Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) telah menetapkan wawasannya untuk menjadi peneraju global dalam mewujudkan bandar lapangan terbang, kata Pengerusinya Tan Sri Wan Abdul Aziz Wan Abdullah.

Beliau berkata MAHB telah membangunkan strategi perniagaan dengan sewajarnya, dengan memberi tumpuan dalam menyediakan pengalaman untuk menggembirakan tetamu, membina perkongsian yang berjaya, menyediakan penyambungan digital dan pengangkutan secara menyeluruh, mempelbagaikan asas perniagaan bukan aeronautik serta melestarikan alam sekitar dan masyarakat.

Setakat ini, beberapa projek utama telah dilaksanakan di Aeropolis Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), kata beliau dalam ucapannya pada majlis makan malam Persidangan dan Pameran Bandar-bandar Lapangan Terbang 2014 di sini.

Antara projek berkenaan ialah Mitsui Outlet Park KLIA, projek usahasama antara MAHB dan Mitsui Fudosan, satu daripada pemaju komersial dann taman outlet terbesar Jepun.

Projek Mitsui Outlet Park itu bakal menjadi taman outlet terbesar seumpamanya di Asia Tenggara, kata beliau sambil menambah bahawa projek ini merupakan sebahagian daripada pembangunan berterusan Aeropolis KLIA, yang menyediakan peluang yang baik untuk mengembangkan lagi asas perolehan bukan aeronautik MAHB.

"Projek ini juga selaras dengan usaha kerajaan Malaysia dalam mengubah KLIA kepada hab peruncitan di bawah Program Transformasi Ekonomi.

"Dengan kos pembangunan kasar sebanyak RM335 juta, ia dianggarkan menjana pendapatan negara kasar sebanyak RM221 juta dan mewujudkan 2,577 pekerjaanmenjelang 2020, yang akan mengukuhkan lagi kedudukan Malaysia dan KLIA dalam pelancongan runcit sebagai peta destinasi," katanya.

Pada masa ini, KLIA mempunyai simpanan tanah seluas 100 kilometer persegi di sekitar lapangan terbang dan daripada jumlah itu, 2,727 hektar disediakan untuk pembangunan komersial.