Kejayaan kempen Tahun Melawat Malaysia 2020 (TMM2020) sangat bergantung kepada pelaksanaan promosi yang efektif yang perlu dimainkan oleh setiap lapisan masyarakat.
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, sekiranya sektor industri pelancongan ingin kekal kompetitif, ia perlu bergerak seiring transformasi digital dengan menekankan kepada pemasaran digital menggunakan pelbagai platform media sosial.
“Untuk memastikan TMM2020 menjadi satu kejayaan, ayuh kita jadikan ia sebagai misi peringkat nasional.
“Justeru, saya menyeru semua pihak, rakyat dan rakan-rakan, untuk membantu kita menjayakan kempen dan berkongsi kepada semua, tentang kecantikan, keamanan dan keindahan Malaysia,” katanya ketika merasmikan Logo Kempen TMM2020 di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini hari ini.
Ujarnya, semua rakyat Malaysia mempunyai peranan dalam kempen TMM2020 terutama di peringkat hospitaliti bagi memastikan setiap pelancong bukan sahaja setia malah akan kembali ke Malaysia.
“Hospitaliti kita bukan hanya pada slogan, sebaliknya perlu diterjemahkan dalam kehidupan dan budaya masyarakat.
“Kecantikan sesuatu tempat akan menarik pelancong, tetapi hospitaliti akan menjadikan mereka setia dan kembali semula,” ujarnya.
Sementara itu, Dr Mahathir dalam sidang medianya berkata, mutu perkhidmatan di semua pintu masuk negara perlu dipertingkatkan agar lebih mesra pelancong bagi menjayakan TMM2020.
Jelasnya, rakyat Malaysia juga perlu menunjukkan sikap ramah dan sentiasa senyum ketika berurusan dengan pelancong kerana ia menjadi antara keutamaan pelancong dalam memilih destinasi pelancongan.
“Kita kena selalu senyum, beri perkhidmatan terbaik kepada pelancong, tunjukkan mereka arah dan apa sahaja yang mungkin ditanya, jawab dengan teratur supaya pelancong mengenali Malaysia.
“Malaysia mungkin tidak banyak tempat bersejarah namun, kita melakukan yang terbaik dalam industri ini dengan menduduki tempat ke sembilan negara paling dilawati di dunia, jadi saya rasa kita mampu melakukan lebih baik lagi” katanya.
Logo baharu yang dilancarkan Dr Mahathir mempunyai pelbagai ikon Malaysia yang dikenali ramai seperti burung kenyalang, bunga raya, paku pakis liar dan warna-warna bendera Malaysia.
Logo tersebut merupakan ciptaan Alfred Phua Hong Fook, 23 tahun, seorang pereka grafik yang berjaya mengenepikan ratusan peserta pertandingan tersebut.
Harits Asyraf Hasnan
Mon Jul 22 2019
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melancarkan logo kempen Melawat Malaysia (VM) 2020 di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) hari ini. - Foto BERNAMA
Piala Malaysia: Perak mula bergaya, KDA belum selamat
Perak FC merobek gawang KDN FC menerusi Clayton Da Silva yang menanduk masuk hantaran Adilet Kanybekov pada minit ke-22.
Masyarakat pelbagai linguistik jadi pemangkin keharmonian Malaysia
Masyarakat itu bukan sahaja tahu untuk berkomunikasi, tetapi juga menghargai kepelbagaian budaya dan bahasa yang ada di sekeliling mereka.
Misi Jelajah Dunia Akhir BWF Aaron-Wooi Yik terima tamparan
Aaron-Wooi Yik terpaksa akur dengan kehebatan pasangan tuan rumah He Ji Ting-Ren Xiang Yu dalam aksi yang berlanjutan ke set penentuan.
Kerajaan Pahang tingkatkan Bantuan Prihatin Pahang Siswa kepada RM14.18 juta
Peningkatan RM6.18 juta itu bagi membolehkan peruntukan BPP Siswa diagihkan kepada 19,525 mahasiswa daripada pelbagai IPT.
RM10 untuk dapatkan salinan sijil SPM di Program 2TM
Harga asal bagi penggantian sijil SPM ialah RM30 dan 'kadar istimewa' itu hanya berlangsung hingga hari terakhir program pada Ahad ini.
