AmBank Group akan membelanjakan kira-kira RM600 juta untuk menyusun semula hala tuju jenamanya termasuk menjenamakan semula cawangan dan perkhidmatannya.

Bank itu, yang memulakan penjenamaan semula pada 1 April tahun ini, akan juga membelanjakan sejumlah RM10 juta daripada peruntukannya untuk memperkenal penyusunan semula itu kepada orang ramai.

Pengerusinya, Tan Sri Azman Hashim, berkata sebagai satu daripada kumpulan perbankan terbesar di Malaysia, AmBank sedar bahawa pasaran perkhidmatan kewangan negara ini berevolusi dengan pesat, dan pelanggan-pelanggan kini jauh lebih canggih.

"Segala yang kami lakukan sekarang membawa kami selangkah lebih hampir untuk mencapai visi kumpulan untuk menjadi kumpulan penyelesaian kewangan pilihan, pelbagai dan yang terhubung di peringkat antarabangsa.

"Kami berbangga dapat membangunkan masa depan rakyat Malaysia bersama kami," katanya pada satu sidang akhbar selepas pelancaran Penyusunan Semula Kedudukan Jenama AmBank di sini Khamis.

Azman berkata AmBank berkedudukan unik yang membuatkannya menonjol dalam dunia yang sentiasa sibuk dan berubah-ubah.

Menurut Azman, bank itu berbangga menjadi kumpulan penyelesaian kewangan moden Malaysia.

Beliau juga berkata jenama sekarang adalah kontemporari dan relevan, yang mencerminkan budaya Malaysia hari ini.

Kempen penjenamaan semua itu akan menghasilkan visi baharu dengan konsep serta wajah dan semangat yang kreatif yang akan menyampaikan penawaran universal melalui semua saluran media, kata beliau.

"Warna logo dan ikon kami mempunyai nilai yang kukuh dan positif, dan boleh dikenali dengan serta merta," kata Azman sambil menambah bahawa penyusunan semula kedudukan ini akan membantu bank itu memperlihatkan evolusinya dan meningkatkan persepsi pelanggan terhadap Kumpulan AmBank.

AmBank juga memperkenalkan tagline baharu bagi bank itu iaitu "Your bank. Malaysia's Bank. AmBank (Bank Anda. Bank Malaysia. Ambank)".