Rapid Bus perluas perkhidmatan bas berkonsep atas permintaan
Bernama
Julai 14, 2023 05:00 MYT
Julai 14, 2023 05:00 MYT
KUALA LUMPUR: Rapid Bus Sdn Bhd (Rapid Bus) akan memperluaskan perkhidmatan bas berkonsep atas permintaan atau Demand- Responsive-Transit (DRT) di beberapa kawasan di Lembah Klang dalam usaha memperkasa sistem pengangkutan awam.
Ketua Pegawai Eksekutifnya Muhammad Yazurin Sallij berkata ia susulan kejayaan bukti konsep (POC) melibatkan kerjasama dengan aplikasi tempahan perkhidmatan e-hailing Kumpool di kawasan sekitar Alam Megah, Shah Alam atau laluan T757 bermula 13 Feb lepas.
Beliau berkata menerusi konsep itu, bas akan bergerak dan beroperasi apabila mendapat tempahan daripada pengguna di aplikasi, dan konsep itu mampu menjadikan perkhidmatan bas lebih berkesan daripada aspek kos operasi dan penggunaan secara optimum.
"Perkhidmatan di Alam Megah kini menjadi operasi tetap setelah POC dilihat berjaya, POC baharu kini dijalankan di Stesen LRT (Transit Aliran Ringan) Universiti bermula Mei lepas," katanya kepada Bernama.
Beliau berkata pihaknya akan melancarkan sehingga 10 laluan lagi dan sedang mengenal pasti kawasan berpotensi untuk menggunakan perkhidmatan itu yang membolehkan pengguna memesan perkhidmatan bas pengantara yang beroperasi atas permintaan dengan tambang RM1.
"Perkhidmatan van atau bas lebih kecil berkapasiti sehingga 30 orang lebih efisien dan mudah bergerak melalui kawasan sibuk dan jalan sempit seperti kawasan perumahan selain mempunyai kekerapan tinggi.
"Perkhidmatan ini mendapat sambutan menggalakkan dan jumlah penumpang harian meningkat daripada 20 orang ketika awal operasi kepada 60 sehari, masa menunggu juga dikurangkan daripada 30 minit kepada 8.4 minit, " katanya.
Beliau berkata pihaknya juga akan menambah 410 bas termasuk 100 bas elektrik yang dijangka beroperasi sepenuhnya pada akhir tahun depan.
Setakat ini, hanya 30 peratus bas beroperasi disebabkan kekangan usia bas menjangkau usia 10 tahun dan pihaknya kini sedang dalam peringkat membuka tender pembelian bas baharu.
Beliau berkata 60 peratus daripada jumlah penambahan bas baharu itu adalah bas bersaiz lebih kecil dan untuk jangka panjang perkhidmatan itu juga mampu menjadi mod pengangkutan alternatif untuk kawasan pinggir bandar sebagai pengangkutan pengantara ke stesen tren yang terletak lebih jauh dari kawasan kediaman.
Muhammad Yazurin berkata pihaknya juga sedang mengatasi masalah kekurangan pemandu atau kapten bas yang dilihat sebagai antara punca utama orang ramai kurang yakin terhadap perkhidmatan bas, dan langkah pembaharuan termasuk menawarkan gaji dan insentif yang lebih tinggi.
"Bagi seluruh laluan kita memerlukan 3,190 pemandu tetapi pada masa sekarang kita hanya mempunyai 2,350 pemandu menyebabkan ada kekangan yang perlu dihadapi," katanya sambil menambah pihaknya sedang merekrut lebih ramai kapten bas.
Beliau berkata pihaknya juga berusaha untuk menambah lebih banyak lorong bas yang dapat mengurangkan masa perjalanan seperti yang sedang dilaksanakan di Jalan Ampang bermula 3 Julai lepas.
Katanya antara kawasan dikenal pasti adalah Jalan Genting Klang, Jalan Klang Lama dan Lebuhraya Persekutuan dan pihaknya amat berharap mendapat kerjasama pihak lain termasuk pihak berkuasa tempatan (PBT) untuk tujuan itu.
"Masalah kesesakan trafik dan kekurangan infrastruktur juga menjadi penyebab orang ramai tidak berminat menaiki bas sebagai pilihan pengangkutan, jadi kerjasama semua pihak amat diperlukan," katanya.
-- BERNAMA