KKDW perkenal konsep Smart Village, perkasa komuniti desa dengan teknologi moden
Projek rintis 'Smart Village' KKDW akan diadakan di tiga kampung yang memenangi Anugerah Desa MADANI (ADM) 2024.
Empat projek sedang, bakal dilaksana JPS atasi risiko banjir akibat air pasang besar
Sebanyak empat projek sedang dan bakal dilaksanakan JPS Melaka di beberapa lokasi pesisir pantai negeri ini bagi mengurangkan risiko banjir berikutan fenomena air pasang besar.
Skim galakan guna motosikal elektrik MARiiCas hampir capai sasaran 2024 - MARii
Inisiatif Skim Galakan Penggunaan Motosikal Elektrik (MARiiCas) terbukti mendapat sambutan dan hampir mencapai sasaran yang ditetapkan bagi tahun ini.
Lebih 90 peratus usahawan belum manfaatkan e-Invois
Majoriti atau dianggarkan lebih 90 peratus usahawan, terutama yang berpendapatan tahunan RM25 juta ke bawah, masih belum memanfaatkan sistem e-Invois yang mula diperkenalkan pada 1 Ogos lepas.
Wanita 19 tahun korban keenam keracunan arak metanol
Pelancong wanita warga Australia yang dirawat akibat keracunan metanol di Vientiane, Laos, telah disahkan meninggal dunia pada Jumaat.
Ini menjadikan jumlah mangsa yang terkorban akibat minuman keras beracun itu meningkat kepada enam individu, lapor kerajaan Thailand dalam kenyataan.
Ini menjadikan jumlah mangsa yang terkorban akibat minuman keras beracun itu meningkat kepada enam individu, lapor kerajaan Thailand dalam kenyataan.
Hari Kebangsaan: Negeri diharap guna logo, tema sambutan sama - Fahmi
Fahmi Fadzil berharap semua negeri menggunakan tema serta logo sambutan yang sama seperti diperkenalkan Kerajaan Persekutuan.
PRU15: Cadangan Pas guna logo sendiri dibawa ke Mesyuarat Majlis Tertinggi PN
Muhammad Sanusi yang juga Menteri Besar Kedah berkata PAS akan membawa perkara itu ke mesyuarat akan datang.
PRU15: PH bertanding guna satu logo, reka bentuk baharu
Majlis Presiden PH berkata perkara itu ditetapkan dalam mesyuarat bulanan mereka pada Rabu.
PRU15: Pas setuju guna logo baharu PN - Abdul Hadi
Pas secara dasarnya bersetuju untuk menggunakan logo baharu Perikatan Nasional (PN) bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) nanti.
PRU15: Pengguna logo PN belum diputus, dimuktamad Pas - Tuan Ibrahim
Pas masih belum membuat sebarang keputusan serta memuktamadkan untuk menggunakan logo Perikatan Nasional (PN) pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) akan datang.
PRU15: Guna logo sendiri, Pas tiada niat jauhkan diri dari PN
Pas tidak berniat untuk menjauhkan diri daripada Perikatan Nasional (PN) walaupun terdapat cadangan untuk menggunakan logo sendiri pada PRU15.
PRN Johor: Isu logo keputusan bersama gabungan PH - Fahmi
Isu penggunaan logo parti dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor telah diselesaikan secara baik dalam Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH).
PRN Johor: Penggunaan logo, wujudkah keretakan dalam PH? - Sivamurugan
Keputusan PH membenarkan PKR menggunakan logo sendiri manakala Amanah dan DAP kekal menggunakan logo PH pada PRN Johor memberi gambaran seolah-olah wujudnya keretakan.
PRN Melaka: Penggunaan logo ditentukan Jawatankuasa Kerja Pas Pusat - Majlis Syura Ulamak
MSU melihat aspek ini dalam kerangka perkara-perkara "mutaghyyirat" (boleh berubah) dan bukannya perkara "thawabit" (yang tetap).
Parti pembangkang di Sabah, Sarawak boleh guna logo sendiri pada PRU15 - Guan Eng
Lim Guan Eng berkata, parti-parti terbabit boleh berbuat demikian tanpa menggunakan logo rasmi PH.