Tragedi Double Six: Sabah Air beroperasi tanpa kelulusan - Laporan Australia

Nailah Huda
April 26, 2023 19:24 MYT
Menurut laporan tribunal oleh kerajaan Australia, manual operasi yang dikemukakan oleh Sabah Air pada 1975 tidak mendapat kelulusan oleh Jabatan Penerbangan Awam. - Gambar fail
KUALA LUMPUR: Sabah Air, syarikat pengendali pesawat Nomad N-22B yang terhempas dalam tragedi Double Six pada 6 Jun 1975 didapati beroperasi secara tidak sah, menurut laporan tribunal Australia.
Kerajaan Australia pada Rabu mendedahkan laporan hasil siasatan oleh pasukan yang terdiri daripada pengeluar pesawat, Government Aircraft Factories (GAF) dan Jabatan Pengangkutan (DOT) Australia.
Menurut laporan itu, Sabah Air telah mengemukakan deraf manual pada penghujung 1975, namun tidak pernah mendapat kelulusan daripada Jabatan Penerbangan Awam (CAD) ketika itu.
“Sabah Air telah mengemukakan, seperti yang diwajibkan, kepada CAD deraf Manual Operasi … pada penghujung 1975.
“Ia tidak pernah diluluskan oleh CAD dan dalam hal ini, Sabah Air didapati beroperasi secara tidak sah,” menurut laporan itu.
Selain “pengoperasian lemah oleh Sabah Air”, siasatan itu juga mendapati terdapat kegagalan di pihak CAD untuk memenuhi sepenuhnya tanggungjawab sebagai pihak berkuasa tempatan.
Bagaimanapun, selari dengan dapatan dalam laporan yang dikeluarkan oleh Kerajaan Malaysia, siasatan oleh pihak Australia juga menunjukkan tiada unsur sabotaj, kebakaran atau letupan dalam tragedi itu, serta tiada bukti pesawat tersebut mengalami sebarang kerosakan.
“Pemeriksaan terperinci nahas pesawat oleh [R.] Williams menunjukkan tiada bukti berlaku kerosakan sebelum nahas atau kegagalan sebarang komponen atau struktur yang boleh menyebabkan pesawat terhempas,” memetik laporan itu.
Secara keseluruhannya, laporan itu menekankan kesilapan dalam membenarkan muatan pesawat melebihi had, khususnya di bahagian belakang pesawat.
“Pasukan siasatan kemalangan, GAF dan kakitangan DOT pulang ke Kuala Lumpur pada Isnin, 14 Jun untuk melengkapkan laporan awal bagi Menteri Persekutuan mengemukakannya kepada mesyuarat Kabinet pada Rabu, 16 Jun.
“Laporan ini tidak dikemukakan kepada kakitangan GAF, namun kandungannya dilihat dan sebahagian laporan itu menyatakan bahawa kemalangan berpunca daripada tindakan juruterbang membenarkan pesawat dimuatkan melebihi had CG [center of gravity] di ekor pesawat dan akibatnya hilang kawalan [pesawat] dan terhempas ketika hampir mendarat,” menurut laporan itu.
Dalam tragedi yang dikenali sebagai Double Six, sebuah pesawat ringan buatan Australia jenis Nomad N-22B kendalian Sabah Air yang berlepas dari Labuan terhempas di kawasan Sembulan ketika menghampiri Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu di Sabah.
Antara yang terkorban dalam nahas itu termasuk Ketua Menteri Sabah Tun Fuad Stephens; Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Sabah Datuk Peter Mojuntin; Menteri Perhubungan dan Kerja Raya Sabah Datuk Chong Thien Vun dan Menteri Kewangan Sabah Datuk Salleh Sulong.
#Tragedi Double Six #nahas Sabah Air #laporan tribunal Australia #Tun Fuad Stephens
;