KUALA LUMPUR: Industri perbankan bekerja rapat dengan pengawal selia dan agensi penguatkuasaan untuk mendapatkan sistem perbankan dan platform digital, meningkatkan langkah keselamatan mengikut modus operandi penipuan terkini.
Selain itu, mengenal pasti serta membekukan akaun perbankan yang dikaitkan dengan aktiviti penipuan (scammer) dan pemegang akaun keldai sebagai sebahagian daripada usaha berterusan untuk melindungi kesejahteraan kewangan pelanggan.
Persatuan Bank-Bank di Malaysia (ABM) dan Persatuan Perbankan Islam dan Institusi Kewangan Malaysia (AIBIM) pada Jumaat berkata sejak Julai 2023, industri perbankan telah melaksanakan lima langkah utama untuk terus mempertahankan diri daripada penipuan.
Ia termasuk menggantikan kata laluan satu kali (OTP) perkhidmatan pesanan ringkas (SMS) dengan kaedah pengesahan yang lebih selamat; mengetatkan peraturan pengesanan penipuan; melaksanakan tempoh bertenang untuk pendaftaran kali pertama akses perbankan dalam talian; membenarkan hanya satu peranti mudah alih atau peranti selamat untuk didaftarkan; dan mengaktifkan saluran aduan khusus selama 24 jam, tujuh hari seminggu untuk pelanggan, kata kedua-dua persatuan tersebut dalam satu kenyataan bersama yang dikeluarkan di sini.
Mereka juga mengulangi pendirian bahawa bank ahli di bawah dua persatuan itu tidak akan meminta maklumat pelanggan yang sensitif seperti nama pengguna dan kata laluan perbankan dalam talian, SMS OTP atau kod peruntukan jenis (TAC), nombor kad kredit/debit atau nombor nilai pengesahan kad (CVV) menerusi panggilan telefon.
Dalam senario tertentu seperti apabila mewujudkan kesahihan urus niaga yang mencurigakan atau tidak teratur, bank boleh menghubungi pelanggan untuk mendapatkan penjelasan, katanya.
"Semasa panggilan ini, bank boleh melakukan semakan pengesahan menggunakan maklumat peribadi separa seperti meminta empat digit terakhir kad pengenalan pendaftaran negara (NRIC) untuk memastikan identiti pelanggan.
"Langkah ini diambil untuk melindungi akaun pelanggan dan memastikan keselamatan maklumat kewangan," kata kenyataan itu.
Pelanggan yang mengesyaki scammer menyamar pegawai bank hendaklah menutup telefon serta-merta dan seterusnya menghubungi talian hotline perkhidmatan pelanggan rasmi bank, katanya.
Mereka yang telah menjadi mangsa penipuan harus segera menghubungi Pusat Tindak Balas Penipuan Nasional di 997 atau talian khidmat pelanggan 24/7 bank untuk mendapatkan bantuan.
Sementara itu, bagi mencari talian hotline perkhidmatan pelanggan bagi mana-mana bank dan mengetahui cara mengenal pasti taktik penipuan terkini, pelanggan boleh melayari www.JanganKenaScam.com.
Untuk segera menyahaktifkan akses perbankan dalam talian mereka atau menyekat kad kredit/debit yang terlibat dalam urus niaga penipuan, pelanggan juga boleh memilih untuk menggunakan ciri 'Kill Switch' melalui platform perbankan dalam talian atau aplikasi perbankan mudah alih.
-- BERNAMA
Bernama
Fri Apr 12 2024
Industri perbankan berusaha meningkatkan langkah keselamatan mengikut modus operandi penipuan terkini. - Gambar hiasan
Sudah tiba masa Institut Integriti Malaysia luaskan peranannya
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Fadillah Yusof Institut Integriti Malaysia (IIM) perlu memperkukuhkan kedudukannya sebagai pusat rujukan utama dalam soal integriti di peringkat nasional. #AWANInews
Polis Kelantan bakal guna dron canggih kekang jenayah rentas sempadan
Kegunaan dron dapat menangani masalah penyeludupan termasuk dadah, barang kawalan dan barang-barang tidak sah yang keluar masuk dari Kelantan.
Aksi tertunda Perak, JDT diubah ke Stadium Sultan Ibrahim
Perak telah diminta untuk menamakan venue alternatif, berikutan risiko keselamatan bagi perlawanan berprofil tinggi itu.
AWANI Ringkas: PM di Shanghai hadiri CIIE ke-7
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas.
Polis tumpaskan kegiatan seludup kasut, beg tangan bernilai lebih RM3 juta
Kasut pelbagai jenama seperti Nike dan Adidas serta 1,866 unit beg tangan dengan jenama seperti LV, Chanel, Coach yang disyaki diseludup dari Thailand ditemukan.
