SJKC: Kelebihan atau kekurangan? Cabaran besar murid bukan Cina
Astro Awani
Jun 9, 2024 08:00 MYT
Jun 9, 2024 08:00 MYT
TREND menghantar anak-anak bukan Cina ke sekolah rendah Cina semakin meningkat kerana ramai berpandangan bahawa bahasa tersebut sangat bernilai.
Fenomena itu boleh dikesan antara tahun 1970-an dan 1980-an apabila ramai murid bukan Cina belajar di sekolah rendah tersebut bagi menguasai bahasa tambahan dan meningkatkan daya saing mereka.
Peningkatan tersebut dipengaruhi beberapa faktor, antaranya ibu bapa percaya bahawa belajar bahasa Cina akan memberi lebih banyak peluang; pembelajaran dan pengajaran yang berkualiti tinggi; disiplin dalam kalangan murid; serta nilai ekonomi bahasa Cina yang lebih besar.
Sudah tentu, ada juga ibu bapa yang memilih sekolah yang berdekatan, selain banyak sekolah yang kurang murid dapat terus beroperasi kerana sokongan daripada murid-murid bukan Cina.
Namun, kita sering melihat sisi positif tanpa memikirkan bagaimana murid-murid bukan Cina itu berjuang untuk menyesuaikan diri dan belajar dalam persekitaran, di mana bahasa tersebut bukan bahasa ibunda mereka.
Dalam kalangan mereka ada yang berjaya mengatasi kesukaran, malah tidak kurang juga yang 'menyerah kalah' dan kembali ke sekolah rendah kebangsaan.
"Semua anak saya pergi ke sekolah Cina. Apabila mereka menguasai semua bahasa, lebih mudah bagi mereka untuk mendapatkan pekerjaan," kata ibu kepada seorang murid, Kasthuri Malayandi.
Bagi murid Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) Nan Hwa, Sitiawan, Nuzul Aleesya Nuzul Azali pula, sejak dari kecil ibunya menghantar belajar di sekolah rendah Cina kerana mahu dia mempelajari bahasa Mandarin.
Sementara, Qurratu Ayesha Ariffin yang merupakan murid di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Union, Cyberjaya mengakui pembelajaran bahasa Mandarin mempunyai cabaran tersendiri.
"Saya mula belajar bahasa Mandarin semasa di Tahun 1. Pada masa itu, bahagian yang paling sukar bagi saya ialah mempelajari hanyu pinyin (simbol fonetik untuk aksara Cina).
"Tetapi dari Tahun 2 hingga Tahun 3, saya merasakan bahawa saya telah meningkat dengan pantas.
"Selepas saya tamat sekolah rendah,saya ingin mendaftar di sekolah menengah dan terus belajar bahasa Mandarin. Saya ingin menduduki subjek Bahasa Cina dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)," kongsinya yang kini murid Tahun 5.
Persoalannya, adakah ibu bapa bukan Cina akan tetap menghantar anak-anak mereka ke sekolah rendah Cina untuk memberi kelebihan atau berdepan cabaran?
Siri laporan ini akan meneroka bagaimana murid-murid bukan Cina berjuang dalam mempelajari bahasa Cina serta berapa ramai yang berhenti di separuh jalan atau berjaya menamatkan pengajian.
Selain itu, perbincangan turut tertumpu mengenai arah tuju selepas tamat pengajian dan sama ada asas dalam bahasa Cina membantu murid-murid bukan Cina.
Artikel ini merupakan kolaborasi antara media bagi meneliti pengalaman dan cabaran yang dihadapi murid bukan Cina di sekolah rendah Cina menerusi Laporan Khas bertajuk 'SJKC: Realiti bagi pelajar bukan Cina'.
Ia melibatkan kerjasama lima media arus perdana iaitu Sin Chew Daily, Astro AWANI, Sinar Harian, The Star dan Malaysia Nanban.
#sekolah vernakular
#Murid bukan Cina di SKJC
#Realiti murid bukan Cina di sekolah rendah Cina
#Kelebihan bahasa Mandarin