MATTA sasar lebih pelancong dari India dan Sri Lanka

Bernama
November 28, 2016 18:11 MYT
Naib Presiden (inbound) MATTA Datuk Tan Kok Liang berkata misi itu dianjurkan MATTA selaras dengan kejayaan misi jualan di bandar Selatan India seperti Bangalore dan Chennai pada Ogos lepas. - astro AWANI
Persatuan Ejen-ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) memulakan misi penjualan di Kochi, India, Rabu ini.
Naib Presiden (inbound) MATTA Datuk Tan Kok Liang berkata misi itu dianjurkan MATTA selaras dengan kejayaan misi jualan di bandar Selatan India seperti Bangalore dan Chennai pada Ogos lepas.
"Misi jualan dan pencarian maklumat kali ini termasuk Colombo, memandangkan jumlah pelawat dari Sri Lanka telah menurun daripada 32,089 orang bagi tempoh lapan bulan pertama tahun lepas kepada 19,004 tahun ini, penurunan sebanyak 40.8 peratus.
"Peratusan penurunan pengunjung dari India dalam tempoh yang sama berkurang sebanyak 6.7 peratus, daripada 483,841 orang kepada 451,295," kata beliau dalam kenyataan, di sini hari ini.
Tan berkata pihaknya maklum bahawa warga India dan Sri Lanka lebih cenderung untuk berkunjung ke negara lain yang lebih mengalu-alukan kedatangan mereka, memandangkan mereka berdepan halangan ketika merancang untuk melawat Malaysia.
"Ejen pelancongan di India mengadu bahawa ejen visa mengenakan caj sebanyak 5,000 rupee (RM325.38) untuk pemprosesan visa, di samping bayaran 1,000 rupee (RM65.08) bagi visa Malaysia.
"Bayaran 3,000 rupee (RM195.21) dikenakan bagi mereka yang memohon e-Visa secara dalam talian, tetapi kadar penolakan yang tinggi memaksa mereka untuk memohon secara manual," katanya.
Tambahan pula, kata Tan, permohonan e-Visa bersama boleh menyebabkan sesetengah anggota atau kumpulan insentif pelancongan diluluskan manakala yang lain ditolak.
"Daripada membayar lebih untuk mendapatkan visa Malaysia atau berdepan kesulitan yang tidak perlu, banyak pelancong memilih untuk mengunjungi negara lain untuk bercuti atau menghadiri MICE (Mesyuarat, Insentif, Persidangan, dan Pameran), menidakkan usaha yang dilakukan oleh Tourism Malaysia," katanya.
Misi jualan ke Kochi dan Colombo sekali lagi disokong oleh Tourism Malaysia, memandangkan operasi pejabatnya di Selatan India turut meliputi Sri Lanka. - BERNAMA
#India #kok liang #MATTA #Sri Lanka
;