KUALA LUMPUR: Seramai 30 orang Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) institusi Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) swasta yang bernaung di bawah Persekutuan Pusat Bertauliah JPK Malaysia (FEMAC) mengadakan lawatan enam hari ke Chengdu, China, bermula 13 hingga 19 Mei ini.

Lawatan berkenaan merupakan sebahagian daripada inisiatif Pertubuhan Kebangsaan Pekerja Berkemahiran (Belia Mahir), dengan kerjasama TANG International Education Group (China) bagi menyahut dan menyokong usaha kerajaan menubuhkan Malaysia-China Institute (MCI).

Setiausaha Agung Belia Mahir, Mohammad Rizan Hassan dalam kenyataan berkata, menerusi lawatan berkenaan kesemua institusi TVET tempatan akan menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan lima buah institusi TVET China.

Ia melibatkan Chengdu Industrial Vocational Technical College, Sichuan Vocational and Technical College of Communications, Chengdu Agricultural College, Sichuan Polytechnic University, Sichuan College of Architectural Technology.

"Bidang yang diterokai dalam jalinan kerjasama ini antaranya ialah telekomunikasi, pertanian moden, pembinaan, kecerdasan buatan (AI), internet of things (IOT), teknologi keretapi, solar, robotik dan mekanikal.

"Hasil lawatan ini dijangka menawarkan pandangan yang berharga untuk penggubal dasar, pendidik dan pihak berkepentingan industri yang ingin meningkatkan pembangunan tenaga kerja dan sistem pendidikan.

"Dengan mencontohi amalan terbaik China, kita boleh mengukuhkan program TVET di Malaysia dan menyediakan  individu dengan lebih baik untuk tuntutan tempat kerja moden," katanya dalam kenyataan tersebut pada Isnin.

Majlis pelepasan disempurnakan oleh Pengerusi Lembaga Penasihat MCI, yang juga Pengerusi Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA), Manndzri Nasib di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). 

Dalam kenyataan sama, Manndzri berkata  lawatan berkenaan penting dalam menggalakkan penglibatan institusi TVET swasta Malaysia dalam mengkaji bidang TVET di China, menerokai amalan inovatif, kejayaan serta cabaran yang dihadapi.

"Selain perkongsian industri dan kemudahan moden, China juga telah melaksanakan dasar untuk menggalakkan integrasi pendidikan akademik dan vokasional.

"Pendekatan bersepadu ini memastikan pelajar menerima pendidikan menyeluruh yang menggabungkan pengetahuan teori dengan kemahiran praktikal," ujar beliau.