Putrajaya arah MAHB kaji semula rekabentuk KLIA, klia2 demi keselamatan
Rahimah Abdullah
Julai 16, 2016 16:48 MYT
Julai 16, 2016 16:48 MYT
Kementerian Pengangkutan telah mengarahkan Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) untuk mengkaji semula kesesuaian rekabentuk lapangan terbang utama negara bagi meningkatkan aspek keselamatan di kawasan berkenaan.
Menterinya Datuk Seri Liow Tiong Lai menjelaskan, rekabentuk Lapangan Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) yang menekankan konsep terbuka dilihat menyukarkan langkah untuk membenarkan hanya penumpang berada di dalam terminal di semua lapangan terbang utama negara.
"Kalau kita tengok klia2, kedai-kedainya dekat dengan pelepasan atau ketibaan. Keluar sahaja, ada pasar raya, itu tempat orang awam. Kita mahu tengok rekabentuknya.
"Saya tidak kata (rekabentuk lapangan terbang) kita adalah salah. Namun, buat masa ini, (cadangan itu) sukar untuk dilaksanakan," katanya.
Bercakap pada satu sidang media selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Koperasi Serbaguna Malaysia (KSM) hari ini, Liow menegaskan, MAHB telah diarahkan untuk mengkaji sehabisnya bagaimana untuk meningkatkan keselamatan di KLIA dan klia2.
Bagaimanapun, beliau mengakui cadangan mengasingkan penumpang dengan bukan penumpang di terminal adalah satu langkah yang baik dan sudah dilakukan banyak lapangan terbang di negara lain.
"Cadangan itu memang bernas, sebab kita boleh kesan mana satu penumpang. Kita boleh kepung kawasan itu dan kesan mereka. Ia adalah langkah biasa dilakukan beberapa lapangan terbang lain.
"Namun (ia sukar dilakukan sekarang) sebab kita mempunyai open airport," kata Liow, yang juga Presiden MCA, di Wisma MCA di sini.
Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi semalam berkata, kerajaan sedang menimbangkan cadangan untuk membenarkan hanya penumpang berada di dalam terminal di semua lapangan terbang utama di Malaysia bagi meningkatkan tahap keselamatan.
Menurut beliau, Kabinet pada mesyuaratnya Rabu lepas telah mencadangkan hanya penumpang sahaja dibenarkan berada di kaunter masuk manakala penghantar-penghantar perlu berada di luar bangunan atau ditempatkan di tempat tertentu.
Pada masa sama, Liow berkata, dengan adanya kajian ke atas kesesuaian rekabentuk lapangan terbang utama negara itu, masalah ancaman keganasan dan pengeboman mampu dielakkan.
"Kita akan kaji kerana cadangan itu adalah baik. Ia membolehkan kita tahu siapa mereka. Kalau ada apa-apa berlaku di lapangan terbang, dengan cepat kita boleh kesan siapa yang lakukan pengeboman.
"Kalau tidak, sesiapa sahaja boleh masuk dan mengebom, dan kita tidak tahu siapa, kerana mereka bukan penumpang," tambahnya.
Ditanya kemungkinan berlaku pengubahsuaian besar-besaran ke atas rekabentuk lapangan terbang utama negara, ini jawapan beliau: "Saya tidak boleh komen itu, kerana saya telah arahkan MAHB untuk buat kajian."
Beliau bagaimanapun, mengalu-alukan orang ramai termasuk Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) untuk
untuk mengemukakan cadangan bagi memastikan tahap keselamatan di lapangan terbang negara.
Buat masa ini, katanya, langkah keselamatan yang diambil di lapangan terbang adalah berkesan, termasuk melalui kamera litar tertutup (CCTV).