KUALA LUMPUR: Brahim’s Food Services Sdn Bhd (BFS) berjaya membuktikan kecemerlangan dalam penyediaan makanan halal dalam syarikat penerbangan terbaik dunia.

Sebagai dapur halal dalam penerbangan terbesar di rantau ini, BFS telah mendapat tempat sebagai penyedia utama perkhidmatan dalam penerbangan kepada 35 syarikat penerbangan antarabangsa termasuk tujuh syarikat penerbangan terkemuka dunia.

Ketua Pegawai Eksekutif Brahim’s Food Services, Mohd Fadhli Abdul Rahman berkata, tujuh daripada syarikat penerbangan tersebut disediakan oleh BFS iaitu Qatar Airways, Emirates, ANA All Nippon Airways, Cathay Pacific Airways, Japan Airlines, Turkish Airlines dan EVA Air yang beroperasi di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.

Dalam masa sama, BFS yang merupakan anak syarikat Brahim’s Holdings Berhad (BHB) mencatatkan keuntungan kira-kira RM12 juta untuk tahun kewangan berakhir 2023, meskipun menghadapi cabaran, termasuk kehilangan perniagaan Malaysian Airlines (MAS).

Menurut Pengerusi Eksekutif Brahim’s Holdings Berhad, Datuk Seri Ibrahim Ahmad, ini dilaporkan semasa AGM BHB pada Jumaat.

“Kejayaan kewangan ini menunjukkan ketahanan dan model perniagaan yang kukuh dalam kumpulan syarikat Brahim’s," katanya.

Menurut beliau, reputasi BFS sebagai penyedia makanan halal dalam penerbangan terbesar di rantau ini adalah wajar, dengan dapur canggihnya yang meliputi kira-kira 60,000 meter persegi.

Kemudahan besar ini, yang dikendalikan oleh lebih 550 pekerja berdedikasi, beroperasi sepanjang masa, mampu menghasilkan sehingga 60,000 hidangan setiap hari, mengikut standard halal dan juga memastikan kualiti dan keselamatan tertinggi dalam penyediaan makanan, menjadikan BFS nama yang dipercayai dalam industri ini.

BFS telah mendapat tempat sebagai penyedia utama perkhidmatan dalam penerbangan kepada 35 syarikat penerbangan antarabangsa termasuk tujuh syarikat penerbangan terkemuka dunia.

Melangkah ke hadapan, BFS akan memperluaskan ufuknya, membina pelanggan baharu dan berpotensi sambil mengekalkan nilai teras integriti, inovasi dan kepuasan pelanggan.