oktober 2024
Inflasi Malaysia meningkat 1.9 peratus pada Oktober 2024 dengan mata indeks mencatatkan 133.4 berbanding 130.9 pada bulan
yang sama tahun sebelumnya.
yang sama tahun sebelumnya.
Ops Tiris: KPDN Sarawak catat 119 kes, nilai rampasan lebih RM20 juta
Timbalan Menteri KPDN Fuziah Salleh berkata jumlah kesalahan tertinggi yang dikenal pasti di Sarawak melibatkan kegiatan penyelewengan diesel serta penyeludupan minyak masak bersubsidi, khususnya di pintu sempadan negara.
Kedatangan pelancong China ke Sabah meningkat 905.9 peratus
Timbalan Ketua Menteri, Datuk Seri Joachim Gunsalam berkata kedudukan Sabah yang strategik berdekatan dengan kawasan ekonomi utama Asia menjadikan negeri ini destinasi pelaburan yang ideal.
Polis siasat status kemasukan tujuh warga Indonesia maut dalam kemalangan di Sarikei
Polis kini menjalankan siasatan lanjut bagi menentukan status kemasukan tujuh warga Indonesia yang maut dalam kemalangan jalan raya di Kilometer 448, Jalan Betong-Sarikei-Meradong di Sarikei petang semalam adalah secara sah atau sebaliknya.
Kerajaan jimat hampir RM1 juta untuk sewa penerbangan khas
Kerajaan berjaya menjimatkan hampir RM1 juta untuk sewaan penerbangan khas bagi lawatan rasmi Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ke lima buah negara, baru-baru ini.
Jurucakap Kerajaan Perpaduan, Fahmi Fadzil berkata, kerajaan membelanjakan RM1.662 juta atau 27 peratus daripada kos penerbangan khas manakala delegasi perniagaan menanggung sendiri 73 peratus daripada jumlah itu sebanyak RM4.5 juta.
Jurucakap Kerajaan Perpaduan, Fahmi Fadzil berkata, kerajaan membelanjakan RM1.662 juta atau 27 peratus daripada kos penerbangan khas manakala delegasi perniagaan menanggung sendiri 73 peratus daripada jumlah itu sebanyak RM4.5 juta.
Lari dari pemeriksaan polis punca kemalangan korbankan lapan nyawa
Lari dari pemeriksaan polis hingga memandu melawan arus menjadi punca lapan individu maut dalam nahas di kilometer 448 Jalan Betong, Sarikei, Meradong pada petang Khamis.
Kerajaan setuju tangguh pembentangan pada Disember ini
Kerajaan bersetuju untuk menangguhkan Rang Undang-undang (RUU) Pekerja Gig yang sepatutnya dibentangkan di Parlimen pada Disember ini.
Jurucakap Kerajaan Perpaduan, Fahmi Fadzil berkata, perkara itu dimaklumkan oleh Menteri Sumber Manusia (Kesuma), Steven Sim Chee Keong dalam mesyuarat Kabinet pada Jumaat.
Jurucakap Kerajaan Perpaduan, Fahmi Fadzil berkata, perkara itu dimaklumkan oleh Menteri Sumber Manusia (Kesuma), Steven Sim Chee Keong dalam mesyuarat Kabinet pada Jumaat.
Anggap aduan pengguna sebagai satu hadiah - NCCC
Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) menerima sebanyak 41,963 aduan pada tahun 2012 dan aduan dari sektor telekomunikasi paling tinggi diterima.