Subsidi diesel: Guna data pendaftaran kenderaan milik B40, M40 antara cadangan MCW
Hasimi Muhamad
Mei 22, 2024 11:48 MYT
Mei 22, 2024 11:48 MYT
KUALA LUMPUR: Kerajaan disarankan menggunakan data pendaftaran kenderaan untuk memastikan hanya kenderaan yang dimiliki kumpulan sasar B40 dan M40, menikmati manfaat daripada pelaksanaan penyasaran subsidi diesel.
Menurut Pemerhati Rasuah Malaysia (MCW), langkah tersebut wajar dilakukan selain menggunakan data daripada Pangkalan Data Utama (PADU), dengan pangkalan data berkenaan dikemaskini secara berkala serta diselaraskan dengan agensi-agensi berkaitan.
Selain itu, pertubuhan tersebut mencadangkan agar menggunakan MyKad atau ID kebangsaan untuk memastikan pemilik yang layak sahaja dapat membeli diesel bersubsidi.
"Ini boleh dilakukan dengan menghubungkan pembelian diesel bersubsidi dengan sistem pengenalan digital.
"Dalam masa sama, penggunaan teknologi dan digitalisasi. Implementasi sistem pemantauan berpusat untuk mengawasi penjualan dan penggunaan diesel bersubsidi. Teknologi seperti 'blockchain' boleh digunakan untuk mencatat dan mengesahkan transaksi supaya tiada manipulasi," katanya dalam kenyataan pada Rabu.
MCW berkata demikian sebagai maklum balas kepada kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Perutusan Negara pada malam tadi, bahawa Jemaah Menteri bersetuju menyelaraskan pemberian subsidi diesel membabitkan pengguna di Semenanjung Malaysia.
Usaha penyasaran subsidi diesel dijangka dapat memberi penjimatan kepada kerajaan sekitar RM4 bilion setahun.
Mengulas lanjut, MCW berkata aplikasi mudah alih juga boleh dibangunkan untuk pengguna mendaftar dan mengesan penggunaan diesel bersubsidi.
Menerusi aplikasi tersebut, para pengguna katanya boleh memberi maklum balas dan laporan langsung kepada pihak berkuasa.
Dalam masa sama, mereka mencadangkan agar kerjasama dengan peruncit dijalankan dengan memberikan latihan tentang cara mengenal pasti pelanggan yang layak dan memastikan mereka mematuhi peraturan subsidi.
"Audit dan pemeriksaan berkala di stesen minyak dan tempat jualan diesel untuk memastikan tiada penyalahgunaan. Penguatkuasaan undang-undang yang tegas terhadap sebarang ketidakpatuhan perlu dilaksanakan.
"Kerajaan juga perlu menyediakan saluran aduan khas untuk masyarakat melaporkan sebarang ketirisan atau penyelewengan dalam penyaluran subsidi," tambah MCW.
Dalam masa sama, MCW berpandangan kerajaan perlu melaksanakan kempen kesedaran untuk menguar-uarkan kepada golongan sasaran tentang hak mereka dan cara mendapatkan subsidi diesel.
Inisiatif berkenaan, jelas MCW dijangka mampu mengurangkan peluang untuk manipulasi dan penyelewengan oleh pihak ketiga, selain mencadangkan agar pendaftaran PADU dibuka semula.
"Melalui pendekatan ini, baru lah rakyat dapat diyakini bahawa subsidi diesel disalurkan dengan betul kepada mereka yang benar-benar memerlukan, dan mengurangkan kemungkinan ketirisan yang boleh menjejaskan keberkesanan program tersebut," katanya.