Tragedi kren SUKE: Punca kejadian masih dalam siasatan - CIDB
Hasimi Muhamad
Mac 24, 2021 19:10 MYT
Mac 24, 2021 19:10 MYT
KUALA LUMPUR: Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB) bersama beberapa agensi penguatkuasa masih lagi menjalankan siasatan bagi mengenalpasti punca kren gantri terjatuh dalam projek pembinaan Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE) di Persiaran Alam Damai pada Isnin.
Ketua Eksekutif CIDB, Datuk Ir Ahmad ‘Asri Abdul Hamid berkata pihaknya menjalankan siasatan di bawah Akta Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (Akta 520).
Tegas beliau, kontraktor yang didapati gagal memenuhi tanggungjawab untuk memastikan keselamatan semasa atau selepas pembinaan, dan menyebabkan kematian, mereka boleh didenda tidak lebih dari RM500,000 atau dipenjara tidak melebihi dua tahun, atau kedua-duanya sekali.
"Setiap kontraktor perlu menjalankan tanggungjawab untuk memastikan keselamatan bangunan dan kerja-kerja pembinaan, sama ada semasa atau selepas pembinaan.
"Pihak-pihak yang mempunyai hak dan kuasa untuk mengendalikan tapak binaan turut mempunyai tanggungjawab untuk memastikan tapak pembinaan adalah selamat di bawah Akta tersebut," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Mengulas lanjut, beliau berkata CIDB mempunyai hak untuk memberhentikan kerja-kerja pembinaan serta-merta bagi melaksanakan pemeriksaan di tapak pembinaan dengan kos kontraktor.
CIDB juga, katanya boleh mengeluarkan arahan untuk menjalankan kerja-kerja pembinaan yang ditetapkan dan merobohkan bangunan yang rosak atau mana-mana bahagian yang rosak pada bangunan atau infrastruktur.
Sejak pindaan Akta 520 dikuatkuasa pada akhir 2016, Ahmad 'Asri berkata sebanyak 628 kontraktor telah dikenakan tindakan termasuk penggantungan, pembatalan atau penarikan semula pendaftaran.
Manakala 312 pengarah syarikat telah disenarai hitam atas pelbagai kesalahan.
Selain CIDB, siasatan berhubung insiden tersebut turut dijalankan Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).
JKKP menyiasat di bawah peruntukan Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 (Akta 514) sementara DBKL menggunakan peruntukan Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974 (Akta 133) dan lain-lain undang-undang serta peraturan yang berkaitan.
Terdahulu, tiga warga China dikenali sebagai Ding Kunfu, Jiang Jinboa dan Mu Tong Zheng disahkan maut dalam kejadian tersebut.
Ding dan Jiang maut selepas terjatuh dari ketinggian 36.6 meter ketika menyelenggara landasan berkenaan.
Pemandu kereta Bezza, Low Zy Jing pula cedera parah akibat dihempap struktur kren berkenaan semasa melalui kawasan tersebut, sementara dua lagi individu terselamat.