Persatuan Ejen-Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA), mendakwa Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (MAVCOM) sebagai terlalu 'senyap' dalam menangani isu pemberian pampasan kepada pengguna yang terkesan akibat wabak COVID-19 ketika ini.
"Kami kecewa dengan sikap 'sepi' dari pihak berkuasa, termasuk Kementerian Pengangkutan (MOT) dan MAVCOM terhadap isu pampasan oleh syarikat-syarikat penerbangan di Malaysia," kata Naib Presiden Pengangkutan Udara MATTA, Shazli Affuat menerusi satu kenyataan hari ini.
Isu itu timbul kerana MATTA berpendapat syarikat-syarikat penerbangan terbabit sewajarnya membuat pampasan, dan pembayaran pulangan kesemua kos penerbangan secara tunai kepada para pelancong atau pelanggan yang terkesan.
"Ini adalah isu prinsip. Memulangkan kembali wang pelancong harus dilakukan kerana ia disebabkan oleh 'hal-hal luar biasa'," menurut kenyataan itu lagi.
Selain itu MATTA berkata, isu pampasan tunai, dan bukannya pemberian Nota Kredit seharusnya mendapat perhatian utama syarikat-syarikat penerbangan di Malaysia.
"Syarikat penerbangan perlu membuat pampasan tunai kepada para pelancong dan para pengembara, dan bukannya pampasan melalui Nota Kredit. Ini kerana, sekiranya syarikat-syarikat ini menjadi muflis atau tidak mampu membayar liabiliti mereka, Nota-nota Kredit ini sudah tidak lagi berguna," kata Shazli.
"Sementara syarikat-syarikat penerbangan ini menerima bantuan kewangan menerusi 'bailout' untuk menyelamatkan diri mereka, mereka seharusnya membuat pampasan tunai (kepada pelanggan mereka) sekiranya mereka ingin mengembalikan keyakinan orang ramai," tambah beliau.
MAVCOM Bersuara
Susulan isu pembayaran pampasan yang dibangkitkan oleh MATTA itu, Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (MAVCOM) tampil dengan kenyataan menyangkal hujah yang dikemukakan oleh persatuan itu.
Menurut MAVCOM, syarikat-syarikat penerbangan ketika ini memerlukan masa yang lebih lama untuk memberi respon kepada pelanggan mereka.
"Menurut Kod Perlindungan Pengguna Penerbangan Malaysia 2016 (MACPC), mana-mana syarikat penerbangan seharusnya menyelesaikan aduan pelanggan dan membayar pampasan kepada pelanggan dalam tempoh 30 hari dari tempoh resit dikeluarkan," kata MAVCOM.
"Disebabkan situasi genting yang sedang dihadapi oleh semua pihak sekarang, MAVCOM memberi kelonggaran sementara kepada syarikat penerbangan, dalam usaha kami untuk memberikan masa kepada industri ini memperbaiki keadaan, dan memberikan masa kepada pemain industri ini untuk memberi respon dan membuat pampasan kepada pelanggan mereka," tambah MAVCOM lagi.
Ibrahim Sani
Wed Apr 08 2020
Menurut MAVCOM, syarikat-syarikat penerbangan memerlukan masa yang lebih lama untuk memberi respon kepada pelanggan mereka.
Pilihan raya UK: Parti Buruh diunjur menang besar
Tinjauan pendapat ketika ini mengunjurkan Parti Buruh meraih 410 kerusi diikuti Konservatif 131, Liberal Demokrat (61) dan Reform UK (13).
PRK Sungai Bakap: Fadhlina tulis warkah, rayu undi calon PH
Orang sebaik dan cerdik seperti Joohari wajar mendapat tempat untuk menjadi pemimpin di Pulau Pinang, kata Fadhlina.
Pas gesa pemantau SPR turunkan papan iklan PH di Sungai Bakap - Tuan Ibrahim
Tuan Ibrahim berkata, papan iklan yang dibentangkan PH didakwa menunjukkan maksud ayat dalam bahasa Cina tidak sama dengan bahasa Melayu.
