Tesco Stores (M) Sdn Bhd bekerjasama dengan penyedia perkhidmatan runcit dalam talian, HappyFresh Malaysia untuk menghantar produknya dalam tempoh satu jam atau pada mana-mana slot satu jam yang diminta pelanggan.

Ketua Pegawai Eksekutif Tesco Malaysia Paul Ritchie berkata memandangkan membeli-belah dalam talian berkembang maju, perkhidmatan itu akan menjadi pilihan yang lebih mudah selain perkhidmatan penghantaran yang sedia ada.

"Semua produk, yang dijual melalui HappyFresh, ditawarkan pada harga sama seperti produk di dalam kedai, termasuk yang diskaun.

"Produk segar, tenusu dan sejuk beku antara 12,000 produk yang ditawarkan dalam perkhidmatan (dalam talian)," katanya pada sidang media pada pelancaran kerjasama Tesco dan HappyFresh di sini pada Rabu.

Ritchie berkata fasa percubaan telah dilaksanakan sejak enam bulan lepas, memberi perkhidmatan kepada 2,500 pelanggan di lima pasar raya Tesco, iaitu di Mutiara Damansara, Ampang, Cheras, Puchong dan Shah Alam.

Sementara itu, Pengarah Urusan HappyFresh Malaysia Opal Wu berkata kerjasama tersebut memperluaskan perkhidmatan syarikat itu dari Lembah Klang hingga Puchong dan Shah Alam.

"Ia telah meningkatkan asas pelanggan kami. Kami akan menumpukan untuk memperluaskan perkhidmatan ke pasar raya Tesco yang lain di Lembah Klang dan kami turut merancang untuk pergi ke Pulau Pinang dan Johor Bahru pada akhir tahun depan atau awal 2018.

"HappyFresh juga akan menumpukan kepada mengurangkan kos perkhidmatan kami, menawarkan program kesetiaan dan diskaun eksklusif kepada pelanggan, dan bekerjasama dengan jenama berbeza untuk memacu pertumbuhan," katanya.

Setakat ini, HappyFresh Malaysia mempunyai lebih 100 pembeli peribadi dan 'rider' beroperasi bagi lapan rakan kongsinya, termasuk Sam's Groceria, Jaya Grocers dan Jasons Food Hall. -- BERNAMA