Kementerian Penerangan Arab Saudi melancarkan slogan "The World in the Heart of the Kingdom" (Dunia Di Hati Kerajaan) bersempena musim haji tahun ini.
Jurucakap dan Ketua Pengarah Pusat Komunikasi Kerajaan, Dr Abdullah Ahmed Al-Mughlout berkata pelancaran identiti dan slogan baharu itu adalah sebahagian daripada pelan strategik media secara menyeluruh kementerian berkenaan bagi menghadapi keadaan musim haji kali ini.
"Kementerian ini akan menonjolkan pencapaian tamadun di dua masjid suci serta penyediaan perkhidmatan Rahman secara menyeluruh dan tersendiri bagi memenuhi tanggungjawab besar yang dipikul terhadap umat Islam dari seluruh dunia," katanya dalam kenyataan melalui aplikasi WhatsApp di sini, hari ini.
Beliau berkata identiti baharu itu adalah antara inisiatif disediakan Kementerian Penerangan dalam kerangka pelan Haji, yang diilhamkan daripada kebesaran erti masa serta kesucian tempat berkenaan, yang terserlah daripada kunjungan ke Rumah Allah.
Dr Abdullah berkata reka bentuk logo itu dicipta sekumpulan anak muda Saudi yang kreatif bagi mencerminkan beberapa makna, sambil mempamerkan pelaksanaan amalan mulia yang dituntut, di samping mercu tanda dan matlamat suci ibadah haji.
Menurut beliau, matlamat kementerian itu adalah untuk menyokong peranan agensi kerajaan sebagai sebahagian daripada usaha kementerian itu bagi mencapai objektif Wawasan 2030 Kerajaan Arab Saudi, mewujudkan penyelarasan dan integrasi antara agensi kerajaan dan mengukuhkan mesej yang disebarkan media agar seiring dengan proses transformasi negara.
Identiti baharu haji itu akan digunakan melalui platform digital dan laman sesawang, akhbar dan media serta disebar melalui mesej media, video, penerbitan dan laman sesawang tertentu bagi memperkenalkan insiaitif berkenaan serta aktivitinya.
Reka bentuk ringkas logo berkenaan mengandungi lapan makna tersembunyi yang mencerminkan beberapa tatacara pelaksanaan ibadah haji.
Ia mengandungi imej Kaabah, garisan separa bulatan di keliling bentuk empat persegi struktur itu serta perkataan "Haji" yang terdapat pada garisan berkenaan.
Logo itu juga mengandungi arah qiblat, Jam Besar Makkah serta menunjukkan kedudukan Makkah di tengah-tengah dunia.
Bahagian atas logo berkenaan, yang kelihatan seperti isyarat penerimaan rangkaian komunikasi dan pokok palma, yang merupakan antara ikon negara ini serta mencerminkan perkhidmatan perubatan dan budaya negara Arab Saudi, dipamer pada garisan lengkung pada logo itu. -- Bernama
Bernama
Sat Jul 28 2018
Pelancaran identiti dan slogan baharu adalah sebahagian daripada pelan strategik media secara menyeluruh kementerian berkenaan bagi menghadapi keadaan musim haji kali ini. - REUTERS/Fail
Jurang antara generasi perlu difahami oleh ibubapa dan anak-anak
"Generation gap" perlu difahami oleh ibubapa dan anak-anak untuk memastikan institusi yang kekal utuh, tegas Dr. Wan Azizah tentang hubungan keluarga. Beliau menegaskan bahawa anak-anak perlu dilindungi dari sebarang bentuk penderaan, pengabaian atau penganiayaan.
#AWANInews
#AWANInews
Anak-anak teras kekuatan saya ketika PMX dipenjara - Wan Azizah
Dr. Wan Azizah berkongsi tentang teras kekuatan beliau ketika diuji adalah anak-anak. Beliau menambah bahawa, ketika suaminya dipenjara, beliau mempersoalkan diri sendiri "apakah saya berupaya?". Namun, anak-anaklah yang memberi kekuatan untuk beliau demi masa depan mereka. Beliau menegaskan betapa pentingnya didikan dan perhatian ibubapa terhadap anak-anak.
#AWANInews
#AWANInews
"Jangan takut untuk bermimpi besar, dunia ini adalah milik anda" - Nancy
Menteri KPWKM, Nancy Shukri menyatakan kepentingan komuniti dalam menjaga keselamatan kanak-kanak dan menjadi mata dan telinga dengan segera membantu melaporkan kes yang melibatkan mereka kepada pihak berkuasa. Beliau juga menyeru sektor swasta untuk terus menyokong melalui program 'CSR' untuk kanak-kanak yang memerlukan bantuan.
#AWANInews
#AWANInews
"Anak-anak yang hadir, hari ini adalah hari anda" - Nancy Shukri
Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Nancy Shukri memberikan ucapan sempena Sambutan Hari Kanak-kanak Kebangsaan 2024. Tema "Dengarlah Suara Kami" adalah selari dengan tema diperingkat antarabangsa iaitu "Listen to the future". Beliau juga memberi penekanan bahawa pandangan dan harapan kanak-kanak wajar diambil kira dalam perancangan dasar, pendidikan dan pembangunan negara.
#AWANInews
#AWANInews
AWANI Ringkas: China lanjut pengecualian visa pelancong rakyat Malaysia 30 hari
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas.
Polis buru lelaki curi jam tangan Rolex di Subang Jaya
Jam Rolex Datejust 36 Oyster-Steel and Yellow Gold jam dicuri individu yang menyamar sebagai pelanggan semasa kedai berkenaan sedang dibuka.
myBarber tampil merevolusikan perkhidmatan penjagaan rambut, lebih fleksibiliti kepada pelanggan
Dengan hanya beberapa klik, pelanggan boleh menempah temu janji untuk potongan rambut atau perkhidmatan grooming lain.
Penjawat awam Kedah terima bantuan khas kewangan RM2,000 - Sanusi
Kerajaan Kedah mengumumkan pemberian bantuan khas kewangan berjumlah RM2,000 kepada 5,376 penjawat awam di negeri ini.
Tawar khidmat seks RM60 di Jalan Pudu, lapan ditahan polis
Kebanyakan pelanggan warga tempatan dan warganegara asing dengan purata langganan seorang pelacur lima hingga 10 orang.
Polis buru lelaki curi jam tangan berjenama di Subang Jaya
Polis sedang menjalankan siasatan berhubung kecurian jam tangan jenama Rolex di sebuah kedai barangan berjenama di Subang Jaya Selangor.
Menurut Ketua Polis Daerah Subang Jaya ACP Wan Azlan Wan Mamat dalam satu kenyataan, kejadian berlaku sekitar jam 10:40 pagi pada Sabtu.
Menurut Ketua Polis Daerah Subang Jaya ACP Wan Azlan Wan Mamat dalam satu kenyataan, kejadian berlaku sekitar jam 10:40 pagi pada Sabtu.
Kementerian Penerangan Saudi lancar slogan musim haji 2018
Kementerian Penerangan Arab Saudi melancarkan slogan "The World in the Heart of the Kingdom" (Dunia Di Hati Kerajaan) bersempena musim haji tahun ini.