KUALA LUMPUR: Lebih 20 subkontraktor yang terlibat dalam pembinaan Lebuhraya Bertingkat Damansara-Shah Alam (DASH) menuntut rundingan penyelesaian bagi mengutip bayaran tertunggak berjumlah RM100 juta yang terhutang kepada mereka secara kolektif daripada Prolintas.

Kenyataan yang dikeluarkan oleh firma undang-undang penyelesaian pertikaian Tetuan Thomas Philip, yang telah dilantik mewakili subkontraktor, berkata walaupun lebuh raya itu telah dibuka kepada orang ramai, banyak subkontraktor masih tidak dibayar atas kerja mereka.

“Walaupun lebuh raya DASH telah dibuka kepada orang ramai, ramai subkontraktor yang bekerja di lebuh raya itu masih tidak dibayar untuk caruman mereka.

"Subkontraktor DASH terus menghadapi kesusahan teruk yang memberi kesan kepada keluarga, pekerja, ejen dan pembekal mereka akibat kerja tidak bergaji,” kata Mathew Thomas Philip, pengasas dan rakan kongsi pengurusan firma guaman itu, menurut laporan The Edge semalam.

“Kami telah memulakan pelbagai mesyuarat dan cadangan penyelesaian bagi mendapatkan hutang tertunggak dengan harapan mencapai penyelesaian global untuk semua pihak terlibat. Walaupun banyak percubaan untuk rundingan, nasib subkontraktor masih tidak dapat diselesaikan dan tidak terjawab,” tambahnya.

Ini berikutan pertikaian antara Turnpike Synergy Sdn Bhd (anak syarikat milik penuh Prolintas) dan kontraktor utama lebuh raya DASH, Panzana Enterprise Sdn Bhd.

Pada Mac 2021, subkontraktor telah diarah berhenti kerja dan meninggalkan tapak tanpa sebarang notis, walaupun telah menyiapkan hampir 90% projek.

Sementara itu, Turnpike Synergy Sdn Bhd, sebuah lagi unit milik penuh Prolintas, merupakan kontraktor utama pembinaan lebuh raya itu yang menelan belanja RM4.2 bilion.

Panzana merupakan kontraktor pakej kerja yang telah ditamatkan perkhidmatannya pada 2021 oleh Turnpike Synergy selepas syarikat itu menghadapi pelbagai isu.

Salah seorang daripada mereka ialah Panzana telah mengeluarkan subkontrak beberapa bahagian kontraknya kepada Pembinaan Melima (M) Sdn Bhd. Tidak jelas apakah masalah yang dihadapi Panzana dengan pembinaan lebuh raya itu.

Pembinaan Melima kemudiannya telah membentuk konsortium dengan empat subkontraktor lain iaitu Tropical Engineering Sdn Bhd, Tropical Profile (M) Sdn Bhd, Pembinaan Thin Chai Sdn Bhd dan Prosper Apex Sdn Bhd.

“Masa yang hilang dan pendapatan yang hilang dalam tempoh dua tahun itu boleh dielakkan sekiranya Turnpike menguruskan projek itu dengan baik dan bekerjasama dengan Konsortium Melima untuk mengatasi sebarang kelemahan yang dihadapi oleh Panzana.

"Semasa kesusahan, subkontraktor masih mengalami kesan akibat pemberhentian kerja secara tiba-tiba dan tiada bayaran untuk kerja yang telah dilakukan,” kata Pengarah Urusan Pembinaan Melima Alex Toong.

Datuk Seri Mohamed Nazir Meraslam, pengarah urusan Pembinaan Mohamed Nazir Meraslam Sdn Bhd, yang syarikatnya merupakan salah satu subkontraktor untuk projek DASH, melahirkan kekecewaan dan kekecewaannya terhadap ketidakbayaran berterusan.

“Ketegangan kewangan yang berpanjangan ini telah menyebabkan tekanan dan ketidakpastian yang ketara kepada pekerja dan pihak berkepentingan. Komitmen kami terhadap projek ini tidak berbelah bahagi, namun kami dibiarkan menanggung beban kewangan dan kelewatan pembayaran yang tidak adil,” katanya. - DagangNews.com