LHDN dalam kenyataan hari ini berkata pempengaruh yang dilantik sebagai Rakan Strategik HASiL (RASH) 2.0 terdiri daripada pelbagai bidang dan latar belakang, antaranya keusahawanan, agama, lakonan, perubatan, fesyen dan gaya hidup, kecergasan dan kesihatan serta pengurusan kewangan.
"Pelantikan mereka dilihat sebagai satu perspektif baharu dalam membentuk persepsi baik dalam kalangan masyarakat umum, khasnya para peminat dan pengikut RASH 2.0 melalui kandungan liputan yang positif, khususnya melibatkan LHDN," menurutnya.
Ketua Pegawai Eksekutif LHDN Datuk Abu Tariq Jamaluddin dalam kenyataan sama berkata pelantikan selebriti dan pempengaruh dalam ekosistem percukaian penting untuk membentuk sentimen yang positif, membina kepercayaan dan kredibiliti seterusnya mewujudkan masyarakat yang bertanggungjawab.
"Faktor keterlihatan (visibility) dan jangkauan (reach) merupakan aset penting pada pempengaruh yang dilihat mampu menggandakan usaha LHDN menyebar luas kesedaran dan pendidikan cukai kepada masyarakat seterusnya meningkatkan semangat patriotik dan tanggungjawab kepada negara," katanya.
Antara rakan strategik dilantik ialah Pensyarah Fiqh Fatwa Kontemporari di Pusat Kajian Syariah Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Datuk Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim; pakar kewangan, Azizul Azli Ahmad serta pelawak dan pengacara, Ahmad Nabil Ahmad.