Kejayaan kempen Tahun Melawat Malaysia 2020 (TMM2020) sangat bergantung kepada pelaksanaan promosi yang efektif yang perlu dimainkan oleh setiap lapisan masyarakat.
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, sekiranya sektor industri pelancongan ingin kekal kompetitif, ia perlu bergerak seiring transformasi digital dengan menekankan kepada pemasaran digital menggunakan pelbagai platform media sosial.
“Untuk memastikan TMM2020 menjadi satu kejayaan, ayuh kita jadikan ia sebagai misi peringkat nasional.
“Justeru, saya menyeru semua pihak, rakyat dan rakan-rakan, untuk membantu kita menjayakan kempen dan berkongsi kepada semua, tentang kecantikan, keamanan dan keindahan Malaysia,” katanya ketika merasmikan Logo Kempen TMM2020 di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini hari ini.
Ujarnya, semua rakyat Malaysia mempunyai peranan dalam kempen TMM2020 terutama di peringkat hospitaliti bagi memastikan setiap pelancong bukan sahaja setia malah akan kembali ke Malaysia.
“Hospitaliti kita bukan hanya pada slogan, sebaliknya perlu diterjemahkan dalam kehidupan dan budaya masyarakat.
“Kecantikan sesuatu tempat akan menarik pelancong, tetapi hospitaliti akan menjadikan mereka setia dan kembali semula,” ujarnya.
Sementara itu, Dr Mahathir dalam sidang medianya berkata, mutu perkhidmatan di semua pintu masuk negara perlu dipertingkatkan agar lebih mesra pelancong bagi menjayakan TMM2020.
Jelasnya, rakyat Malaysia juga perlu menunjukkan sikap ramah dan sentiasa senyum ketika berurusan dengan pelancong kerana ia menjadi antara keutamaan pelancong dalam memilih destinasi pelancongan.
“Kita kena selalu senyum, beri perkhidmatan terbaik kepada pelancong, tunjukkan mereka arah dan apa sahaja yang mungkin ditanya, jawab dengan teratur supaya pelancong mengenali Malaysia.
“Malaysia mungkin tidak banyak tempat bersejarah namun, kita melakukan yang terbaik dalam industri ini dengan menduduki tempat ke sembilan negara paling dilawati di dunia, jadi saya rasa kita mampu melakukan lebih baik lagi” katanya.
Logo baharu yang dilancarkan Dr Mahathir mempunyai pelbagai ikon Malaysia yang dikenali ramai seperti burung kenyalang, bunga raya, paku pakis liar dan warna-warna bendera Malaysia.
Logo tersebut merupakan ciptaan Alfred Phua Hong Fook, 23 tahun, seorang pereka grafik yang berjaya mengenepikan ratusan peserta pertandingan tersebut.
Harits Asyraf Hasnan
Mon Jul 22 2019
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melancarkan logo kempen Melawat Malaysia (VM) 2020 di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) hari ini. - Foto BERNAMA
Malaysia perlukan lebih ramai penyelidik dalam industri - Mohammad Yusof
Perubahan ini penting untuk meningkatkan keupayaan industri tempatan dalam menuju ke arah aktiviti yang bernilai tambah tinggi.
Xi Jinping kenang 50 tahun hubungan China-Malaysia, seru kerjasama lebih erat
Mengimbas kembali kemajuan diplomatik baru-baru ini, Xi menekankan kepentingan 50 tahun hubungan diplomatik China-Malaysia.
Perdana Menteri Palestin gesa PBB bertindak hentikan genosid di Gaza
Mustafa menyeru pihak antarabangsa memberikan tekanan yang lebih agar Israel bertanggungjawab atas jenayahnya.
Potensi eksport Malaysia, aliran masuk FDI dijangka lebih cerah dengan kemenangan Trump
Perkara itu melibatkan sektor terutamanya elektronik, jentera, dan minyak sawit.
Laman web mahkamah Korea Selatan disyaki digodam DDoS
Gangguan ke atas rangkaian secara tiba-tiba itu hanya menjejaskan laman sesawang mahkamah yang menyediakan perkhidmatan awam.
Lebih 90 peratus peserta MyLesen berjaya miliki lesen - Loke
Loke berkata, baki peserta program MyLesen masih mengikuti latihan dan ujian akan diselesaikan sebelum akhir tahun ini.
Tumpuan Jumaat – 8 November 2024
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan di Astro AWANI.
Tanah Enklaf Duta: Mahkamah Rayuan mahu dengar hujah lanjut
Mahkamah Rayuan Putrajaya pada Khamis memerintahkan pihak yang terlibat dalam pertikaian perundangan membabitkan Enklaf Duta agar mengemukakan hujahan lanjut berhubung nilai tanah di kawasan seluas 106.7 hektar itu.
Tuntutan Sulu: Percubaan untuk peras ugut rakyat Malaysia gagal - Azalina
Malaysia kini akan memfokus kepada usahanya di Perancis untuk mendapatkan pembatalan Award Akhir itu secepat mungkin.
Ada transaksi meragukan, SPRM mahu lihat jika ada unsur penipuan - Azam Baki
Azam berkata, SPRM juga percaya sebahagian dana pelaburan disalahgunakan dalam hal tersebut, namun siasatan masih dijalankan.
Hari Kebangsaan: Negeri diharap guna logo, tema sambutan sama - Fahmi
Fahmi Fadzil berharap semua negeri menggunakan tema serta logo sambutan yang sama seperti diperkenalkan Kerajaan Persekutuan.
PRU15: Cadangan Pas guna logo sendiri dibawa ke Mesyuarat Majlis Tertinggi PN
Muhammad Sanusi yang juga Menteri Besar Kedah berkata PAS akan membawa perkara itu ke mesyuarat akan datang.
PRU15: PH bertanding guna satu logo, reka bentuk baharu
Majlis Presiden PH berkata perkara itu ditetapkan dalam mesyuarat bulanan mereka pada Rabu.
PRU15: Pas setuju guna logo baharu PN - Abdul Hadi
Pas secara dasarnya bersetuju untuk menggunakan logo baharu Perikatan Nasional (PN) bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) nanti.
PRU15: Pengguna logo PN belum diputus, dimuktamad Pas - Tuan Ibrahim
Pas masih belum membuat sebarang keputusan serta memuktamadkan untuk menggunakan logo Perikatan Nasional (PN) pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) akan datang.
PRU15: Guna logo sendiri, Pas tiada niat jauhkan diri dari PN
Pas tidak berniat untuk menjauhkan diri daripada Perikatan Nasional (PN) walaupun terdapat cadangan untuk menggunakan logo sendiri pada PRU15.
PRN Johor: Isu logo keputusan bersama gabungan PH - Fahmi
Isu penggunaan logo parti dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor telah diselesaikan secara baik dalam Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH).
PRN Johor: Penggunaan logo, wujudkah keretakan dalam PH? - Sivamurugan
Keputusan PH membenarkan PKR menggunakan logo sendiri manakala Amanah dan DAP kekal menggunakan logo PH pada PRN Johor memberi gambaran seolah-olah wujudnya keretakan.
PRN Melaka: Penggunaan logo ditentukan Jawatankuasa Kerja Pas Pusat - Majlis Syura Ulamak
MSU melihat aspek ini dalam kerangka perkara-perkara "mutaghyyirat" (boleh berubah) dan bukannya perkara "thawabit" (yang tetap).
Parti pembangkang di Sabah, Sarawak boleh guna logo sendiri pada PRU15 - Guan Eng
Lim Guan Eng berkata, parti-parti terbabit boleh berbuat demikian tanpa menggunakan logo rasmi PH.