SITUASI pendidikan sudah semakin berbeza.

Edisi tahunan ke-19 Times Higher Education (THE) World University Rankings yang diterbitkan pada 12 Oktober, menunjukkan trend perubahan di mana jumlah institusi pendidikan di Amerika Syarikat (AS) yang berada dalam kedudukan 100 terbaik dunia semakin berkurangan, manakala jumlah dari negara Asia semakin meningkat.

Pada 2018, AS mendominasi hampir separuh daripada 100 kedudukan teratas dalam ranking dunia, dengan 43 buah universiti. Dalam edisi terbaharu, hanya 34 institusi berjaya, dengan nama-nama besar seperti Kolej Dartmouth, Universiti Ohio State dan Michigan State kehilangan status 100 teratas mereka.

Sementara itu, jumlah institusi pendidikan di China dalam kedudukan 100 teratas telah meningkat daripada hanya dua pada 2018, kepada tujuh hari ini. Hong Kong mempunyai lima institusi, meningkat daripada hanya tiga pada 2018.

Korea Selatan mempunyai tiga universiti dalam kedudukan 100 teratas, meningkat daripada dua pada 2018. Singapura dan Jepun masing-masing mempunyai dua tempat.

Di Asia Barat, Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) menerajui apa yang dipanggil oleh sesetengah pihak sebagai kebangkitan baharu yang dipacu oleh inovasi dan penciptaan pengetahuan, disokong oleh pelaburan besar.

Universiti King Abdulaziz merupakan salah sebuah universiti yang menunjukkan peningkatan prestasi paling ketara, melonjak ke kedudukan ke-101 tahun ini, daripada ke-190 tahun lalu, malah negara itu juga negara yang paling meningkat dari segi skor purata kebangsaan.

Di UAE, daripada enam universiti UAE yang cemerlang, lima merekod peningkatan ketara, didahului oleh Universiti Emiriah Arab Bersatu dan Universiti Sharjah, kedua-duanya melonjak tahun ini ke dalam senarai 300 teratas dunia.

Kedudukan ranking dunia oleh THE telah menjadi barometer bagi melihat perubahan dalam inovasi global dan pengetahuan ekonomi, menyokong penggubalan dasar kerajaan dan keputusan strategik universiti, serta menyokong jutaan pelajar untuk memutuskan institusi paling dipercayai untuk melanjutkan pelajaran.

The World University Rankings adalah berdasarkan 13 metrik prestasi, meliputi misi teras universiti penyelidikan antarabangsa dengan mengambil kira aspek pengajaran, penyelidikan, pertukaran pengetahuan dan pandangan antarabangsa.

Edisi 2023 adalah berdasarkan analisis terhadap lebih 15.5 juta penerbitan penyelidikan, dan lebih 112 juta petikan daripada penerbitan, serta tinjauan lebih 40,000 ahli akademik di seluruh dunia tentang reputasi akademik antarabangsa setiap institusi, di samping data seperti dapatan dan demografi fakulti, termasuk pengambilan bakat antarabangsa dan kerjasama penyelidikan.

Jadi, patutkah keputusan terbaharu itu menjadi punca kebimbangan AS dan sekutu Baratnya dalam dunia yang semakin terpolarisasi?

Tidak, kata Simon Marginson, profesor pendidikan tinggi di Universiti Oxford. Ini kerana terdapat lebih banyak universiti yang cemerlang dan persaingan adalah baik untuk semua pihak.

"Tiada bukti bahawa penyelidikan di AS semakin lemah dalam erti kata yang mutlak," kata Marginson kepada THE.

Bagaiamanapun, dunia secara keseluruhannya tidak mendapat manfaat sepenuhnya daripada peningkatan kecemerlangan penyelidikan global, kerana sistem semakin terkebelakang dalam arus nasionalisme dan perkongsian pengetahuan menyusut.

Ini susulan ketakutan dan kebimbangan berhubung peningkatan ketegangan geopolitik dan ketidakpercayaan.

Sebagai contoh, walaupun universiti di China menunjukkan kecemerlangan, markah mereka untuk kerjasama penyelidikan antarabangsa dan pembangunan bakat antarabangsa merosot.

"Adalah dikesali jika pertumbuhan warga asing yang bekerja dalam sektor pendidikan tinggi di China terhenti, kerana penglibatan itu baik untuk semua," kata Marginson kepada THE.

"Bagaimanapun, ia tidak mengejutkan, kerana kita kini berada dalam era konflik dalam geopolitik pendidikan tinggi," katanya lagi.