PM Anwar lawat Rozaid di Hospital Serdang
Anwar mendoakan agar Rozaid diberi kesembuhan sesegera mungkin.
KPM komited teruskan pembinaan SJKT Sungai Bakap
Projek itu dalam proses untuk diangkat semula termasuk mengemas kini kertas-kertas dokumentasi di peringkat Jabatan Pendidikan Negeri.
AUG 2024: Kem olahraga capai sasaran 10 pingat emas
Azeem Fahmi sekali lagi cemerlang mengungguli acara 200 meter dengan catatan masa 21.15 saat.
Melaka tingkatkan penganjuran program advokasi, kurangkan isu sosial pelajar sekolah
Program Advokasi Kanak-Kanak dengan kerjasama JKM Melaka dianjur bagi mendidik ibu bapa dan pelajar tentang isu semasa melibatkan generasi muda.
Fungsi JKDM tidak bertindih dengan JPKK, JPKKP
JPKK dan JPKKP berperanan mengurus dan mentadbir sesuatu kampung manakala JKDM bertindak menyelaras program sosioekonomi dan keusahawanan.
Pelanggan digesa terus berwaspada terhadap penipuan digital - ABM
ABM memberi amaran bahawa penipu biasanya menggunakan taktik 'kejuruteraan sosial' untuk memanipulasi pengguna.
Malaysia, Thailand sasar dagangan dua hala cecah AS$30 bilion menjelang 2027
Harapan itu disuarakan susulan berlangsungnya Mesyuarat Jawatankuasa Bersama Malaysia-Thailand (JTC) kali ketiga di Kuala Lumpur, pada Khamis.
Kes bunuh bekas isteri: Warga Amerika Syarikat terlepas tali gantung
Mahkamah memutuskan perayu tidak mempunyai niat untuk membunuh bekas isterinya.
Bukan 'Datuk' yang saya buru - Pandelela
Gelaran Datuk tiada dalam buruan ratu terjun negara, Pandelela Rinong.
Bekas pengurus besar PPNT didenda RM5,000 kemuka resit palsu
Che Sa'adon didakwa menggunakan resit bertarikh 17 Sept 2016 bagi pembelian ikan kerapu hibrid berjumlah RM600 di pejabat PPNT pada Sept 2016.
RM6 bilion diperlukan bagi program restorasi hutan terosot - Muhyiddin
Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan bahawa kerajaan amat serius dalam melaksanakan program restorasi hutan terosot di seluruh negara.
MAVCOM terima 1,403 tuntutan bayaran balik berkaitan COVID daripada pengguna
MAVCOM menerima 1,403 permintaan bayaran balik berkaitan dengan COVID-19 daripada pengguna pada separuh kedua 2020.
"Gunung tinggi sanggup aku daki..", padahal lelaki ini menipu pernah takluk Gunung Everest
Ia selepas satu siasatan dilakukan bagi menentukan kebenaran sama ada mereka benar-benar mendaki gunung tersebut.
Pilihan Raya Sarawak mungkin tahun depan - Dr Sim
Mengadakan pilihan raya ketika kes COVID-19 masih meningkat hanya akan membahayakan nyawa rakyat Sarawak
Taman tema didenda lebih RM10 juta, sebabkan kematian empat pengunjung
Dreamworld didenda RM10.4 juta susulan kematian empat pengunjung yang semasa melakukan aktiviti air Thunder River Rapids pada 2016.
Rosmah 'biaya' cybertroopers RM100,000 sebulan, pantau berita negatif termasuk isu beg tangan mahal
Datuk Rizal Mansor mendedahkan kepada Mahkamah Tinggi bahawa isteri bekas Perdana Menteri itu mengarahkannya menubuhkan satu pasukan cybertroopers.
Ciapan terakhir 'Black Panther', Chadwick Boseman cipta rekod 'likes' terbanyak dalam sejarah Twitter
Twitter mengesahkan ciapan terakhir dalam laman sosial rasmi Boseman itu mendapat likes paling banyak dalam sejarah Twitter.