Perubahan skop kerja mungkin ada 'variation' dari segi harga - TPM
Timbalan Perdana Menteri menjelaskan bahawa sekiranya berlaku perubahan skop kerja yang terpaksa dibuat disebabkan kedudukan tanah di tapak pembinaan tidak sesuai, ianya mungkin akan memberi kesan kepada kos. Beliau menambah bahawa sekiranya itu berlaku, permohonan peruntukan tambahan akan dibuat kepada Kementerian Ekonomi.
#SisiTVParlimen #AWANInews #DewanRakyat
#SisiTVParlimen #AWANInews #DewanRakyat
Teknologi AI dan 'big data' memang sudah terangkum dalam JPS - TPM
Ahli Parlimen Pengkalan Chepa bertanyakan soalan tambahan berkenaan apakah persediaan kerajaan dalam mengaplikasikan teknologi AI dan data raya dalam mengatasi masalah banjir? Timbalan Perdana Menteri memberi jawapan bahawa kedua-dua teknologi ini sememangnya terangkum dalam perancangan dan pelaksanaan oleh JPS termasuk membangunkan 'forecast operation system'.
#SisiTVParlimen #AWANInews #DewanRakyat
#SisiTVParlimen #AWANInews #DewanRakyat
Proses pengambilan tanah dan pengalihan utiliti punca kelewatan projek
Timbalan Perdana Menteri dan juga selaku Menteri Peralihan Tenaga dan Transformasi Air menjawab bagi permasalahan kelewatan projek tebatan banjir yang ditanyakan oleh Ahli Parlimen Pengkalan Chepa. Beliau memberi jawapan bahawa punca utama bagi kelewatan beberapa projek RTB adalah kerana proses pengambilan tanah yang lewat disebabkan keadaan tanah di tapak projek tidak bersesuaian.
BRICS: Malaysia komited majukan hubungan ekonomi, perdagangan demi kesejahteraan bersama
Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata prinsip "Masa Depan Bersama" yang dipromosikan oleh China dan diterima baik oleh banyak negara termasuk Asia dan Selatan Global, antara sebab utama Malaysia bersetuju untuk menyertai BRICS.
BRICS: Malaysia komited majukan hubungan ekonomi, perdagangan demi kesejahteraan bersama
"Kita mesti membina komuniti dengan masa depan bersama, untuk menegakkan keamanan dan keselamatan global."
Malaysia, Indonesia perintis inovasi kewangan awam Islam
Malaysia dan Indonesia diiktiraf sebagai perintis dalam membangunkan instrumen kewangan awam Islam dalam dasar fiskal.
RHB tingkatkan sasaran perkhidmatan kewangan mampan kepada RM50 bilion menjelang 2026
RHB tingkatkan sasaran perkhidmatan kewangan mampan 2026 kepada RM50 bilion berbanding RM20 bilion sebelum ini berikutan pencapaian kukuh setakat ini.
Industri perbankan bekerjasama dengan pengawal selia, agensi untuk tingkatkan keselamatan pelanggan
Industri perbankan berusaha meningkatkan langkah keselamatan mengikut modus operandi penipuan terkini.
Kumpulan Maybank umum pelantikan barisan pengurusan tertinggi
Kumpulan Maybank mengumumkan beberapa pelantikan dalam barisan pengurusan tertingginya yang bertujuan memacu pertumbuhan dan membuka sepenuhnya potensi perbankan itu.
Industri perbankan perlu kekal berdaya saing - PM Anwar
Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menjelaskan pada era pasca normal, pengurusan institusi kewangan perlu berdepan cabaran yang sangat pantas.
CBP buka cawangan ke-31 di Miri, beberapa lagi di Sabah dan Terengganu pada suku pertama 2024
Pembukaan cawangan Sarawak adalah untuk memenuhi keperluan masyarakat setempat seiring dengan perancangan strategik CBP.
Kadar antara bank jangka pendek ditutup stabil
Mudah tunai dalam sistem konvensional merosot sedikit kepada RM37.72 bilion daripada RM37.89 bilion pada pagi ini.
Bank Islam lancar Kad Debit-i Visa Be U
Kad Debit-i Visa Be U menyediakan transaksi yang cepat, selamat dan tanpa sentuhan di mana-mana pedagang Visa di seluruh dunia.
Industri kewangan, perbankan akan membincangkan transisi yang adil bagi ekonomi hijau
Tengku Zafrul akan menyampaikan ucaptama bagi acara itu, manakala Nik Nazmi akan menyampaikan ucapan khas menteri.
Ringgit ditutup rendah berbanding dolar AS ekoran kurangnya pemangkin
Pada 6 petang, mata wang tempatan jatuh kepada 4.4185/4225 berbanding dolar AS daripada kadar 4.4155/4210 pada penutup Rabu.