TM diberi surat amaran akhir, diminta perbetul maklumat promosi

Bernama
September 25, 2020 04:56 MYT
TM diingatkan supaya memastikan pelanggan menikmati kualiti perkhidmatan seperti dalam pakej langganan.
Telekom Malaysia Berhad (TM) diberi Surat Amaran Akhir serta digesa membetulkan semua bahan promosi dan iklan di semua saluran, selain membuat pelan komunikasi untuk pelanggan terjejas berhubung isu perubahan kelajuan muat naik pakej Unifi 500Mbps.
Menurut Suruhanjaya Kominikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) dalam kenyataan pada Jumaat, amaran berkenaan bagi mematuhi Seksyen 1.2 Kod Amalan Am Pengguna (GCC) dan suruhanjaya itu juga memandang berat kelemahan kawalan dalaman di TM hingga mencetuskan kekeliruan itu.
"Seksyen itu menghendaki pemberi perkhidmatan memberi maklumat yang mencukupi, tepat, benar, terbaharu dan dalam bahasa yang mudah serta tanpa berselindung kepada pengguna.
"MCMC akan memastikan bahawa hak pelanggan yang terjejas oleh kekeliruan yang timbul akibat perubahan maklumat pakej Unifi 500Mbps ditangani secara adil oleh TM.
"MCMC berharap kejadian ini menjadi peringatan kepada semua syarikat pemberi perkhidmatan agar memastikan kepentingan pengguna terus menjadi asas kepada semua amalan perniagaan," menurut kenyataan itu.
BACA: TM mohon maaf atas kesulitan, perjelas isu pakej 500 Mbps
BACA: MCMC mulakan siasatan terhadap pakej Unifi TM
MCMC berkata kegagalan mematuhi arahan-arahan yang dikeluarkan boleh menyebabkan tindakan diambil di bawah Seksyen 242, Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, yang sabit kesalahan boleh didenda tidak lebih RM100,000 atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya.
MCMC juga mengingatkan syarikat telekomunikasi itu agar mengamalkan cara perniagaan beretika sepanjang masa dengan memastikan bahan iklan dan promosi adalah tepat.
TM turut diingatkan untuk memastikan pelanggan menikmati kualiti perkhidmatan seperti dalam pakej langganan dan memaklumkan pelanggan mengenai isu yang mungkin menyebabkan pengalaman penggunaan perkhidmatan mereka terganggu.
MCMC kini sedang menyemak semula GCC agar pemberi perkhidmatan lebih prihatin dalam amalan berkaitan pengguna sekali gus menambah baik perlindungan terhadap pengguna.
-- BERNAMA
#500Mbps #amalan perniagaan #GCC #hak pelanggan #iklan #kawalan dalaman #kelajuan muat naik #kelemahan #keliru #maklumat #MCMC #pakej Unifi #promosi #SKMM #Surat Amaran Akhir #syarikat pemberi perkhidmatan #Telekom Malaysia Berhad #terjejas #TM
;