Pengusaha bas sekolah hadapi kesukaran beroperasi - Persatuan

Bernama
Januari 10, 2022 21:01 MYT
Presiden Persekutuan Persatuan Bas Sekolah Amali Munif Rahmat membuat pemeriksaan bagi memastikan keadaan bas dalam keadaan baik sebelum membawa pelajar-pelajar sekolah. - Gambar fail/BERNAMA
KUALA LUMPUR: Kerajaan diminta memberi perhatian terhadap masalah dihadapi pengusaha bas di seluruh negara yang mengalami kesukaran untuk beroperasi ketika sesi persekolahan dibuka semula dalam situasi pandemik COVID-19.
Presiden Persekutuan Persatuan Bas Sekolah Malaysia (PPBSM) Amali Munif Rahmat berkata masalah utama dihadapi pengusaha bas ketika ini adalah berkaitan yuran, yang sama ada enggan dibayar penuh oleh ibu bapa atau tidak dibayar langsung.
Beliau berkata lebih 50 peratus ibu bapa tidak mahu membayar yuran perkhidmatan bas sekolah kerana sistem penggiliran yang digunakan Kementerian Pendidikan (KPM) melibatkan kehadiran pelajar ke sekolah, bermula semalam.
Menurut Amali Munif, perkara itu agak membebankan pengusaha bas sekolah kerana hasil kutipan yuran tidak mencapai separuh daripada jumlah sebelum ini untuk menampung kos perkhidmatan tersebut.
"Kita perlu bayar gaji pemandu secara penuh untuk sebulan, ansuran bulanan lagi, pihak pinjaman wang pun dah tanya bila nak bayar. Sekolah baru buka hari ini, mereka dah tanya bila nak bayar," katanya kepada Bernama di sini, hari ini.
Amali Munif berkata sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan kerajaan pada Mac lepas, terdapat kira-kira 16,000 bas sekolah beroperasi di seluruh negara namun kini lebih kurang 8,000 sahaja yang kekal beroperasi.
Lebih menyedihkan, menurutnya terdapat juga pengusaha bas yang beroperasi secara haram ketika ini kerana tidak perlu mengeluarkan kos yang tinggi berbanding jika secara berlesen.
"Hal ini kerana sebagai pengusaha bas berlesen kami kena bayar pusat pemeriksaan kenderaan berkomputer (Puspakom), insurans dan lain-lain menjadikan kos lebih tinggi. Jumlah pengusaha tidak berlesen pula bertambah sebab ramai yang kena berhenti kerja.
"Itu sebabnya sesetengah pengusaha bas menaikkan tambang kerana nak tampung kos, namun sebahagian (pengusaha bas) bukan semua," katanya.
Justeru, beliau mencadangkan kerajaan supaya menetapkan pengoperasian bas sekolah sebagai satu perkhidmatan perlu bagi membolehkan golongan itu menjadi antara keutamaan apabila melibatkan pemberian bantuan.
"Dalam Bajet 2022 pun langsung tidak disebut bantuan untuk bas sekolah, itu yang kami kesal," kata Amali Munif.
Pada 24 Dis lepas, KPM mengumumkan tarikh persekolahan penggal 3 bermula 9 Jan bagi kumpulan A iaitu Johor, Kedah, Kelantan dan Terengganu, serta 10 Jan bagi kumpulan B iaitu Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Perak, Perlis, Pulau Pinang, Sabah, Sarawak, Selangor, Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya.
Sementara itu, Presiden Gabungan Persatuan Bas Sekolah Malaysia (GPBSM) Mohd Rofik Mohd Yusof berkata ketika ini permintaan untuk perkhidmatan bas sekolah tidak begitu menggalakkan, selain kesukaran membayar kos penyelenggaraan dan memperbaharui insurans.
Katanya, sikap ibu bapa yang masih berkira-kira untuk menggunakan perkhidmatan bas sekolah berikutan sistem penggiliran yang dilaksanakan KPM juga tidak membantu apabila melibatkan pembayaran yuran kepada pengusaha bas.
"Kami bayar insurans, cukai jalan, Puspakom untuk setahun. Mereka (ibu bapa) bayarlah sebulan penuh sebab bagi pengusaha bas sekolah itu sahaja pendapatan mereka kini. Kami juga minta kerajaan supaya beri subsidi diesel pada harga RM1 satu liter untuk bas sekolah sahaja," katanya.
Beliau difahamkan rata-rata tidak sampai 10 murid dan pelajar yang menggunakan perkhidmatan bagi sebuah bas sekolah, menyukarkan lagi mereka untuk terus beroperasi.
-- BERNAMA
#bas sekolah #Amali Munif Rahmat #PPBSM #COVID-19 #pengusaha bas #Persekutuan Persatuan Bas Sekolah Malaysia
;