'Ice Bucket Challenge' bantu kesan gen baharu penyakit ALS
Madiha Abdullah
Ogos 2, 2016 17:08 MYT
Ogos 2, 2016 17:08 MYT
DUA tahun lalu, kempen Cabaran Ice Bucket atau Ice Bucket Challenge mendominasi media sosial, dengan penyertaan daripada pelbagai lapisan masyarakat, termasuk selebriti.
Semua itu nyata tidak sia-sia, apabila dana yang diterima daripada kempen itu digunakan untuk menampung kos satu kajian yang dijangka memberi jawapan kepada banyak persoalan tentang penyakit ALS.
Minggu lalu, The ALS Association yang berpangkalan di Washington, Amerika Syarikat, mengumumkan kempen berkenaan berjaya mengutip dana yang cukup untuk membantu mengesan gen yang menjadi penyumbang utama kepada penyakit itu.
Kempen Ice Bucket Challenge pada tahun 2014 berjaya menarik perhatian netizen, dengan lebih 17 juta video dimuat naik ke pelbagai platform laman sosial, di mana peserta menerima cabaran untuk 'dimandikan' dengan sebaldi ais.
Ia sebahagian daripada kempen kesedaran terhadap penyakit Amyotrophic Lateral Sclerosis atau ALS, iaitu sejenis penyakit di mana fungsi sistem saraf merosot sekaligus mengganggu sistem saraf tunjang.